ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شهروندان اقلیم کردستان جاده کرکوک را مسدود کردند

خط اول درگیری‌ها در جنوب کرکوک است. بین بسیجیان عراقی و پیشمرگه‌ها آتش سنگینی رد و بدل شد. اربیل نیروهای تازه‌ای به کرکوک اعزام کرده است.

تلویزیون دولتی عراق گزارش داده که نیروهای نظامی عراقی ساعتی بعد از آغاز عملیات علیه پیشمرگه‌های کرد کنترل بخش‌های وسیعی از کرکوک را به دست گرفتند. اقلیم کردستان عراق این خبر را تکذیب کرده است. تلویزیون روداو تأیید کرده که ارتش عراق به همراه بسیجیان عراقی عملیات بزرگی را نیمه‌شب آغاز کرده‌اند.  خط اول درگیری‌ها در جنوب کرکوک است. بین بسیجیان عراقی و پیشمرگه‌ها آتش سنگینی رد و بدل شد. اربیل نیروهای تازه‌ای به کرکوک اعزام کرده است. ساکنان کرکوک هم مسلح شده‌اند و جاده کرکوک را مسدود کرده‌اند.

نیروی نظامی عراق در اطراف کرکوک

تلویزیون دولتی عراق بامداد دوشنبه ۱۶ اکتبر اعلام کرد که نیروهای نظامی عراقی به همراه بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی موفق شدند به اهدافشان در کرکوک دسترسی پیدا کنند.

نیروهای نظامی عراقی بعد از پایان ضرب‌الاجل تعیین شده برای پیشمرگه‌های کرد، نیمه‌شب دوشنبه ۱۶ اکتبر عملیات وسیعی را برای به دست گرفتن کنترل پایگاه‌های نظامی استراتژیک اقلیم کردستان و چاه‌های نفت اطراف کرکوک آغاز کردند.

سرهنگ دوم صلاح الکنانی از لشکر نهم زرهی ارتش عراق به خبرگزاری رویترز گفته است اولین هدف این عملیات، کنترل پایگاه هوایی K-1 در جنوب غرب کرکوک بود.

شورای امنیتی اقلیم کردستان عراق گزارش داده است که بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی از شهر خرماتو در جنوب کرکوک برای تصرف میدان‌های نفتی حرکت کرده‌ بودند.

شورای اقلیم کردستان عراق شامگاه ۱۶ اکتبر با صدور پیامی در توئیتر اعلام کرده که هدف بسیجیان این است که کنترل میدان‌های نفت کرکوک را به دست بگیرند و وارد شهر شوند.

تا یک ساعت بعد از آغاز عملیات هنوز گزارشی مبنی بر تیراندازی و آغاز درگیری بین نیروهای نظامی عراقی و پیشمرگه‌های کرد منتشر نشده بود. خبرگزاری رویترز می‌گوید نیروهای نظامی عراقی بدون درگیری پایگاه هوایی K-1 و میدان‌های نفتی کرکوک را تصرف کردند. اما ساعتی بعد برخی خبرگزاری‌های از جمله خبرگزاری فرانسه از تبادل آتش توپخانه بین پیشمرگه‌های کرد و نیروی نظامی عراق خبر داده بودند.

تلویزیون روداو صبح دوشنبه ۱۶ اکتبر (ساعت ۸.۳۰ به وقت محلی) گزارش داده است که بسیجیان عراقی موسوم به حشد شعبی با پیشمرگه‌های کرد در تازه‌خورماتو با تبادل آتش سنگین توپخانه درگیر شده‌اند. به گزارش روداو گروهی از پیشمرگه‌های کرد عقب‌نشینی کردند. اربیل نیروهای تازه‌ای را به دره الوعد – خط مقدم این درگیری‌ها – اعزام کرده است. خبرگزاری روداو می‌گوید حشد شعبی در حال پیشروی است. (ساعت ۸.۳۰ به وقت محلی)

خبرگزاری‌های اقلیم کردستان گزارش داده‌اند که به دستور استاندار کرکوک تقریباً تمامی خانوارهای کرد ساکن کرکوک که بیش از ۶۰ درصد جمعیت این شهر را تشکیل می‌دهند، مسلح شده‌‌اند تا در برابر هرگونه حمله‌ای به شهر آماده باشند.

ساعت ۹.۳۰ صبح دوشنبه ۱۶ اکتبر گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه غیرنظامیان کرکوک مسلح شده‌اند و جاده کرکوک را مسدود کرده‌اند.

تلویزیون دولتی عراق گزارش داده که حیدر عبادی، نخست‌وزیر این کشور به نیروهای نظامی این کشور دستور داده با همکاری مردم و پیشمرگه‌های کرد «امنیت در کرکوک» را برقرار کنند.

در بیانیه‌ای که فرماندهی ارتش عراق ۹ صبح ۱۶ اکتبر منتشر کرده گفته شده که نیروهای عراقی کنترل چندین پل و راه‌های مواصلاتی بین تکریت و کرکوک را به دست گرفته‌اند، محلات صنعتی کرکوک و همچنین نیروگاه گاز کرکوک را نیز تصرف کرده‌اند. اقلیم کردستان عراق این گزارش‌ها را تأیید نکرده است.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از «همه طرف‌ها» خواسته‌ است بر مبارزه با داعش متمرکز باشند. پنتاگون همچنان از «عراق یکپارچه» حمایت کرده و خواهان گفت‌وگوی دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان شده است.

دولت حیدر عبادی نتیجه همه‌پرسی استقلال کردستان را به رسمیت نمی‌شناسد و هرگونه مذاکره را به ابطال آن منوط کرده است.

شوان شامرانی، یکی از فرماندهان پیشمرگه‌های کرد روز گذشته به شبکه خبری «روداو» گفته بود «دولت عراق و حشد شعبی تنها کسانی نیستند که به ما حمله می‌کنند. بر اساس اطلاعات ۱۰۰ درصد تأییدشده ما، ارتش ایران و سپاه پاسداران ایران نیز در میان آنها هستند.»

سعد حدیثی، سخنگوی دولت عراق شامگاه گذشته اعلام کرده بود که قاسم سلیمانی برای ارائه خدمات مستشاری به حشد شعبی به کردستان عراق رفته و بر این عملیات هم نظارت دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.