ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اجلاس سران اتحادیه اروپا: اخم به آنکارا، لبخند به تهران

از کمک میلیاردی اتحادیه اروپا به ترکیه کم می‌شود و در همان حال توافقنامه پناهجویی باقی می‌ماند. موافقت آمریکا با تداوم تجارت اروپا با ایران نیز به دست آمد.

اجلاس سران اتحادیه اروپا در بروکسل بعد از دو روز به کار خود پایان داد: هماهنگی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با توجه به رشد اقتصادی متفاوت در این کشورها، برکسیت، بحران کره شمالی، ترکیه و برجام از مهم‌ترین موضوعات این اجلاس بودند. قرار بود در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا به ترکیه ۴.۴۵ میلیارد یورو برای تسهیل عضویت این کشور در اتحادیه کمک کند. به پیشنهاد صدر اعظم آلمان در واکنش به نقض حقوق مدنی شهروندان و بازداشت روزنامه‌نگاران در ترکیه این کمک‌ها کاهش پیدا کرد. در همان حال توافقنامه پناهجویی باقی می‌ماند. موافقت آمریکا با تداوم تجارت اروپا با ایران نیز به دست آمد.

اجلاس سران اتحادیه اروپا: اخم به آنکارا، لبخند به تهران

اخم اتحادیه اروپا به آنکارا

به گزارش خبرگزاری رویترز آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل در واکنش به نقض حقوق مدنی شهروندان در ترکیه بعد از کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه گفت:

«تحولات در ترکیه از نظر ارزش‌های دموکراتیک مورد قبول ما منفی تلقی می‌شود. شاهد بودیم که در این کشور نه فقط تعدادی آلمانی دستگیر شدند بلکه حاکمیت قانون در ترکیه در مسیری اشتباه حرکت می‌کند. ما نگرانیم و به همین دلیل من شخصاً از کاهش اعتباراتی که در دوره پیش از پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به این کشور اختصاص پیدا کرده حمایت می‌کنم.»

صدراعظم آلمان در همان حال از توافقنامه پناهجویی با ترکیه دفاع کرد و گفت:

«به صراحت می‌گویم که ترکیه کار بزرگی در مدیریت پناهجویان انجام می‌دهد و ما طبق توافق ترکیه با اتحادیه اروپا وظایفی داریم. ما وعده سه میلیارد یورو برای سال‌های آینده به علاوه سه میلیاردی که قبل از این متعهد شده‌ایم را داده‌ایم و باید به این وعده خود عمل کنیم.»

در سال ۲۰۱۵ به رغم مخالفت‌های سازمان‌های حقوق بشری مانند عفو بین‌الملل اتحادیه اروپا و ترکیه توافق‌نامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن پناهجویانی که وارد اتحادیه اروپا می‌شوند می‌توانند به ترکیه بازگردانده شوند. به لحاظ تنش‌های سیاسی موجود بین اتحادیه اروپا و ترکیه، آینده این توافق‌نامه در ابهام قرار گرفته بود.

همانطور که انتظار می‌رفت عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف نشد. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بروکسل را متهم کرده بود که قصد دارد معافیت ویزای مسافرتی برای شهروندان ترکیه را لغو کند. اردوغان اتحادیه اروپا را تهدید کرده بود که اگر معافیت ویزا لغو شود، مرزهایش را برای هجوم آوارگان به کشورهای اروپایی بازمی‌گذارد.

لبخند به تهران

در نخستین روز برگزاری اجلاس سران اتحادیه اروپا، زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی‌زبان «هندلزبلت» ایالات متحده آمریکا را متهم کرده بود که با در پیش گرفتن سیاست‌ حمایتگری اقتصادی در پوشش اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، قصد دارد به صادرات و اقتصاد آلمان لطمه بزند. گابریل گفته بود بسیاری از شرکت‌های آلمانی از انجام معاملات تجاری با ایران «واهمه» دارند. به گفته وزیر خارجه آلمان شرکت‌های آلمانی طرف معامله با ایران از یکسو می‌ترسند شامل تحریم‌های آمریکا شوند، از سوی دیگر بانک‌ها از تأمین اعتبار برای این معاملات سر بازمی‌زنند.

