ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه صلح کتابفروشان آلمان برای مارگارت آتوود

هیأت داوران با اهدای یکی از مهم‌ترین جوایز فرهنگی آلمان به نویسنده ۷۷ ساله فمینیست کانادایی از عدالت‌خواهی و رواداری او در آثارش تقدیر کرده است.

جایزه صلح کتابفروشان آلمان در آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت به مارگارت آتوود، نویسنده سرشناس کانادایی تعلق گرفت. هیأت داوران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که با اهدای جایزه صلح کتابفروشان آلمان به این نویسنده ۷۷ ساله، «از انسان‌دوستی و تلاش او برای عدالت اجتماعی و روادارای در رمان‌های متعدد و مقالات پرشمارش» تقدیر می‌کند.

جایزه صلح کتابفروشان آلمان برای مارگارت آتوود، نویسنده کانادایی

هیأت داوران جایزه صلح کتابفروشان آلمان همچنین به این موضوع اشاره کرده که مارگارت آتوود از شامه‌ای قوی برای پیش‌بینی گرایش‌‌های نامحسوس در جهان به سوی توتالیتاریسم برخوردار است.

مارگارت آتوود در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفته است آثار جورج اورول و رمان «سرگذشت ندیمه» او که در نقد توتالیتاریسم نوشته شده، به تازگی مجدداً در بازارهای کتاب در جهان با اقبال خوانندگان جوان مواجه شده است.

در رمان «سرگذشت ندیمه» (به ترجمه سهیل سمی) در یک حکومت تخیلی به نام «جمهوری گیلاد» زنان باروری که ازدواج کرده‌اند اما ازدواجشان به رسمیت شناخته نشده به عنوان ندیمه در خدمت خانواده‌های طراز اول قرار می‌گیرند. زنان در این داستان در کاست‌هایی اجتماعی زندگی می‌کنند: همسران، دختران، خاله‌ها، کلفت‌ها، مارتاها که زنانی‌اند پیر و نابارور و سرانجام همسران ارزان. منتقدان از این رمان به عنوان اثری در نقد تبعیض جنسی در آمریکا یاد کرده‌اند.

فولکر شولندورف، کارگردان نام‌آشنای سینمای آلمان بر اساس رمان «سرگذشت ندیمه» یک فیلم سینمایی ساخت که با همین نام بر پرده‌ سینماهای جهان به نمایش درآمد.

«سال سیلاب» (۲۰۰۹) و «آدم دیوانه» (۲۰۱۳) از دیگر آثار مطرح مارگارت اتوود است. این دو اثر هنوز به فارسی ترجمه نشده.

آثار مارگارت آتوود به بیش از ۳۰ زبان از جمله به فارسی، ترکی و ژاپنی ترجمه شده. او در سال ۲۰۰۰ به خاطر رمان «جنایتکار کور» جایزه‌ بوکر را از آن خود کرد.

خبرنگاران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت از مارگارت آتوود که یکی از منقدان رئیس جمهور آمریکاست پرسیده‌اند اگر روزی مقابل ترامپ قرار بگیرد به او چه می‌گوید؟

آتوود گفته است: «هیچ. او احتمالا به حرف من گوش نمی‌دهد. برای همین به دستیارش مراجعه می‌کنم و از او می‌خواهم که آکانت توئیتر رئیس جمهور آمریکا را مسدود کند. اما این هم کمکی نخواهد کرد.»

جایزه صلح کتابفروشان آلمان- یکی از مهم‌ترین جوایز فرهنگی آلمان از سال ۱۹۵۰ تاكنون - در آخرین روز نمایشگاه کتاب فرانکفورت اهدا می‌شود. ارزش این جایزه ۲۵ هزار یوروست.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • reza

    واقعیات این جهان آنگاه که بروشنی نگریسته شوند تنها ازمیان اشک هاست که دیده میشوند [مارگارت آتوود]