ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پروژه بزرگ انتقال آب از خلیج فارس به سه منطقه ایران آغاز شد

یک نماینده مجلس اعلام کرد که اجرای پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و فلات مرکزی آغاز شده است.

یک نماینده مجلس اعلام کرد که اجرای پروژه بزرگ انتقال آب خلیج فارس به استان‌های کرمان، یزد و فلات مرکزی آغاز شده است.

مرحله اول شیرین‌سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران را افتتاح شد

شهباز حسن‌پور بیگلری، نماینده سیرجان و بردسیر در مجلس ایران چهارشنبه ۳ آبان ضمن اعلام این خبر گفت: «این پروژه توسط بخش خصوصی گل‌گهر سیرجان، مس سرچشمه و چادرملو یزد هدایت و رهبری می‌شود.»

به‌گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر ایران با قحطی جدی آب روبه‌رو است و حل این مسئله نیاز به مشارکت مردم دارد.

کمتر از یک هفته پیش، ناصر تقی‌زاده، مدیر‌عامل شرکت معدنی صنعتی گل‌گهر سیرجان، گفته بود که پروژه انتقال آب از خلیج فارس به گل‌گهر تا دو سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

تقی‌زاده افزوده بود: «پروژه خط انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب کشور یک طرح اقتصادی، مهم و مقرون به‌صرفه است که عواید فراوانی برای مردم و صنعت سه استان کرمان، هرمزگان و یزد خواهد داشت.»

تقی‌زاده از ظرفیت چهار هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه خط اول این پروژه خبر داده بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دکتر اسدالله ابراهیمیان

    یک متر مکعب آب یک تن وزن دارد. یعنی برای بالاکشیدن یک کیلومتر مکعب باید 1000 میلیون تن آب را 700 متر یا بیشتر بالا کشید و 700 کیلومتر جابه جا کرد. هزینه انتقال فقط یک کیلومتر مکعب آب را آقایان مهندسین محاسبه کنند. تازه هزینه شیرین کردن آب هم هست. مقدار آبی که لازم است تا بتوان کویر فلات مرکزی را فقط خیس کرد چندین کیلو متر مکعب است. پس این پروژه از همین حالا شکست خورده است و تنها جیب پیماندکاران سپاه پر تر خواهد شد.