سران کشورهای اتحادیه اروپا سه‌شنبه گذشته، در آستانه برگزاری اجلاس بروکسل با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از برجام اعلام کرده بودند. پنجشنبه ۱۹ اکتبر هم یک بار دیگر سران اتحادیه اروپا ضرورت حفظ برجام را با صدور بیانیه‌ مشترکی به کنگره آمریکا یادآوری کردند.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا پنجشنبه ۱۹ اکتبر در گفت‌وگو با وال‌استریت ژورنال در پاسخ به نگرانی کشورهای اروپایی از تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران گفته است:

«اروپا می‌تواند به روابط تجاری خود با ایران ادامه دهد. ما با اروپایی‌ها شش ماه بر سر توافقنامه هسته‌ای کار کردیم و سرانجام تصمیم گرفتیم به طور رسمی بر اساس همان توافقنامه، سیاست‌های جدیدی را اتخاذ کنیم.»

رئیس جمهور آمریکا در سخنانی که ۱۳ اکتبر درباره تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران ایراد کرد، ارزیابی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به کنگره آمریکا سپرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از توافق بین اتحادیه اروپا با آمریکا بر سر باقی ماندن برجام خبر داده است. معاملات میلیاردی شرکت آمریکایی بوئینگ و شرکت اروپایی ایرباس با ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا را در مورد برجام به یکدیگر نزدیک می‌کند. وزیر خارجه آمریکا وعده داده که آمریکا به معامله بوئینگ با ایران هم رسیدگی کند. با این حال هم اتحادیه اروپا و هم آمریکا درباره برنامه موشکی ایران با یکدیگر توافق دارند.

دقایقی بعد از سخنرانی ۱۳ اکتبر رئیس جمهور آمریکا، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سپاه پاسداران در فهرست دستور اجرایی مقابله با تروریسم جهانی (دستور اجرایی ۱۳۲۲۴) قرار گرفته است.

بر اساس دستور اجرایی ۱۳۲۲۴ بانک‌ها و شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران معامله کنند، شامل تحریم‌های آمریکا می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Features

    تا زمانی که تمام از برگهای برنده را ملت-دولت ایران در بازی سیست و اقتصادی سیاسی بکار نبرد، همچنان فرصت-نسل سوزی ادامه خواهد داشت. امریکا و اسرائیل دو برگ برنده لازم و ملزوم همدیگرند و کشور ایران با خصومت و قطع رابطه با این دو قدرت مهم تاثیرگذار در جهان، پیشاپیش بازی واگذار کرده است و اینگونه بازیچه سایر قدرتهای جهان شده و آخر سر بازنده میشود!

  • Features

    البته من یک اشتباه کردم، منظور ظرفیت اقتصادی بالقوه پنج برابری از امروز ایران است که میتواند در بازه مناسب میان مدت تبدیل به بالفعل شود. جدا از مشکلات ساختار و بیمارگونه اقتصاد و اقتصاد سیاسی ایران مانند بدقانونی، قانون گریزی، قانون شکنی، توزیع ناعادلانه ثروت ملی (5% سهم 70%+10% سهم طبقه متوسط به بالا یعنی میان-بالاداراها+85% سهم نظام)، حکومتی بودن اقتصاد (65% شبه دولتی + 20% دولتی)، انحصار-تبعیض، ناکارآمدی-انواع فساد مالی و دزدیها (دزدی-اختلاس-و...)، قاچاق کالا و...، اساسا ریشه های مشکلات اقتصادی نظام، برمیگردد به بنیانهیا اغتقادی-ساختاری نظام ولایی، این نظام بر بنیانهای نادرستی بنا شده است. اینکه نظام/رژیمی چنین حقارت اسارت ایدئولوژیک گرفتار است و خودش اویزان هویت کذایی خصومت با اسرائیل و امریکا کرده است و سرنوشت ملت دیرینه و 80 میلیون نفری پیوند زده با خصومت نابخردانه با دولت اسرائیل! چنین نابخردانه نتانیاهو شده عروسکگردان ضدیت با منافع ملی، عملا مثل اآسان، آتو دست دشمنان تمامیت راضی و موجودیت ملت ایران میدهد! بایست برگشت به ر یشه های ساختاری این نظام ، اینکه سوالست اساسا این نظام اعتقادی به موجودیت ملتی به نام ایران دارد؟ اگر دارد چرا 40 سال تیشه به ر یشه موجودیت ملت ایران زده در عمل؟!

