ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جلوگیری از خشونت علیه کودکان در تاجیکستان

پرونده سودابه صفروا، دختر دوازده ساله تاجیک که توسط عمه‌اش آزار جسمی دیده بود به کمک انتشار در شبکه‌های اجتماعی پیگیری و سودابه به خانه امن منتقل شد.

امروز صبح من با دیدن تصاویر لت و کوب شده کودک تاجیکی شروع شد که همراه با آدرس زیست و داستان تکان‌دهنده روزگار او منتشر شده بود. سودابه صفروا، حدود دوازده سال دارد و تن او پر است از رد ضربه‌هایی که تمام بدنش را سرخ و سیاه کرده است. شدت درد را در صورتش می‌شود دید. کسی که این عکس‌ها را در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران تاجیک با خط فارسی-تاجیکی تکثیر کرده، نوشته است که این ضربه‌ها را سودابه از عمه خود دریافت کرده است و همچنان تحت “پرستاری” آن عمه به سر می‌برد.

سودابه صفروا

یکی از پدیده‌های تازه در جامعه تاجیکستان افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی از طریق گوشی‌های همراه است.

عمومی و قابل دسترس شدن خدمات اینترنتی برای شهروندان فرصت و امکان جدیدی داده که قبلا از آن محروم بودند. یکی از رویدادهای رایج این روزها گزارش شاهدان عینی در شبکه‌های اجتماعی‌ست. انتشار و همرسانی تصاویری که شهروندی از روی عشق و علاقه یا از روی دلسوزی و نگرانی در اختیار همگان قرار داده روزانه دقت ما را به خود جلب می‌کند.

برای دست یافتن به عدالت باید چندین قدم برداشت تا حق به حقدار برسد. یک شهروند شاهد این عکس‌ها را گرفته و در شبکه‌های اجتماعی با تمام مشخصات لازمه در اختیار ما قرار داده است. حالا وظیفه آنهایی که از داستان غمناک سودابه کوچک آگاهند چیست؟

– تماس گرفتن با سازمان‌های مدافع حقوق کودک.

– تماس گرفتن با سازمان‌های دولتی که بتوانند به داد سودابه قبل از این که دیر بشود برسند.

– تماس گرفتن با پلیس محلی شاید از اولین کارهایی باشد.

به چندین سازمان مدافع حقوق کودک خبر دادم و گزارشی از حال و وضعیت سودابه نوشتم و اما باز هم احساس کردم هنوز وظیفه خود را انجام نداده‌ام و خواستم با تجربه‌های شما خوانندگان گرامی آشنایی پیدا کنم که دیگر چه راه‌ها را باید رفت تا هر چه سریع‌تر به فریاد این قربانی خشونت خانوادگی برسیم؟
لطفا بنویسید که دیگر چه کار می‌شود کرد؟

ادامه پرونده سودابه، دختر تاجیکی که مورد آزار قرار گرفته است

سودابه صفروا، دختر دوازده ساله تاجیک که دو روز در شبکه‌های اجتماعی بین کاربران تاجیک سر و صدا ایجاد کرد به رسانه‌های محلی راه یافت و با درخواست و تلاش شهروندان سازمان‌های مسئول پرونده سودابه و برادرش را پیگیری کردند. در عین حال سودابه همراه برادر خود که به مدت یک سال تحت پرستاری عمه خود قرار داشتند به خانه امن کودکان منتقل شده است و تا پایان یافتن نتیجه آزمایش‌های پزشکی در آنجا خواهند ماند.

سودابه صفروا

بر اساس گزارش مفصل تصویری رادیو آزادی اگر نتیجه آزمایش‌ها و گفت‌وگوها با این دو کودک منفی داشته باشد و عمه آنها حق پرستاری و نگهداری از این دو کودک را از دست خواهد داد و آنها تا زمان بلاغت و سن قانونی در یتیم‌خانه به سر خواهند برد.

برای اولین بار است که گزارش کودک آزاری در تاجیکستان در این فاصله کوتاه رسیدگی می‌شود. کارشناسان محلی دلیل این رسیدگی به موقع و سریع را در فعالیت‌ کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌دانند و معتقد اند که این پدیده در جامعه تاجیکستان رو به افزایش است و یک قدم مثبت ارزیابی می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.