ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش عراق: کرکوک سقوط کرد

ارتش عراق ادعا می‌کند بر شهر نفت‌خیز و حومه کرکوک کاملاً مسلط شده. ساکنان کروک در تلاش‌اند به سلیمانیه بگریزند. ترکیه گذرگاه‌های مرزی را مسدود کرده.

ارتش عراق ادعا می‌کند که کنترل کامل کرکوک و حومه آن را به دست گرفته است. شبکه الجزیره به نقل از منابعی که در شهر کرکوک دارد، گزارش داده که ظاهراً نیروهای نظامی عراق ساختمان استانداری در مرکز شهر را تصرف کرده‌اند. منابع خبری اقلیم کردستان درباره این خبر تاکنون سکوت کرده‌اند.

نفرات نظامی عراقی در حال پیشروی به سمت کرکوک، عبور از کنار یک سایت نفتی − ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، عکس از خبرگزاری فرانسه
نفرات نظامی عراقی در حال پیشروی به سمت کرکوک، عبور از کنار یک سایت نفتی − ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروهای نظامی عراق ادعا می‌کنند که پیشمرگه‌های کرد بدون هیچگونه مقاومتی ساختمان استانداری کرکوک را ترک کرده‌اند.

الجزیره گزارش داده که یک کاروان یگان ضد ترور ارتش عراق متشکل از چندین هاموی ساختمان پلیس کرکوک در نزدیکی استانداری این شهر را نیز تصرف کرده است.

نیروهای عراقی در دفتر کار نجم‌الدین کریم، استاندار کرکوک

— Aldin 🇧🇦 (@aldin_ww) 16. Oktober 2017

ارتش عراق پیش از این اعلام کرده بود که کنترل فرودگاه کرکوک و میدان‌های نفتی «خلیج حسن» و «هاوانا» و همچنین پایگاه نظامی K1 و شهرک تازه‌خورماتو  در جنوب شرقی کرکوک را به دست گرفته است. به گزارش تلویزیون روداو، بسیجیان عراقی موسم به حشد شعبی در شهرک تازه‌خورماتو مستقر شده‌اند و در اولین قدم، شهردار این شهر را برکنار کرده‌اند.

به دستور حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در مناطقی که تحت تصرف نیروهای نظامی عراقی و حشد شعبی درآمده است، پرچم اقلیم کردستان را پایین کشیدند و پرچم عراق را برافراشتند.

پرچم اقلیم کردستان در کروک را پایین کشیدند

— Aldin 🇧🇦 (@aldin_ww) 16. Oktober 2017

دولت عبادی از آغاز عملیات کرکوک با صدور دو بیانیه جداگانه ادعا کرده است که هدفی جز تأمین امنیت ساکنان کرکوک ندارد. ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی هم این ادعا را در میان آورده‌اند که پیشمرگه‌های کرد بدون مقاومت محسوسی عقب‌نشینی کرده‌اند. خبرنگار نشریه آلمانی‌زبان اشپیگل از کرکوک اما روایت متفاوتی به دست داده است:

«ما ساعت‌هاست که به طور پیاپی از حومه جنوب کرکوک صدای انفجارهای مهیب می‌شنویم. برق قطع شده به این دلیل که نیروگاه برق شهر را منفجر کرده‌اند. بسیاری از ساکنان کرکوک در حال فرار به طرف شمال هستند. بسیاری از پیشمرگه‌ها هم.»

موقعیت جغرافیایی کرکوک
موقعیت جغرافیایی کرکوک

خبرنگار اشپیگل در محل گزارش داده که بسیاری از ساکنان کرکوک تلاش می‌کنند خود را به سلیمانیه، دومین شهر بزرگ اقلیم کردستان بعد از اربیل برسانند.

خبرنگار الجزیره هم ظهر دوشنبه از کرکوک گزارش داده بود که از آغاز عملیات نیروهای نظامی عراقی برای تصرف میدان‌های نفتی کرکوک، هزاران نفر از اهالی این شهر تلاش می‌کنند کرکوک را ترک کنند:

«هزاران خودرو در جاده‌های اطراف کرکوک مشاهده می‌شوند. تعداد این خودرو هر دم زیادتر می‌شود. فضای شهر آکنده از ترس از حمله نیروهای نظامی عراقی‌ست.»