  • Features

    حقیقتا این دشمنی و کینه ورزی عجیب نظام ولایی با اسرائیلی ها قابل درک و پذیرش نیست، دشمنی و دوستی همیشه ممکن است بروز نماید، ولی کورکورانه و همیشگی و ایدئولوژیک پذیرفتنی نیست. اگر بر همین قیاس باشد اکنون این سران نظام و عمالش بایست حتی با شدت بیشتری با چینی ها، روسیه ای ها، هندی ها، و اخیرا میانماری ها دشمنی کنند! اگر نظام ولایی توانسته دلایلی پیدا کند که با دولتهایی نظیر چین و روسیه و امثالهم روابط دوستانه و راهبری برقرار کند، بایست دلایل بهتری داشته باشد در دوستی و روابط راهبردی با امریکا و اسرائیل، در دنیای واقعی امروز امریکا و اسرائیل دست کمی از چین و روسیه ندارند، و یا لااقل مزی تدوستی با آنها بیشتر از دشمنی است! میزان انسان کشی و از جمله مسلمان کشی و ویرانی و آوارگی بسیاری دولتهای دیگر بیشتر از اسرائیلی ها بوده است. اما ما نمی بینم این دشمنی را در مواجه با این دولتهای کشورها. سران و عمال نظام ولایی هیچگاه خواستار نابودی کشورهای چین و روسیه نشده اند دست کم در این 28 سال اخیرا! دابل استاندارد، سم مهلک خردمندی است. امروزه دشمنی هم اگر لازم باشد دولتمندان کشورهای خردمند با سیاسی و پنهانی انجام میدهند و هیچ گاه خواستار نابودی هیچ کشور دولتی نمیشوند مگر استثنائا بتوانند اجماع جهانی بدست اوردند. نظام ولایی تنهاترین دولت در مواجه با ادعای نابودی اسرائیل است. امروزه هیچ کشور و دولت اسلامی و عربی و همسایه خواهان نابودی اسرائیل و حتی جنگ با آن نیست. همه بر همان قطعمنامه های سازمان ملل و مرزهای 1967 رضایت داده اند به غیر نظام ولایی، حکایت این کاسه داغتر از آش بودن نظام ولایی، عجیب و نابخردانه است، منتها این نابخردی موجب خسارت سنگین و غیرقبال جبران شده برای ملت ایران! قسمت بدتر قضیه این است امریکا- اسرائیل ستیزی نظام ولایی، واقعا دارد موجودیت ملت دیرینه ایران را به خطر میاندازد و فرصت-نسل سوزی شده است برای ایرانیان!

  • Features

    حکایت نابخردی های این نظام ولایی، بیشتر مثنوی هفتادمن کاغذ است. با مقایسه رفتار و ظاهر امور مشابه اسرائیل با دیگر دولتها جهان، این ولایی می بینم، سیاس و گاه بسیار بخردانه عمل میکند، اما وقتی به اسرائیل میرسد، انگاری از عقلانیت تهی میشود! چنان دشمنی هیستریک با اسرائیل میکند انگاری صهیونیست های اسرائیلی، گرفته اند به یک یک یکی نوامیس اینها تجاوز کرده و مردان از جمله پدرانشان کشته اند و زنان و دخترانشان به کنیزی برده اند؟! کاری که بارها وبارها در طول تاریخ تا همین دوره معاصر دولتها و میراثدارن دولتها مختلف انجام دادند ولی انگاری- از نظر نظام ولایی-اسرائیلیها با همه فرق دارد!

