ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ دولت واحد فلسطین به درخواست آمریکا برای خلع سلاح حماس

دولت آمریکا شرایط خود را برای پذیرش دولت واحد فلسطینی که از مصالحه با حماس پیروی می‌کند، اعلام کرد: به‌رسمیت شناختن اسرائیل و خلع سلاح حماس.

در حالی‌که فتح و حماس بر سر تشکیل دولت واحد فلسطینی به توافق رسیده‌اند، آمریکا اعلام کرد که اگر این دولت اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد و حماس را خلع سلاح کند آن را خواهد پذیرفت.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا، هم‌پیمان بزرگ اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر اهمیت پیوستن به اصول کمیته چهارجانبه صلح را تکرار کرد: «هر دولت فلسطینی باید به صراحت خود را به عدم خشونت متعهد کند، کشور اسرائیل را به‌رسمیت بشناسد، موافقت‌نامه‌ها و تعهدات قبلی بین طرفین، از جمله خلع سلاح تروریست‌ها را بپذیرد و برای مذاکرات صلح تلاش کند.»

ایالات متحده، اتحادیه اروپا و اسرائیل حماس را به‌عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسند.

جیسون گرینبلات، فرستاده رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه در بیانیه‌ای گفت: «اگر حماس می خواهد در دولت فلسطین نقشی داشته باشد باید این شرایط اساسی را بپذیرد.»

هیئت‌های بلندپایه فتح و حماس به‌تازگی از روز سه‌شنبه ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر تا پنج‌شنبه ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر در قاهره درباره راه‌های دستیابی به آشتی و مصالحه مذاکره کردند و در نهایت به توافق رسیدند.

در مذاکرات قاهره که با میانجی‌گری مصر برگزار شد در مورد انتقال قدرت در غزه به دولت فلسطین به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو شد.

در ماه سپتامبر سال جاری حماس اعلام کرد که دولت عباس در کرانه باختری را دعوت می‌کند تا «به غزه بیاید و مسئولیت خود را برعهده بگیرد.» در پی این دعوت، رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر نشست دولت خود را در غزه برگزار کرد.

حماس روز پنج‌شنبه بلافاصله به اظهارات جیسون گرینبلات پاسخ گفت و شرایطی که او بیان کرد را توافق میان آمریکا و اسرائیل دانست. این شرایط در سال ۲۰۰۲ توسط کمیته چهارجانبه صلح، شامل سازمان ملل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و روسیه برای کمک به روند صلح تدوین شد.

باسم نعیم، از رهبران حماس اعلام این شرایط توسط آمریکا را «دخالت آشکار» در امور داخلی فلسطین دانست و گفت: «ملت ما این حق را دارد که خود دولت خود را برگزیند.»

او افزود درخواست دولت ترامپ در راستای سیاست‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است.

هانی قواسمه، از مسئولان سازمان فتح نیز در این‌باره گفت: «من فکر می‌کنم که باید موقعیت‌مان را برای آمریکایی‌ها روشن کنیم که توافق وحدت [بین فتح و حماس] به روند سیاسی و به صلح کمک خواهد کرد.»

او افزود: «اسرائیل تلاش می‌کند تا به‌وسیله متحدانش بر رهبران فلسطین فشار وارد کند. ما اعلام می‌کنیم که تصمیم‌مان یک تصمیم فلسطینی، مستقل و ملی است و دیگر به جدایی و تقسیم بازنمی‌گردیم.»

اسرائیل روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که اگر حماس سلاح خود را زمین نگذارد، از خشونت اجتناب نکند و اسرائیل را به‌رسمیت نشناسد، گفت‌وگو با دولت واحد فلسطینی را رد می‌کند. دولت اسرائیل شرایط دیگری را هم افزود، از جمله قطع ارتباط بین حماس و ایران و بازگرداندن جنازه‌های سربازان اسرائیلی که در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ در نوار غزه کشته شدند.

اسرائیل و حماس از سال ۲۰۰۸ سه جنگ با یکدیگر داشتند. اسرائیل در این مدت به محاصره شدید نوار غزه که تحت حکومت حماس قرار داشت روی آورد.

برای حماس، اسرائیل همچنان یک «کشور غارتگر» است، هدف «آزاد کردن فلسطین» از دست اسرائیل است و «مقاومت و جهاد» همچنان یک «حق مشروع» است. تشکیلات خودگردان فلسطین اما اسرائیل را به‌رسمیت می‌شناسد و حاضر است با آن مذاکره کند.

یکی از مسائل اصلی که در مذاکرات بین فتح و حماس حل نشده، چگونگی کنترل امنیت غزه و آینده بازوی نظامی حماس است. حماس ۲۵ هزار جنگجو در اختیار دارد و پیش از این اعلام کرده بود که در این‌باره مذاکره نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.