الجزیره از کرکوک گزارش داده که ظاهراً پیشمرگه‌های کرد به طور کامل از این شهر عقب نشسته‌اند. اقلیم کردستان درباره عقب‌نشینی پیشمرگه‌ها از کرکوک هم سکوت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز و شبکه الجزیره نیروهای نظامی عراقی کنترل فرودگاه کرکوک را به دست گرفته‌اند. دولت ترکیه هم اعلام کرده که بنا به توصیه شورای امنیت ملی ترکیه، دولت این کشور حریم هوایی خود در مقابل اقلیم کردستان را بسته است. تلویزیون روداو این خبر را تأئید کرده است.

خبرهای تأیید نشده‌ای هم منتشر شده مبنی بر اینکه دولت ترکیه گذرگاه الخابور را به دولت مرکزی عراق تحویل داده و با مسدود کردن گذرگاه ابراهیم خلیل موافقت کرده است.

ورود نیروهای دولتی بغداد به محله‌ای در حاشیه جنوبی کرکوک − ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، عکس از خبرگزاری فرانسه
ورود نیروهای دولتی بغداد به محله‌ای در حاشیه جنوبی کرکوک − ۱۶ اکتبر ۲۰۱۷، عکس از خبرگزاری فرانسه

حزب دموکرات کردستان عراق در پیامی در توئیتر هشدار داده که حمله نظامی به کرکوک درآمدی برای یک جنگ خونین در خاورمیانه است.

نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا اعلام بی‌طرفی کرده‌اند و گفته‌اند که تحولات کرکوک را به دقت زیر نظر دارند.

خبرهایی وجود دارد در مورد همدستی نیروهای اتحادیه میهنی کردستان عراق که رهبر آن جلال طالبانی دو هفته پیش درگذشت. با توجه به دودلی اتحادیه میهنی در انجام همه‌پرسی ممکن است این خبرها درست باشند. ابعاد قضیه مشخص نیست.

سی ان ان در گزارش خود در مورد پیشروی نیروهای عراقی به سمت کرکوک نوشته است که این اقدام نمی‌تواند بی ربط به سخنرانی سه روز پیش دونالد ترامپ در مورد ایران و حمله شدید به سپاه پاسداران و اعلام تحریم همه‌جانبه این نیرو باشد.

در تبلیغات دولت اقلیم کردستان و نیروهای مدافع آن هم نقش نیروی قدس سپاه پاسداران و نیروی شیعی حشد شعبی در حمله به کرکوک برجسته می‌شود. ممکن است هدف آن باشد که دولت ایران به عنوان دشمن اصلی تلاش اقلیم برای استقلال معرفی شده و از این نظر توجه آمریکا برای حمایت از اقلیم جلب شود.

اهمیت نفتی کرکوک – برای بزرگ‌تر شدن اینفوگرافی روی آن کلیک کنید

کرکوک، از بامداد تا شامگاه ۱۶ اکتبر:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    فردی چون قاسم سلیمانی که حتی کودکان سیزده چهارده ساله مهاجر افغانی را که از بی پناه ترین انسانها هستند برای دفاع از فرد کثیفی چون بشار شیمیایی در سوریه به کشتن می دهد٫ حالا در فکر راه انداختن جنگ داخلی در عراق است تا کردستان عراق را هم مثل سوریه و یمن و افغانستان نابود کنند.....

  • روزبه

    تيتر خبر با متن همخوانى نداره يعنى چى كركوك سقوط كرد وقتى كركوك دست داعش افتاد كركزك سقوط كرد نه الان . كركوك از اكراد باز پس گرفته شده است نه اينكه سقوط كرده. كركوك بر طبق قانون اساسى عراق چه كسى قبول داشته باشه يا نه جزيى از بخش اقليم نبوده بلكه كردها بعنوان بخش از اتلاف ضد داعش در باز پس گيرى اون شركت كردند ولى بعدا از خلا قدرت در منطق استفاده كردند تا بلكه اونجا را ضميمه اقليم كنند كه اين تلاش بنظر مياد فعلا شكست خورده.

  • خسرو

    علاوه بر اتحادیه میهنی ،آمریکا و انگلستان و فرانسه و خصوصا اسراییل به استقلال مردم کوردستان خیانت کردند. این خیانت نتیجه امضای قرارداد گازی اسراییل با ترکیه و صادرات گازش به اروپا و تسلیم شدن جمهوری اسلامی در خصوص برنامه موشکی و عقب نشینی اش از سوریه است.اتحادیه میهنی پس از بارزانی اداره اقلیم را برعهده خواهد داشت. عقب نشینی نیروهای پیشمرگه هم به دستور تصمصم گیران اصلی است.حال باید از سران جمهوری اسلامی پرسید نتیجه این همه هزینه کرد در سوریه به کجا رسید. به عقب نشینی همچون پیش مرگه؟