ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک جای خالی در اتحاد

برای زنده نگه داشتن جامعه و حرکتی نو، این شاید بهترین مجال باشد.

نداری و نظامی گری

چه به سیاست نگاه کنیم و چه به زندگی؛ به نظر می‌رسد که در سال‌های گذشته، جهشی بوجود آمده است. در حالی که بسیاری از رسانه‌ها و بخصوص رسانه‌های دولتی و اصلاح‌طلب طی این سالیان با شدت به تخریب دولت پیشین و چند فرد خاص مشغول بوده‌اند (گویی تمام مشکلات کشور ریشه در توطئه‌های آنها داشته و اکنون خطر این توطئه‌ها رفع گردیده باشد) اما در زندگی حقیقی ما، مشکلات روز به روز شکل دیگری به خود میگیرد و هرگاه که در زمینه‌ای پیشرفتی حاصل شد، در زمینه دیگر سقوط را تجربه کردیم. نه خبری از همه پرسی شد، نه شعارهای قبلی و بعدی.

در این مباحث نه نیازی به بیان مصداق است و نه نیازی به پیدا کردن مقصران. چون به قول معروف: آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است؟

اما با توجه به جایگاهی که عده‌ای از سیاستمداران در میان مردم و فعالین بدست آورده بودند، بد نیست نگاه دیگری بیندازیم به چند سالی که گذشت؛ هر چند اکنون دیگر در تریبون‌های عمومی کمتر از "چماق درمانی و گازانبری" حمایت شود اما با سیاست‌هایی هوشمندانه‌تر، چپاول و زورگویی آنهم از سر دلسوزی و کاردانی، رشد خوبی کرده است!

قانون بد و زورگویی حاکم

معمولا انسان‌ها از راه‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا بر اطرافیانشان غالب شوند و به برتری دست یابند. راه هایی که در عالم سیاست نیز با ظرافت بیشتری دنبال میشود؛
زمانی سلسله مراتب اجتماعی از طریق القاب رشد کرد و زمان دیگر از طریق شریعت سازی و در لباس قانون. از بزرگان سیاست نقل است که چهره‌ی زورگوی حاکمیتها گذشته از ظواهر بیدادگرانه میتواند به دو شکل دیگر هم ظاهر گردد:

یکی *اجبار ساختاری و قانون محور است: بی عدالتی و فساد گنجانده شده در قوانین به این معنا که زورگویان حاکم، قوانینی را به مردم تحمیل میکنند که تنها به سود حاکمان باشد و سپس مردم از قوانین اطاعت میکنند نه از دستورات مستقیم این زورگویان.
و دیگری که میتوان آنرا اجبار فکری و *ایدئولوژیک نامید عبارتست از القای منطق از طریق مهارتهایی چون تلقین، همدردی، مغلطه‌های خبری و... که این امر با تکیه بر رسانه‌ها، آموزشهای همگانی و... محقق میشود، به گونه‌ای که اجبار و کمبودهای موجود در زندگی و در کل استثمار شدن، برای مردم معقول و طبیعی به نظر برسد. در این زمان دیگر اجبار معنای ظاهری خود را از دست میدهد چراکه مردم در اکثر مواقع بر اساس عقاید و خواست خود عمل کرده و خود به ظلم تن میدهند!
و البته هنوز، هر زمان افرادی از پیروی این عقایدوقوانین سرباز زنند با برخوردهای خشونت آمیز بدوی روبرو خواهند شد.
___

در سالیانی که دولتهای سیاس تری بر مسند هستند، برخوردهای مستقیم با منتقدان، و سرکوب نخبه‌ها و فعالین از سمت دولت کاهش می‌یابد
(که گاها سایر ارگانها همین کاهش را هم به شکلی شایسته جبران میکنند)
اما روشن است که در مواردی تنها یک لبخند دلنشین به چهره حاکمان افزوده شده؛ در سایه این لبخند و ناآگاهیهای جامعه،
اجبار و زورگویی ساختاری و ایدئولوژیک گسترش می‌یابد.

