ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی شورای نگهبان: حکم تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد لازم‌الاجراست

عباسعلی کدخدایی می‌گوید نظر شورای نگهبان درباره منع حضور اقلیت‌های دینی در شورای شهرهای مسلمان‌نشین از نظر شرعی الزام‌آور و فراتر از اختیارات رئیس مجلس است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه شهروند گفته است حکم تعلیق سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد از نظر شرعی لازم‌الاجراست. شورای نگهبان اعلام کرده بود که اقلیت‌های مذهبی در شورای شهرهایی که مسلمانان اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند نباید حضور داشته باشند.

سپنتا نیکنام

فروردین سال جاری احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در «صحیفه نور» حکم داده بود که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند خلاف شرع است. دیوان عدالت اداری بعد از شکایت علی اصغر باقری که در انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام، نامزد زرتشتی شکست خورده بود، با استناد به حکم احمد جنتی، عضویت نیکنام در شورای شهر یزد را به تعلیق درآورد. گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به حکم شورای نگهبان معترض‌اند. قرار است مجلس شورای اسلامی تا اواخر هفته آینده درباره این موضوع تصمیم بگیرد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شهروند اعلام کرده که حکم احمد جنتی یک نظر شخصی نیست، بلکه به لحاظ شرعی الزام‌آور است:

«آقای جنتی به ‌عنوان دبیر شورای نگهبان نظر فقهای شورای نگهبان را منعکس کرده‌. این نظر، نظر فقهای شورای نگهبان است و لازم‌الاجراست. در جلسه فقها رأی‌گیری شده و رأی به خلاف شرع‌بودن این موضوع داده شده و آقای جنتی هم نظر را ابلاغ کرده‌اند.»

سخنگوی شورای نگهبان در این گفت‌وگو می‌گوید قانون اساسی جمهوری اسلامی درباره اقلیت‌های غیر مسلمان در انتخابات شوراهای شهر و روستا سکوت کرده و به همین جهت در این خلا قانونی، نظر شورای نگهبان معتبر است: «در جاهایی که اکثریت مسلمان هستند، اقلیت‌های مذهبی نمی‌توانند عضو شورای شهر بشوند.»

به گفته سخنگوی شورای نگهبان نمایندگان معترض «به درستی از قوانین آگاهی ندارند و افرادی همچون علی لاریجانی هم نمی‌توانند این تفسیر شورای نگهبان را تعلیق کنند.»

انتخابات شوراهای شهر و روستا زیر نظر مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات شوراها که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید منع یا محدودیت‌هایی برای اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد. با این حال علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که «ملاک باید قانون فعلی» باشد و قانون فعلی هم همان است که احمد جنتی حکم به آن داده است: منع حضور اقلیت‌های مذهبی در شورای شهرهایی که مسلمانان اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد اعلام کرده بود که به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق عضویت سپنتا نیکنام تن نمی‌دهد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم حکم شورای نگهبان را غیر قانونی خوانده است. مجمع نمایندگان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی نیز به این حکم اعتراض کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ‌ما همه سپنتا هستیم

    بیایید برای اعتراض نام پسران تازه متولد شده را سپنتا بگذاریم. نام زیبایی هم هستش