ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هر روز ۱۵ هزار کودک زیر پنج سال در جهان می‌میرند

مرگ‌ومیر کودکان در جهان کمتر شده است اما با این حال سال گذشته ۵,۶ میلیون کودک زیر پنج سال جان خود را از دست دادند و این هنوز نگران‌کننده است.

مرگ‌ومیر کودکان در جهان کمتر شده است اما با این حال سال گذشته ۵,۶ میلیون کودک زیر پنج سال جان خود را از دست دادند و این هنوز نگران‌کننده است.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، سازمان بهداشت جهانی  و بانک جهانی در گزارش مشترکی با ارائه آمار فوق گفته‌اند که شمار کودکان جان‌باخته در سال گذشته نسبت به سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است. در آن سال ۹,۹ میلیون کودک جان خود را از دست داده بودند.

این سازمان‌های جهانی نسبت به شمار نوزادانی که به‌هنگام تولد و یا در روزهای نخست تولد مرده‌اند ابراز نگرانی کرده و آورده‌اند که میزان کودکانی که زیر چهار هفته سن داشته و مرده‌اند از ۴۱ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است. هر روز در جهان هفت هزار نوزاد زیر ۲۸ روز جان باخته‌اند.

بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۳۰ میلادی با مراقبت بهتر حدود ۳۰ میلیون نوزاد تازه به‌دنیا آمده و ۳۰ میلیون کودک دیگر زیر پنج سال سن، نجات خواهند یافت.

عفونت‌های ریوی و اسهال علل اغلب مرگ‌ومیرهای کودکان بوده‌اند. بنا به این گزارش ۱۶ درصد مرگ‌ومیرها از عفونت‌های ریوی و هشت درصد از اسهال بوده‌اند. یک‌سوم مرگ‌ومیر کودکان در میان نوزادان تازه به‌دنیا آمده بوده زیرا آن‌ها یا زود به‌دنیا آمده بودند و یا به‌هنگام تولد بیماری‌هایی داشته‌اند.

افزون بر ۵,۶ میلیون کودکی که در سال ۲۰۱۶ مُرده‌اند، ۲,۶ میلیون نوزاد نیز مُرده به‌دنیا آمده‌اند. گزارش می‌افزاید اگر مادران هنگام حاملگی و زایمان مراقبت بیشتری از نوزاد می‌کردند، آب پاکیزه مصرف می‌کردند و یا در محیط زندگی‌شان توالت وجود می‌‌داشت و یا بچه‌ها واکسینه می‌شدند، بسیاری از این نوزادان می‌توانستند نجات یابند.

نیمی از کل شمار مرگ‌ومیر نوزادان تازه به‌دنیا آمده در پنج کشور جهان بوده است: هندوستان ۲۴ درصد، پاکستان ۱۰ درصد، نیجریه ۹ درصد، کنگو چهار درصد و اتیوپی سه درصد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.