  • Features

    گفته اند: دشمن دانا بهتر از دوست نادان. ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد ولی میتواند تا پنج برابر متوسط جهانی تولید ثروت کند. اکنون ایرانی یک پنجم ظرفیت بالفعلشان تولید ثورت میکنند. هیچ حکومتی در جهان دوست ندارد اقتصاد ضعیفی داشته باشد. منتها نظام ولایی، با این ساختار عقیدتی پراشتباه، اسیر شده است. دشمنی ایدئلوژیک-هویتی شده با امریکا و اسرائیل، از پیش برگهای برنده زیادی را سوزانده برای ملت ایران. دشمنی تحت هر شرایط و به هر قیمتی با امریکا و اسرائیل، همان اشتباه راهبردی 40 ساله این نظام است. هیچ حکومت خردمندی، نباید سیاست داخلی و خارجی اش بر اساس ایدئولوژی یا بدتر از آن دشمنی پایه ریزی و تداوم بخشد. انسان خردمند اساس نبایست به دنبال دشمن تراشی و دمشنی کور باشد. عجیب است این همه در اسلام و تشیع روایت و حدیث و اموزه های اخلاقی-عقلانی آمده است در خردمندی دوستی و خوش اخلاقی. چنانکه گفته اند، دوستی با مردم نیمی از خرد است. اما نظام ولایی از اول تا حال همچون وحی منزل، شعار مرگ بر امریکا و اسرائیل سر میدهد و به کمتر نابودی اسرائیل رضایت نمیدهد، تحت هر شاریطی! یعنی اگر تمام مردمان عرب مسلمان و مسحی که خودشان فلسطینی مدانند بیاند و با خون خود امضاء کنند ما با اسارئیل دشمنی ندارمی کشور اسرائیل را در مرزهای 1967 به رسمیت میشناسیم، باز این نظام ولایی دست از دشمنی با اسرائیل بر نمیدارد! چرا دشمنی با اسارئیل اینجا میطرح کردم؟ چون ییک ریشه های اصلی مشلات سیاست خارجه و خسارتهای سنگینی که بر ملت ایران تحمیل میشود همین دشمنی کور و نابخردانه است!

  • Features

    ایران بنا بر برخی آمارها، دومین ذخایر فسیلی جهان دارد و بزرگترین ذخایر گازی جهان. ایران جزء ده کشور اول ممتاز منابع معدنی است. ایران مهمترین و عمده ترین پل ارتباطی جنوب ابرقاره اوراسیا (هارتلند جهان) است. ایران مهمترنی شاهراه ارتباطی میان آبهای اقیانونس هند و اوراسای و دریاهای مهم ماننند خزر، سیاه، بالتیک است. ایران جزء ده کشور اول مستعد جذب توریسم/گردشگر است. وقتی اسپانیا بیش از 50 میلیارد دار درآمد دارد، قطعا ایران همین ظرفیت جذابیت دارد، اما اول نیاز به امنیت و ارتباط با همه دنیا دارد ودوم سرمایه گذاری. گردشگری یک درامد ارزی خوب و سهل وصول است ولی به شدت ناپایدار و نیازمند برقاری امنیت و راتباط با همه دنیا است. بویژه یک کشور گردشگری به هیچ وجه نبایست با دولتهای قدرتمند منطقه ای و جهانی خصومت ورزد. دشمن تراشی، بزرگترین آسیب به منابع جذب سرمایه و درآمد از جمله گردشگری میزند. گفته اند: دشمن دان بهتر از دوست نادان. دوستان نادان (و قطعا بدتر از دشمن) نظام ولایی و به تبعش ملت ایران، در دجه اول تندروها داخلی اند، آنها وجود انگلی رانتخوارشان در تدوام قانون شکنی و قانون گریزی، عدم شفافیت هنجارهای کشورداری، تحریم، فساد مالی و رانتخوار و سایر انواع دزدی از بیت المال مردمان ایران است.

  • Features

    در لینک زیر سایت رادیوزمانه، در قالب کامنتهایی، نکاتی درباره هزینه های خسرات بار و فرصت سوز میلیتاریسم نظام ولایی گفته شده است. ۴۰ درصد از درآمدهای دولت ایران وصول نشد رژیم غیردموکراتیک و ایدئلوژیک مذهبی حاکم بر ایران که اغلب خلاصه آن را نظام ولایی میگویند، دچار بنیادهای عقیدتی و ساختاری اشتباه به شدت مخرب است. قطعا در این حدود 40 سال، حکومتی مثل هند یا حتی مالزی میبود، ایران تبدیل به ابرقدرت جهانی میگشت، ظرفیت بالفعل اقتصادی ایران، بیش از پنج برابر هم اکنون است.

  • neda

    درگیری احمد همتی نماینده سمنان با چند بسیجی: من جانبازم ! مرتیکه احمق، برو سوریه اونجا قلدری کن! وی افزود: روز گذشته نیز در جریان مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم جریان افراطی که مسئولیت سخنرانی مراسم را برعهده داشت به شدت به توهین علیه نهادهای حکومتی همچون دولت، مجلس و ... پرداخت. به طور مثال سخنران اعلام کرد که آیا در میان بهارستانی‌ها یک شهید حججی وجود دارد؟ گویی حتی یک فرد انقلابی در میان نماینده‌های مجلس و یا در میان دولتمردان نیست. ***