ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش تنش‌‌ها در عراق: اخراج هفتاد خانواده کرد از خورماتو

حشد شعبی در خورماتو به شلیک گلوله و پرتاب نارنجک دست زده. افراد مسلح ناشناس نیز ۷ کارمند یک اپراتور موبایل کردی را در حله ربودند و ساختمان آن را منجفر کردند.

تنش‌ها بین کردها و دولت مرکزی عراق افزایش یافته است. شبه‌نظامیان شیعه ده‌ها خانواده را از شهر چندقومیتی طوز خورماتو اخراج کرده‌اند و افراد مسلح ناشناس نیز دفتر اپراتور کردی موبایل «کورک تله‌کام» در شهر حله را منفجر کردند.

حشد شعبی تحرکات خود علیه استقلال کردستان عراق را افزایش داده است

کاوه ملا پرویز، فرمانده نیروهای امنیتی کرد طوز خورماتو، شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۲ مهر به شبکه خبری «روداو»، وابسته به حکومت اقلیم کردستان عراق گفت که گروه عصائب اهل الحق، یک گروه شبه‌نظامی شیعه هفتاد خانواده کرد را از این شهر بیرون رانده است.

عصائب اهل الحق یکی از گروه‌های شبه‌نظامی حاضر در حشد الشعبی، نیروهای بسیج مردمی عراق است که تحت حمایت ایران قرار دارد.

شهر طوز خورماتو که خورماتو نیز خوانده می‌شود، در استان صلاح‌الدین قرار دارد. اکثریت ساکنان این شهر چندقومیتی را شیعیان ترکمان تشکیل می‌دهند، اگرچه اقلیت‌های کرد، عرب و ترکمان‌های سنی نیز در آنجا زندگی می‌کنند.

ملا پرویز به روداو گفته که «آنها تصور می‌کنند که کردها به زور خورماتو را ترک می‌کنند. اما این خیال خوشی بیش نیست.»

دفتر حزب اتحادیه میهنی کردستان در این شهر نیز جمعه‌شب هدف گلوله‌باران هوایی شبه‌نظامیان شیعه ترکمان قرار گرفته است. گفته می‌شود دو نارنجک نیز در محله کردنشین خورماتو پرتاب شدند.

ملا پرویز گفته که تیراندازی‌ها هنوز ادامه دارد و جان ساکنان کرد در صورت رفتن به محله شیعیان ترکمان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

تنش‌ها در عراق پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان در ۲۵ سپتامبر بالا گرفته است. بیش از ۷۲ درصد واجدان شرایط رأی در این همه‌پرسی شرکت کردند و بیش از ۹۰ درصد آنها به تشکیل دولت مستقل کردی آری گفتند.

بغداد این همه‌پرسی را غیرقانونی می‌داند. دولت مرکزی عراق با کمک نیروهای مسلح ایران و ترکیه به دنبال بستن مرزهای زمینی اقلیم کردستان است.

اقلیم کردستان پیش از این نسبت به تجمع نیروهای عراقی در کرکوک، یکی از مناطق مورد مناقشه اربیل و بغداد و احتمال بروز درگیری هشدار داده بود. نیروهای پیشمرگه کردستان عراق نیز برای مقابله با تهاجم احتمالی نیروهای وابسته به دولت مرکزی به کرکوک اعزام شده‌اند.

    حمله به دفتر کورک تله‌کام

    روداو همچنین از حمله گروهی ناشناس به دفتر کورک تله‌کام، یک اپراتور کردی موبایل در شهر حله خبر می‌دهد.

    کورک تله‌کام در بیانیه‌ای راجع به این حادثه توضیح داده است که «چندین شخص مسلح ناشناس جمعه ۱۳ اکتبر، ساعت ۸:۲۰ شب [به وقت محلی] به دفتر اصلی کورک تله‌کام در شهر حله در استان بابل حمله کردند. آنها هفت کارمند را ربودند و پس از آن ساختمان دفتر را منفجر کردند.»

    بنا بر این بیانیه، حمله افراد مسلح در برابر چشمان نیروهای امنیتی و مردم عادی صورت گرفته است.

    حله مرکز استان بابل در عراق و در نزدیکی ویرانه‌های باستانی بابل است.

    دولت مرکزی عراق در آخرین تمهیدات سخت‌گیرانه‌ای که برای مقابله با استقلال کردستان اعلام کرده است، خواستار در دست گرفتن کنترل شبکه‌های ارتباطاتی و تلفن همراه وابسته به اقلیم شده بود.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • سیاوش

        کردها طبق اسناد رسمی و قدیمی از ساکنان اولیه و قدیمی آنجا هستنندبه غیر مسیحیان تورکمنها و اعراب با آنجا کوچانده شدند و آنجا اسکان داده شدند با وجود همه اینها کردها همه را‌ شهروندان این شهر میدانند با‌حقوق برابر انتخابات آزاد هم به گواه همگان انجام شد و مردم این شهر به الحاق آن به کردستان رای دادند.

      • تبریزلی

        امری محکوم هست ولی مراجعه کنید به امار کردها در شهر های کرکوک و اطراف در سال2003 و قبل ان که با کوچاندن کردها ترکیب جمعیت این مناطق را عوض کرده اند هر دو امری مذموم

      • کارو

        اپراتور تلفن همراه کورک تلکام کتعلق به خانوادۀ بارزانی است و شخص مسروی بارزانی پسر مسعود بارزانی که ریاست سازمان امنیت اقلیم (پاراستن) را بر عهده دارد، مدیر آن است.