  • حاوی لینک

    جناب کارو ، واقعا مسائل با هم قاطی کردید: از توسعۀ بی رویۀ مناطق کم آب و خشک که عموماً در شرق و مرکز ایران واقع شده اند دست بکشید.. این حرف بیمعنی است، توسعه مفهوم بسیار وسیعتر از مسئله اقتصاد است و بخش رشد اقتصادی و از جمله صنعتی، بخش کمی قضیه استف توسعه امکانات رفاهی، آموزشی و فرهنگی و... هم جزء مقولات توسعه ای است. بعد هم چرا باید مردم مرکز و شرق (اغلب فارسی زبان و شیعه زاده هستند) توسعه پیدا نکنند. ما در خلاء که زندگی نمیکنم؛ چند شهر مهم این ناحیه ، شده اندکانون جذب جمعیت، هم از نواحی مرکی-شرقی و هم از سایر نواحی. مشکل توسعه اقتصادی نامتوازن بین نواحی است. البته بخشی از ذی نفوذان اقلیتهای قومی در در دستگاه نظام، مانند گروه نعمت زاده-زنگنه، دارند پروژه های بزرگی همچون تبدیل نمیه غربی کشور به زنجیره پتروشمی دنبال میکنند و تاکون هم موفق شده اند خط لوله طولانی انتقال اتیلن را از سواحل خلیج فارس تا تبریز و ارومیه بکشند! در زنجیره تکمیلی پتروشمی، هزاران شغل ایجاد خواهد شد. انتظار میرود طرحهای پتروشمی و صنایع تکمییل، منطقه غرب ایران تحول عظییم دهد. خب این کارها موجب کاهش مهاجرت میشود به نواحی بحران زده کمبود آب. بحث سر اولویت دادن به کشاورزی یا صنعت در شرق-مرکز ایران است. شرق و مرکز ایرانی، یک پناسیل بالا اشتغالزایی در امور "تجارت، ترانزیت، گردشگری و معدن دارد"، پیشنهاد جایگزین کردن اشتغال از کشاورزی روستایی و شهرای کوچک است به سمت صنایع تبدیلی معدنی و یا تجارت، ترانزیت، گردشگری. مثلا یک محاسبه تخمینی با یک دهم آب کشاورزی، میتواند تا سه برابر ارزش افزوده ایجاد کرد. برخی صنایع مانند گردشگری، بسیار اشتغالزا است. خب اگر دولت بیاید بجای پروژه های گزاف انتقال اب، همین اراضی کشاورزی و ابشان بخرد و اراضی را تبدیل به بوته زار کند و آب را بخشی به طبیعت برگرداند و بخشی را صرف صنایع گفته در همان روستاها وشهرها، ایا بهتر نیست؟ البته واقعا بیاند آب را بخرند و تغییر کاربری بدهند به آب کشاورزی و نه تحمیل مصرف آب بیشتر. واقعا دیگر منطقی نیست ایران بیاید محصولات آب بر مثل صیفی جات صادر کند! قطعا سیاست هدایت مهاجرت به سمت نواحی پرآب منطقی است. اما در عمل با این گسلهای قومیتی و حساسیتهای ایجاد شده کار بلند مدت است. مثلا در همین سایت رادیوزمانه از اعتراض بلوچ گراها گفته شده، که چرا میخواهند 5 ملیون نفر در برخی نقاط سواحل مکران ساکن کنند! در حالی کاری منطقی و ارزشمندی است.

  • کارو

    مسئلۀ آب در ایران یک راه حل ساده دارد: از توسعۀ بی رویۀ مناطق کم آب و خشک که عموماً در شرق و مرکز ایران واقع شده اند دست بکشید. از توسعۀ صنایع نیازمند آب در این مناطق خودداری کنید و از افزایش جمعیت ساکن در ین مناطق جلوگیری کنید، و به جای آن به توسعۀ صنعت در مناطق پرآب تر (غرب، شمال غرب، شمال) ایران بپردازید. سعی کنید جمعیت این مناطق را در مناطق خود حفظ کنید و از مهاجرت مردم این مناطق به نقاط جمعیتی بزرگ جلوگیری کنید. اگر این کار امکانپذیر نیست، باید ریشۀ مسئله را در مافیای قدرت جستجو کرد که عمدتاً از شرق و مرکز ایران است و اجازۀ توسعۀ مناطق پرآب را نمیدهد و در عوض با توسعۀ صنعتی و به دنبال آن افزایش جمعیت در این مناطق، منابع طبیعی (آب، نفت، کانی) این مناطق را غارت کرده و به شرق و مرکز ایران انتقال می دهد. بدین طریق می توانید مسئلۀ ملیت های ناراضی را هم تا حدود زیادی مهار کرد.

  • ترّهات

    رادیوزمانه لطفا این کامنهایی مثل reza منتشر نکن. تمسخر هم نوعی توهین است. از این اسپمی ها دقتدر سایت ایران... ههم زیاد هستند. تخصص؟ حالا مثلا بیایم من کاربر ناشناس بگویم دکتری فلان رشته دارم و شما میتوانید به پرید توی چاه ، آیا می پرید؟ خب اینجا برای کسانی مسدول یا علاقه مند است نظر و ایده یا انتقاد میدهند، بایست بررسی شود. شاید از همین نقدها و ایده ها، راه حلی باشد. راه حل کاربر دریافت، منطقی است. چیزی خلاف علم یا منطق نگفته است. چرا تمسخر میشود؟!اینجا کاربران ناشناس از روی اگاهی و اطلاعاتی دارند دارند نظر میدهند. کامنت است، مقاله که نیست. برخی اطلاعاتی میدهند، سایت منتشر کرده، کسی شک دارد میتواند یک سرچ ساده بزند. مثلا آمار مصرف آب، و یا استاندارد ی که گفته 40% در همین مقالات رادیو زمانه موجود است. تخصص گتید، بروید انتقادات دکتر کردوانی بخوانید درباره انتقال آب چه مخالفتهای شدیدی کرده است.

