ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا از یونسکو خارج می‌شود

آمریکا می‌گوید نگران «بدهی‌های یونسکو، اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه مواضع ضداسرائیلی» یونسکو است و به این دلایل از آن خارج می‌شود.

آمریکا سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) را متهم به «ضداسرائیلی» بودن کرد و گفت از این سازمان فرهنگی خارج می‌شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر در بیانیه‌ای که در پاریس، مقر یونسکو منتشر کرده ضمن اعلام این خبر گفته که مایل است به‌عنوان کشور ناظر غیرعضو در یونسکو فعالیت کند.

همچنین گفته شده که خروج آمریکا از یونسکو از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ به‌اجرا گذاشته خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: «این تصمیم به آسانی گرفته نشد و نشان‌دهنده نگرانی ایالات متحده در مورد بدهی‌های یونسکو، نیاز به اصلاحات اساسی در این سازمان و ادامه مواضع ضداسرائیلی آن بود.»

واشنگتن در ۹ ژوئیه / ۱۸ تیر سال جاری، پس از آن‌که یونسکو مقبره‌ پاتریاخ در شهر قدیم حبرون کرانه‌ باختری را جزو آثار باستانی فلسطینی و در معرض نابودی دانست و آن را «منطقه حفاظت شده میراث جهانی» اعلام کرد، گفته بود که رابطه خود با یونسکو را مورد بازبینی قرار خواهد داد. نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل ساعتی پس از این تصمیم یونسکو گفت این اقدام «فاجعه‌بار» و «تقابل با تاریخ» است و ایالات متحده روابط خود با این نهاد سازمان ملل را بازنگری خواهد کرد.

آمریکا به‌عنوان هم‌پیمان بزرگ اسرائیل پیش از این نیز از یونسکو فاصله گرفته بود. این کشور در سال ۲۰۱۱ هنگامی که یونسکو دولت مستقل فلسطین را به عضویت خود پذیرفت پرداخت کمک مالی به یونسکو را متوقف کرد. اما از آن زمان به حضور در هیئت اجرایی یونسکو، متشکل از ۵۸ عضو ادامه داد.

به‌گفته وزارت امور خارجه آمریکا، شرکت این کشور به‌عنوان ناظر غیرعضو اجازه می‌دهد تا «دیدگاه» و «تخصص» آمریکا «در مورد برخی پرونده‌های مهم مدیریت‌شده توسط این سازمان» از جمله «حفاظت از میراث جهانی، دفاع از آزادی مطبوعات و ارتقاء علم و آموزش و پرورش» ادامه یابد.

ایرینا بوکووا، دبیرکل یونسکو ضمن اعلام این‌که از طریق رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا به‌طور رسمی در جریان خارج شدن ایالات متحده از یونسکو قرار گرفته، گفت از این بابت «عمیقاً متأسف است».

او گفت: «جهانی بودن در مأموریت یونسکو، برای ایجاد صلح و امنیت بین‌المللی در برابر تنفر و خشونت از طریق دفاع از حقوق بشر و کرامت انسانی، ضروری است.»

در دهه ۱۹۸۰ آمریکا یک بار از یونسکو خارج شده بود. جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری سابق آمریکا این کشور را به یونسکو بازگرداند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.