ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد یزدی: لغو مصوبه تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد مقابله با نظام است

عضو فقهای شورای نگهبان می‌گوید مصوبه این شورا برای تعلیق عضویت سپنتا نیکنام قطعی است. به گفته او اختیار نمایندگان اقلیت‌های مذهبی فقط تصمیم‌گیری در احوال شخصی‌ست.

عضو فقهای شورای نگهبان می‌گوید اقلیت‌های مذهبی در شهرهایی که مسلمانان در اکثریت‌اند، اجازه ندارند در حکومت مداخله کنند. به همین جهت حکم شورای نگهبان برای تعلیق سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد قطعی است و اگر کسی بخواهد این مصوبه را ملغی کند با اصل نظام جمهوری اسلامی مقابله کرده است. او این ادعا را مطرح کرده که حتی انتخاب اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا هم یک کار غیر شرعی‌ست.

سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی و تعلیق شده شورای شهر یزد

فروردین سال جاری احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی در «صحیفه نور» حکم داده بود که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند خلاف شرع است. دیوان عدالت اداری بعد از شکایت علی اصغر باقری که در انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام، نامزد زرتشتی شکست خورده بود، با استناد به حکم احمد جنتی، عضویت نیکنام را به تعلیق درآورد. گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی به حکم شورای نگهبان معترض‌اند.

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در گفت‌وگویی که خبرگزاری تسنیم با او انجام داده می‌گوید در جلسه شش نفره‌ای که شورای نگهبان درباره نامزدی اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار کرد حضور داشته است. یزدی چکیده نظر شورای نگهبان درباره حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را به این شکل بیان می‌کند:

«اگر جایی اکثریت قریب به اتفاق‌شان مسلمان باشند، غیر مسلمان نمی‌تواند برای آنها تصمیم بگیرد. قانون انتخابات صراحت دارد که اشخاص می‌توانند برای عضویت در شورای شهر کاندیدا شوند، اگر فردی در شهری انتخاب شد که اکثر قریب به اتفاق آن مسلمان‌ هستند و وی در اقلیت‌ بود، او در شورای شهر نمی‌تواند برای شهری که اکثراً مسلمان هستند، تصمیم بگیرد.»

محمد یزدی می‌گوید تنها مرجعی که برای تشخیص شرعی بودن قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی وجود دارد، فقط شورای نگهبان است:

«اگر فقهای شورای نگهبان نظر دادند که این آقایی که در اقلیت است در یک شهری که اکثریت قریب به اتفاق مردم مسلمان هستند، نمی‌تواند در شورای شهر برای مردم این شهر تصمیم بگیرد، باید به آن عمل شود و جنبه شرعی و قانونی دارد.»

اصل ۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌گوید فقط شورای نگهبان می‌تواند تشخیص دهد که آیا قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی بر اساس موازین اسلامی است یا خیر. محمد یزدی هم با استناد به این اصل قانون اساسی می‌گوید مجلس شورای اسلامی نمی‌تواند حکم شورای نگهبان درباره منع حضور اقلیت‌های مذهبی در شوراهای شهر و روستا را لغو کند.

انتخابات شوراهای شهر و روستا زیر نظر مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود. بر اساس قانون انتخابات شوراها که در سال ۱۳۷۵ به تصویب رسید منع یا محدودیت‌هایی برای اقلیت‌های مذهبی وجود ندارد. با این‌حال، به گفته محمد یزدی، شورای نگهبان می‌تواند هر لحظه که اراده کند، قوانین جمهوری اسلامی را بانگری و در آن‌ها تجدید نظر کند و تشخیص دهد قانونی که سال‌ها اجرا می‌شده خلاف شرع بوده و اکنون باید لغو شود.

