ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مادرید در کاتالونیا انتخابات برگزار می‌کند

نخست‌وزیر اسپانیا قصد دارد نشست فوق‌العاده وزیران را برای توقف استقلال کاتالونیا برگزار کند. دولت و حزب سوسیالیست برای برگزاری انتخابات کاتالونیا توافق کردند.

کامرون سالوو، از رهبران حزب سوسیالیست اسپانیا اعلام کرد که دولت این کشور با این حزب توافق کرده که طبق اصل ۱۵۵ قانون اساسی در ماه ژانویه در کاتالونیا انتخابات برگزار کند.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا

شکاف میان دولت اسپانیا و کاتالونیا  هر دم بیشتر می‌شود و استقلالی که مدنظر رهبران منطقه کاتالونیا بود هر لحظه در معرض تهدید بیشتری قرار می‌گیرد.

اتحادیه اروپا آشکارا ایفای نقش میانجی را رد می‌کند. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۹ اکتبر / ۲۷ مهر در نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل ضمن بیان این‌که «ما نمی‌خواهیم این واقعیت را که وضعیت نگران‌کننده است، پنهان کنیم»، از موضع مادرید حمایت کرد و گفت: «اما هیچ جا و فضایی برای میانجی‌گری بین‌المللی، ابتکار عمل و یا اقدام وجود ندارد.»

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا روز شنبه ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر نشست فوق‌العاده وزیران را تشکیل خواهد داد تا آغاز روند توقف استقلال کاتالونیا را بررسی کنند. این تصمیم پس از آن گرفته شده که مهلت تعیین‌شده راخوی برای کارلس بوجدمن، رئیس دولت محلی کاتالونیا روز پنج‌شنبه بدون دریافت پاسخی روشن به پایان رسید.

راخوی به بوجدمن گفته بود که تا پایان این مهلت به قانون اساسی تمکین کند، استقلال کاتالونیا را کنار بگذارد و بگوید که استقلال را اعلام نکرده است، در غیر این صورت دولت اسپانیا ماده ۱۵۵ قانون اساسی را برای بازگرداندن قانون و لغو استقلال کاتالونیا به‌اجرا می‌گذارد.

بدین ترتیب تدابیر لازم برای تعليق استقلال کاتالونیا در روز شنبه ۲۱ اکتبر تعيين خواهد شد. یک کمیسیون ویژه برای بحث در این‌باره تشکیل خواهد شد که احتمالاً دوشنبه هفته آینده نشست خود را برگزار خواهد کرد. سپس کارلس بوجدمن اجازه خواهد یافت استدلال‌های خود را در برابر مجلس سنا ارائه دهد. اکثریت سنا در دست حزب محافظه‌کار مردمی، حزب حاکم بر اسپانیا است. مجلس سنا نیز احتمالاً جمعه آینده لغو استقلال کاتالونیا را اعلام خواهد کرد.

از سال ۱۹۷۸ تاکنون که قانون اساسی جدید اسپانیا تصویب و دموکراسی در این کشور برقرار شده اصل ۱۵۵ آن هرگز به‌اجرا در نیامده است.

از لحاظ نظری، دولت مرکزی می‌تواند دولت محلی کاتالان را منحل کند، بر پلیس نظارت کند و مدیریت مالی را به‌دست بگیرد و انتخابات زودهنگام را برگزار کند.

اما برخی از اعضای پارلمان کاتالونیا این خوانش از قانون اساسی را نمی‌پذیرند.

در روز جمعه ۲۰ اکتبر / ۲۸ مهر، هواداران استقلال در کاتالونیا به‌منظور اعتراض به دولت اسپانیا و بانک‌هایی که مقرشان را از منطقه کاتالونیا خارج کرده‌اند، پول زیادی را از بانک‌ها بیرون کشیدند.

مجمع ملی کاتالان (ای‌ان‌سی)  و «اومنیوم کالچرال»، دو گروه استقلال‌طلب که جوردی سانچز و جوردی کایکسار، دو تن از رهبران آن‌ها به‌تازگی بازداشت شدند، در شبکه‌های اجتماعی از فعالان استقلال‌طلب خواستند تا برای نشان دادن نارضایتی خود از دولت راخوی در چندین «اقدام مستقیم مسالمت‌آمیز» شرکت کنند. یکی از این اقدامات بیرون کشیدن پول‌ از بانک‌ها بین ساعت هشت تا ۹ صبح از پنج بانک اصلی بود.

بانک «لا کایکسا»، سومین بانک بزرگ اسپانیا و «بانکو سابادل»، پنجمین بانک بزرگ این کشور، به‌دلیل وضعیت نامشخص این منطقه دفتر خود را از کاتالونیا خارج کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.