ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازار «اربعین»: سود ۷۵۰ میلیون تومانی دولت

۳ میلیون عزادار ایرانی در «راهپیمایی اربعین» در عراق شرکت خواهند کرد. سازمان حج و زیارت تنها از اختلاف قیمت دلار برای صدور ویزا عراق ۷۵۰ میلیون تومان درآمد کسب می‌کند.

ایران چند سال است که همزمان با مراسم مذهبی اربعین، هئیت‌های عزاداری را به عراق اعزام می‌کند. یک نماینده مجلس گفته است که دولت حسن روحانی از این مراسم «کاسبکاری اقتصادی» می‌کند.

عکس- آرشیو

منابع دولتی ایران تعداد افرادی که سال گذشته همزمان با مراسم مذهبی اربعین به عراق رفته‌اند را ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرده‌اند. جانشین ستاد بازسازی عتبات عالیات که عهده‌دار بازسازی امکان مذهبی است، شمار کسانی که اربعین امسال از ایران به عراق خواهند رفت را ۳ میلیون نفر تخمین زده است.

حسینعلی جاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفته است که دولت با افزایش هزینه صدور ویزا، خدمات بیمه و بلیط هواپیما و اتوبوس، از این مراسم «کاسبکاری اقتصادی» می‌کند.

محسن نظافتی رئیس سازمان حج و زیارت ایران پیش از این هزینه صدور ویزا را ۴۰ دلار  و هزینه بیمه و ویزا را در مجموع ۱۹۰ هزار تومان اعلام کرده بود. شرکت بیمه ایران به عنوان بیمه‌گزار «زائران اربعین» هزینه خدمات بیمه هر فرد را ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرده که با کسر آن از مجموع هزینه‌ها، هزینه صدور ویزا ۱۷۱ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود.

بنابر این، ارزش برابری دلار برای متقاضیان سفر به عراق ۴ هزار و ۲۸۰ تومان و حدود ۲۵۰ تومان بالاتر از قیمت دلار در بازار ارز  است. قیمت دلار که در یک ماه گذشته با نوسان همراه بوده در هفته گذشته تا ۴ هزار و ۳۰ تومان صعود کرد.

به این ترتیب درآمد سازمان حج و زیارت ایران، در صورتی که تعداد متقاضیان به سه میلیون نفر برسد، تنها از اختلاف قیمت دلار ۷۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

کاهش هزینه بیمه

روزنامه جوان، ارگان معاونت سیاسی سپاه پاسداران ایران یکشنبه ۳۰ مهر گزارش کرد که شرکت دولتی بیمه ایران، خدمات بیمه زائران اربعین را به یک شرکت واگذار کرده و این شرکت نیز از متقاضیان ۱۷ درصد کارمزد دریافت می‌کند.

نصرالله پژمان نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران هم از وزیر کشور خواست که در باره قرارداد دولت با بیمه ایران شفاف‌سازی کند و هزینه بیمه را برای «زائران» کاهش دهد.

پس از آنکه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که این سوال را دریافت و در دستور کار قرار داده است، شهریار حیدری سخنگوی ستاد اربعین عصر یکشنبه اعلام کرد که پس از مذاکره با شرکت بیمه ایران، سرانه بیمه هر یک از متقاضیان ۲ هزار تومان کاهش یافته است.

بیمه «زائران اربعین» سال گذشته به شرکت بیمه دانا واگذار شده بود.

درآمد این شرکت از فروش خدمات بیمه این گروه بیش از ۳۷۰ و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام شد.

پژمان از دولت خواسته است که به دلیل «اهمیت مراسم اربعین» هزینه زائران را تا آنجا که ممکن است، کاهش دهد و برای متقاضیان تسهیلات ویژه هم در نظر بگیرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی هم گفته است که دولت ایران به عنوان یک دولت شیعه باید هزینه را برای متقاضیان کاهش دهد و با اختصاص تسهیلات ویژه تعداد شرکت کنندگان در این مراسم را افزایش دهد.

او گفته است که در این باره وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پاسخگو باشد.

فشار برای کاهش قیمت حمل و نقل

اتحادیه شرکت‌های مسافربری ایران چندی پیش اعلام کرد که قیمت بلیط اتوبوس تا نقاط مرزی را ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داد. رئیس این اتحادیه دلیل این اقدام را «خالی بودن اتوبوس‌ها در مسیر بازگشت» اعلام کرد.

خبرگزاری‌های ایران هم از افزایش قیمت بلیت پرواز به عراق خبر داده‌اند. سازمان هواپیمایی ایران پیشتر قیمت پرواز دو طرفه تهران و مشهد به بغداد و نجف را از ۶۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

اما بر پایه گزارش خبرگزاری‌ها بلیت هواپیما در برخی از آژانس‌های مسافرتی ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان فروخته می‌شود.