غلامعلی سفید، رئیس شورای شهر یزد اعلام کرده بود که به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر تعلیق عضویت سپنتا نیکنام تن نمی‌دهد. علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم حکم شورای نگهبان را غیر قانونی خوانده و مجمع نمایندگان زرتشتی در مجلس شورای اسلامی نیز به این حکم اعتراض کرده بود. محمد یزدی اما می‌گوید تصمیم شورای نگهبان «قانونی، شرعی، قطعی و غیر قابل تغییر» است:

« اگر کسانی دنبال این هستند که مصوبه قانونی را برگردانند، با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مقابله کرده‌اند و نظام قطعاً در برابر آن می‌ایستد.»

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه شهروند گفته بود حکم تعلیق سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد از نظر شرعی لازم‌الاجراست. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم اعلام کرده بود که «ملاک باید قانون فعلی» باشد و قانون فعلی هم همان است که احمد جنتی حکم به آن داده است: منع حضور اقلیت‌های مذهبی در شورای شهرهایی که مسلمانان اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • صمد

    شورای نگهبان اینک عین شریعت اسلام را می گوید، هر چند که سالها سال به آن عمل نکرده. طبق قاعده نفی سبیل غیر مسلمانها نمی توانند بر امور مسلمین اشراف داشته باشند. اگر کسی با اسلام و شریعتش مشکل دارد باید به صراحت بگوید وگرنه به امید واهی در انتخابات شرکت کردن و رای دادن به دروغ های مصلحت آمیز و داشتن امیدهای واهی به اسلام رحمانی و مدرن جرم بزرگ مردم ایران است.

  • بهرنگ

    (2) ادامۀ این روایتِ "کتاب مقدس" در قرآن در آیۀ 26 سورۀ غافر چنین آمده است: "وَ قالَ فِرْعَوْنُ ذَرُوني‏ أَقْتُلْ مُوسي‏ وَ لْيَدْعُ رَبَّهُ" [سورۀ غافر آیۀ 26] ترجمه به فارسی: فرعون با مشاورانش گفت: "موسی دیگر کیست؟ خدای موسی دیگر کیست؟ بگذار بکشیمش! بگذار خدایش را فرا بخواند!" و در ادامه گفت: "إِنِّي أَخافُ أَنْ يُبَدِّلَ دينَکُمْ أَوْ أَنْ يُظْهِرَ فِي الْأَرْضِ الْفَسادَ" ترجمه به فارسی: گفت: [شما هیچ نگران نیستید؟] نگرانی من این است که این فرد دین شما را آسیب برساند. من نگران فسادم! " آری! امثال یزدی نگران دین مردم اند. نگران فسادند. در سورۀ فجر گفته می شود: با امثال شیخ یزدی بگویید: "إنَّ رَبّک لبالمرصاد": هان! خدا در کمین است! (سورۀ فجر آیۀ 12) با ابراز مهر و دوستی به هموطنان زرتشتی بهرنگ

  • بهرنگ

    (1) من این جا ـ در همسوئی با هموطنان زرتشتی ام ـ می خواهم زمینۀ دینی این مسائل را که در تاریخ دین بسیار تکرار شده است خاطر نشانِ امثال شیخ یزدی کنم. در "کتاب مقدس (عهد قدیم) در "کتاب خروج" گفته می شود: خدا قوم بنی اسرائیل را گفت: "من شما را از بردگی و بندگی فرعون و نظام جبار او خواهم رهانید و شما را به سرزمین موعود خواهم رساند." در ادامه توضیح داده می شود: در هر نظام مقدسِ جبار و ستمگر هر آینه فریاد مردم از فرط رذالت، بیرحمی و شقاوت کارگزاران نظام به آسمان بلند است. خداوند اما نسبت به این معانی بی اعتنا نیست. موسای پیامبر را به نزد فرعون [که مقام معظم رهبری در این نظام ستمگر است] می فرستد تا با وی بگوید: "خداوند هر آینه جوامع انسانی را رها از قید و بند و رها از قید بند بردگی جباران و ستمگران می خواهد." ادامه در (2)

  • جهان

    آقای یزدی وجود شما و سایر هم پالکی های نظام اشغالگرتان مقابله با انسانیت و بشریت است