ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای عراقی ارتباط کرکوک با اربیل را قطع کردند

نیروهای نظامی عراق شهر آلتون کوپری در حوالی کرکوک را تصرف کردند. ارتباط شمال با شرق اقلیم کردستان قطع شد. روستائیان آواره شده‌اند و عده زیادی مجروح.

نیروهای نظامی عراق در نبردی که صبح جمعه ۲۰ اکتبر با تبادل آتش سنگین توپخانه آغاز شد، شهر آلتون کوپری در حوالی کرکوک را تصرف کردند و به این طریق موفق شدند راه‌های مواصلاتی اقلیم کردستان بین شمال و شرق را قطع کنند. حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق و فرمانده کل قوا به نیروهای نظامی عراق از جمله حشد شعبی دستور داده است که از مرز با اقلیم کردستان به سمت اربیل عبور نکنند. این گزارش را شبکه تلویزیون روداو نیز تأیید کرده است.

درگیری‌ها با آتش سنگین توپخانه نیروهای عراقی آغاز شد (عکس: شبکه روداو)

آلتون کوپری در ۳۵ کیلومتری کرکوک قرار دارد و اکثریت ساکنان آن را ترکمان‌های عراقی تشکیل می‌دهند.

ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که نیروهای نظامی عراق متشکل از یگان‌های ویژه ضد ترور و حشد شعبی آلتون کوپری را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

تلویزیون «رووداو» صبح امروز نیز به‌ نقل از یک فرمانده پیشمرگه‌ کرد گزارش داده بود که نیروهای نظامی عراق همراه با حشد شعبی ساعت ۸ صبح (به وقت محلی) با استقرار در نزدیکی مواضع پیشمرگه‌های کرد و با تبادل آتش توپخانه درگیری‌ها را آغاز کردند.

خبرنگار شبکه الجزیره از خط مقدم گزارش داده است که دو پل که جاده آلتون کوپری را به اربیل می‌رساند، منهدم شده. معلوم نیست کدامیک از طرفین این درگیری پل‌ها را منهدم کرده است.

الجزیره گزارش داده که اربیل تعداد زیادی از پیشمرگه‌های کرد و همچنین سلاح و مهمات به خط مقدم این درگیری نظامی ارسال کرده است.

گزارشگر الجزیره می‌گوید بیمارستان‌ها پر از مجروحان هستند و از دور دود غلیظی مشاهده می‌شود.

روستائیان این منطقه آواره شده‌اند و با هر آنچه که می‌توانند با خود حمل کنند تلاش می‌کنند خود را به اربیل برسانند.

دوشنبه گذشته ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر ارتش عراق و گروه حشد شعبی کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک را به دست گرفتند و در استان نینوا پیشروی کردند. ارتش عراق دو روز بعد اعلام کرد که به اهداف خود برای عقب راندن کردها از مناطق مورد مناقشه دست یافته است.

این اقدامات در پاسخ به همه‌پرسی  استقلال کردستان صورت گرفت که ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد. ۹۲،۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند و میزان مشارکت ۷۸ درصد گزارش شد.  نخست‌وزیر عراق سه‌شنبه گذشته اعلام کرده بود که همه‌پرسی استقلال کردستان به گذشته تعلق دارد و نتیجه آن دیگر معتبر نیست.

آیت‌الله علی سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق، در پیامی که توسط نماینده او در نماز جمعه کربلا قرائت شد، گفته است ورود نیروهای امنیتی به مناطق مورد مناقشه از جمله کرکوک به معنای پیروزی برای یک طرف و شکست برای طرف دیگر نیست بلکه به معنای «پیروزی برای تمامی عراقی‌ها»ست.

این مرجع تقلید خواهان کاهش تنش در مناطق مورد مناقشه شد و نسبت به برخوردهای انتقام‌جویانه هشدار داد.

سازمان ملل از گزارش‌های پراکنده‌ای که از قتل و غارت شهروندان در شمال عراق منتشر می‌شود اظهار نگرانی کرده است. در این گزارش‌ها گفته شده که نیروهای نظامی عراق از جمله حشد شعبی در کرکوک و حومه آن برخی خانه‌ها و دفاتر شرکت‌ها را غارت می‌کنند، شب‌ها جوانان کرد را در خیابان‌ها آزار می‌دهند و کتک می‌زنند و کردها را از شهر بیرون می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تبریزلی

    محسن مدنی جان مشخص هست چون این شهرها ترکمان نشین است و ترک برایشان ارزشی ندارد

  • محسن مدنى

    خيلى عجيب است چنين خبرى درج شده ودر پايش ايرانيان بر عليه كردها وبه نفع سپاه پاسداران وحشد الشعبى به دست زدن وهلهله نپرداخته اند