مجید کیانپور نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته است که این کمیسیون به منظور کنترل قیمت بلیت با رئیس سازمان هواپیمایی و سازمان تعزیرات حکومتی جلسه‌ای برگزار می‌کند.

سازمان هواپیمایی ایران پیش از این با صدور اطلاعیه‌ای فروش بلیت پرواز میان ایران و عراق با قیمت «غیر مصوب» را تکذیب کرده است.

کیانپور از دستگاه‌های نظارتی خواسته است که با آژانس‌ها و شرکت‌های خطوط هوایی «قوی‌تر برخورد کنند» و مانع افزایش قیمت و «تشکیل بازار سیاه» در ایام اربعین شوند.

شهاب نادری از نمایندگان اهل سنت در مجلس ایران هم از رئیس دولت خواسته است که «با تسهیلات ویژه از افزایش قیمت بلیت اتوبوس جلوگیری کند».

بیشتر بخوانید:

درآمد ۳۷ میلیارد تومانی بیمه دانا از “زائران اربعین”

درآمد ۱۷ میلیارد تومانی مخابرات از “زائران اربعین”

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • میم

    فقط 750 میلیون تومان؟! اینکه پولی نیست. پول یک آپارتمان در تهران است. آقا شما چند ساله ایران نبودین؟

  • سروش

    ایرانی شیعه واقعا موجود عجیبی است. مالیخولیا ی دینی- اسلامی تا عمق جانش نفوذ کرده است. متاسفانه اینقدر قدرت اندیشه و تعقل ندارد خود را از این دام رها کند. اینقدر نمیفهمد که تمام نفوذ آخوندهای شیعه که حیثیت سرزمین و مردمش را به باد داده اند ، قدرت ایجاد توهم از طریق حسین، عاشورا ، پنج تن آل عبا، قرآن، محمد و غیره و غیره است. عمری را با این توهمات زندگی کرد ه است دریغ از یک ذره سود و منفعت مادی و معنوی در این توهمات. حتی اینقدر همیت و غیرت ندارد که کتب تاریخی خود مسلمانان را مطالعه و از دل آنان پی به جفا و جنایتی ببرد که این دین، پیغمبرش و امامانش در حق مردمش در گذشته های دور کرده اند. ناموسش که مام وطن باشد در دست ایادی همین امام شهید در حال شخم زدن میباشد و او به فکر برگزاری با شکوهتر مراسم اربعین حسینی در کشوری است که روزی مردمان و جوانان آنان را کشته است. مردمی مسخ شده ، آلت دست، متوهم ، سودجو و ترسو . آیا سرنوشتی جز انحطاط و نابودی میتواند در انتظار این مردم باشد؟

  • بی ترومپت

    متاسفانه همچنان نظام ایران از مراسم مذهبی مردمان ایرانی سوءاستفاده سیاسی میکند. شخصا اطلاع دارم شاید اکثر این مردم دل خوشی از نظام ندارند. تبلیغات وسیع و فرهنگ فولکلور شیعی، موجب استقبال شده است. این طبیعی است قرنها تشیع در ایران بخشی فوکلور مردم شده. احتمالا نیم از مردم چنین هستند. در خانواده های ایران همزمان اعضای خانواده بی دین و یا غیرمذهبی یا مذهبی وجود دارند. این علایق مذهبی فوکلوریک بحخشی حقوق بشر است و اعتراضی به اصل نیست. منتها انتقاد به رفتارهای خطرناک مردم است. شرایط نامن عراق این زیارت را موجه نمیکند. عراقیها که مسئول 8 سال جنگ و خسارات ان از سوی سازمان ملل هستند حاضر به پرداخت عرامت نیستند ولی از زمان سقوط صدام، بیشترین سود از ایرانیان برده اند!

  • Nader

    پوردستان معاون فرمانده ارتش: آموزش نیروهای سوری توسط سپاه قدس و ارتش ایران مشترک انجام شد! - در عراق «بسیج تشکیل شد و نیروهای مردمی آن رشادت را نشان دادند.» - ارتش ایران در سوریه زیر نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند. - «ارتش سوریه ارتشی نبود که بتواند بایستد. - مقام‌های وزارت دفاع آمریکا برآورد کرده‌اند ایران سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار به حزب الله کمک می‌کند که شامل کمک‌های مالی، لجستیکی، تسلیحاتی و آموزشی است. - نیوت گینگریچ رئیس جمهوریخواه پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، در باشگاه ملی مطبوعات آمریکا: «دیکتاتوری سرکوبگری که در پی گسترش قدرتش تا دریای مدیترانه است، می‌خواهد بندری در لبنان بسازد که در کنترل خودش باشد، می خواهد کارخانه تولید موشک، هم در سوریه و هم در لبنان ایجاد کند که در نهایت برای نابودی اسرائیل طراحی می‌شوند. همین حالا هم به حزب الله کمک کرده است که بین ۷۵ تا ۱۰۰هزار موشک داشته باشد، که هنوز ابعاد آن کاملا درک نشده است.»