ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اقلیم کردستان: کردها هرگز قصد جنگ با بغداد را نداشتند

در حالی که کردها از مواضع خود در شمال عراق عقب کشیده‌اند و بین رهبران آن‌ها اختلاف افتاده، اکنون اربیل و بغداد از ضرورت گفت‌وگو سخن می‌گویند.

مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق می‌گوید دولت محلی کردستان هرگز قصد نداشت وارد جنگ با ارتش عراق شود. وزیر کشور عراق نیز بر ادامه گفت‌وگو بین دو طرف تأکید کرده است.

به‌گزارش رویترز، فلاح مصطفی بکر، مسئول روابط خارجی اقلیم کردستان عراق روز پنج‌شنبه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا ضمن اعلام این موضع گفت برای دستیابی به یک درک مشترک، گفت‌وگو میان مقامات کرد و عراق ضروری است.

او افزود این اختلاف هیچ ارتباطی با موضوع نفت یا پرچم ملی ندارد بلکه به سرنوشت دو کشور مربوط است.

پیشمرگه‌های کرد روز گذشته، چهارشنبه ۱۸ اکتبر / ۲۶ مهر از مواضع خود در شمال عراق عقب نشستند. آن‌ها این مناطق را از ژوئن سال ۲۰۱۴ با بیرون راندن نیروهای گروه «دولت اسلامی» (داعش) در دست داشتند.

دوشنبه گذشته ارتش عراق و گروه حشد شعبی کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک را به دست گرفتند و در استان نینوا پیشروی کردند. ارتش عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که به تمام اهداف خود برای عقب راندن کردها دست یافته است.

در همین حال قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفته است که کنترل دولت مرکزی بر تمام خاک عراق امری «عادی و قانونی» است.

او افزود بغداد با اربیل دشمنی ندارد و دو طرف قصد ندارند با یکدیگر درگیر شوند.

وزیر کشور عراق نیز از گفت‌وگو با مقامات کرد استقبال کرد و آن را برای ثبات امنیتی کشور مناسب دانست.

شورای امنیت سازمان ملل نیز روز چهارشنبه از دو طرف خواست تا به قانون اساسی، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را پایبند بمانند و بر مبارزه با داعش متمرکز شوند.

این شورا همچنین از تلاش‌های سازمان ملل برای مذاکرات اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق حمایت کرد.

از سوی دیگر صبح امروز (پنج‌شنبه) تلویزیون رووداو، که به حزب دموکرات کردستان عراق – پارتی- نزدیک است اعلام کرد که وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان گروهی از پیشمرگه‌های کرد را برای بازپس‌گیری کرکوک و بیرون راندن حشد شعبی از این شهر اعزام کرده است. این شبکه همچنین ادعا کرد که اهالی خانقین نیز به حضور حشد شعبی در این شهر اعتراض کرده‌اند. با این حال منابع مستقل این خبرها را تأیید نکرده‌اند.

اختلاف بین سران اقلیم کردستان پس از تصرف کرکوک و مناطقی از استان نینوا توسط ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی،  شدیدتر شده است.

روز سه‌شنبه ۱۷ اکتبر / ۲۵ مهر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم و رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در بیانیه‌ای گفت: «آنچه در شهر کرکوک رخ داد، نتیجه تصمیمات یک‌جانبه اشخاصی از یک حزب سیاسی داخلی کردستان بود، امری که − آن‌سان که دیده شد − منجر به عقب‌نشینی نیروهای پیشمرگه گردید.»

اگرچه در بیانیه بارزانی نامی از فرزندان طالبانی و یا حزب اتحادیه میهنی کردستان برده نشده بود، اما با واکنش سریع و تند برخی از اعضای این حزب روبه‌رو شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    ,از یک طرف کرد ها همدیگر رو به خیانت در عدم مقاومت و مبارزه میکنند از طرف دیگه وقتی با آن شکل مفتضحانه و نامنظم فرار کردند عنوان میکنند قصد رویارویی نداشنه تند.

  • علی

    بعله،یعنی مثلا ما در نرفتیم، فقط از سر تعارف و مهمان نوازی دست و پا مونو جمع کردیم...