نیاز کشور

خب حالا در نقطه مقابل باید دید که نیاز کشور و مردم ما چیست و آیا سیاستمداران و جریانات "مردمی نما" اهمیتی به این نیازها میدهند یا که هنوز چیستی این نیازها را هم نمیخواهند بدانند؟
جنگهای منطقه و پیشبرد "اهداف جهانی" در سایر کشورها، دغدغه چند درصد ایرانیان و نسل جدید و جوان ماست؟ نسلی که قدرت طلبی اقتصادی و جنگ طلبی "سپاه پاسداران" نیازهای ابتدایی‌شان را هم سرکوب کرده است.
و اکنون که تنها بخش کوچکی از منافع این سپاهیان مورد تهدید قرار گرفته، شراکت اکثریت دولت و اصلاح طلبان در این منافع بی پرده شده است؛ آنها که با متلک اندازی به سپاه خود را بالا کشیده بودند اکنون چنان حمایتی از آن میکنند که سران سپاه را نیز شگفت زده کرده. گویی عواقب این سخنان و چرخشهای روزانه را نمیبینند. کسی هم حرکت دیگری کند و حرفی بزند، اگر به بی تدبیری و سنگ اندازی متهم نشود جملات زیر را میشنود:
"ما میخاستیم؛ تندروها نگذاشتند"!

___

《نیاز به همه پرسی، و جمع آراء》

اگر در زمان انتخابات نظر همه مهم بود، پس امروز نیز باید مهم باشد. امروز باید توقع داشت بیانات سنجیده و بجای رئیس جمهور در سال ۹۳ یعنی "همه پرسی برای مسائل مهم کشور" جامه عمل به خود بپوشاند.

حال که بیت رهبری، قوای سه گانه، سپاه و... و همه و همه سرجایشان هستند و با وجودی که کشور دوباره وارد جنگ شده، هنوز قدرتشان برقرارست، به قانون اساسی عمل شود. با تکیه بر خواست و قدرت جامعه، برای مسائل مهم کشور همه پرسی برگزار کنید؛ و به فعالین و نخبگان مجال اظهار نظر دهید تا با جمع آراء روشن گردد که کدامیک، راه نجات این سرزمین است و کدام، بیراهه همیشگی..

برای زنده نگه داشتن جامعه و حرکتی نو، این شاید بهترین مجال باشد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پیروز

    اگر هدف از همه پرسی برای تعین نقشه راه برای اصلاح طابانیکه بآور دارند خلافت آخوند اصلاح پذیر است باشد ، تردید نکنید که تغییری حاصل نخواهد شد ، چرا گه قوای سه گانه باید قوانین شرعی و همچنین قانون اساسی تدوینی را اجرا کند و اگر نکند پایان خلافت آخوندی خواهد بود . اگر هدف از همه پرسی فعالیت آزاد اندیشان سکولار دموکرات باشد که آنهم اگر خلافت آخوندی به آن تن در دهد که باز هم تیشه به ریشه خود زده است. بنابر این دو راه در پیشرو میتواند باشد یا خلافت آخوندی بخواهد مسالمت آمیز از خلافتش دست بکشد و یا اینکه مردم سرنوشت خلافت را تعین کنند. بدون تردید با داشتن یک آلترناتیو مورد اطمینان که با همگاری درون و برون به ملت باید معرفی بشوند ، امکان گذر از اجرا قوانین شرعی و با تدوین یک قانون اساسی مبتنی بر حقوق بشر و سکولار دموکراسی ، میتواند آینده ایران را رقم بزند.

  • bijan

    همه پرسی زمانی مطلوب است که فضای باز سیاسی و آزادی بیان و تجمعات و تشکیل اتحادیه های مستقل باشد وگرنه وقتی تمامی دستگاه های تبلیغاتی و ارکان قدرت سیاسی و اقتصادی در دست حکام است نتیجه همه پرسی هم مانند رای مردم در انتخابات مطابق خواسته حاکمان خواهد بود . مردم بدون آگاهی سیاسی و اجتماعی قادر به انتخاب راه درست نیستند.