  • reza

    چه خوب بود اگر سروران معظمی که در بالا فتوا های کارشناسی داده اند اندکی از سابقه تخصصی خود و واجد صلاحیت بودن هم ذکر میکردند. در غبر اینصورت این نظرات هم چون ترّهات آخوندی باد هوا ست.

  • خسرو بندري؛ كارشناس توسعه منابع اب

    اين پروژه براي شستن سنگ اهن معادن گل گهر كه مَس سرچشمه و ذوب اهن اصفهان را با سرمايه گذاري انان ٥ سال پيش اغاز شد و قرار است مختصري اب ور را نمك زدايي كند. نه بدرد كشاورزي؛ نه صنعت و نه شرب مي خورد؛ دو سه سال پيش روحاني بنادرستي وعده تامين اب شرب و كشاورزي داد كه صرفا جنبه تبليغي داشت. با اعلام ورشكستگي ذوب اهن نميدانم حتي در اين حد اجرا و تكميل شود. بهرحال از اين نمد ملاهي براي مردم در نمايد

  • دریافت

    میخواهند مثلا 20 میلیارد دلار هزینه کنند برای شیرین سازی و اوردن آب از سواحل جنوب به مناطق حواشی کویر! خوب این هزینه را برای خرید زمین و آب کشاورزان بکنند و پول بدهند به کشاورزان یا در قالب تعاونیها، در همان روستاها مراکز تولیدی و گردشگری و تجاری درست کنند، زمینهای کشاورزی کشت آبی حواشی کویر و مناطق خشک استانهای مرکزی را تبدیل به اراضی بوته زار خودروی بیابانی کنند. این کار موجب افزایش جذب آب وروطوبت خاک شده، و جلوگیری از کویرزایی میشود . کشاورزی 93% آب ایران مصرف میکند ولی حدود پنج درصد تولید ناخالص ملی است! دقت کنید کشاورزی در ایران 93% آب حیات بخش و راهبردی مصرف میکند و فقط 5% تولید میکند! بیش از نیمی اراضی کشاورزی ایران را به کشت گندم اختصاص داده اند که راندمان تولید گندم یک سوم کشورهای یپشرفته است! خدایا حماقت این جماعت چقدر است؟! در حالی بخش صنعت ایران، با مصرف 3% آب کشور، در برخی سالها تا 37% ارزش تولید ناخالص ملی داشته است! یعنی فقط اگر ده درصدآاب کشاورزی کشاورزی (9% آب) را به صنعت اختصاص دهند، ارزش تولیدات صنعتی سه برابر و درآمد ملی دوبرابر میشود! در نتیجه اصلا نیازی نیست این همه پروزه های پرحسارت سد و انتقال آب و هزار و یک مصیبت زیست محیطی و اجتماعی و غیره!

  • دریافت

    بر طبق استانداردهای جهانی، نبایست بیشتر 40% از ذخایر تجدیدپذیر اب شیرین برداشت کرد. در ایران اکنون به میان 90% تا 110% رسیده است! یعنی عملا در حال از بین رفتن سفره های زیرزیمنی آبی هستیم و بارشها- که هر ساله کمتر میشود بر اثر خشکسالی و تغییرات اقلیمی- دیگر نمتواند جبران کند! در ایران فلاکت زده امروز: تنها 5% اب شیرین به مصرف شرب و امور خانگی و تجاریمیرسد، 3% صرف صنعت، اما 92% صرف کشاورزی! دقت کنید هرچند صنایع کشاورزی تبدیلی-تکمیلی از کشاورزی مواد اولیه میگرد، اما این مواداولیه میتوان وارد کرد و تبدیل به درازش افزوده کرد. بجز گندم که غذای اصلی است، اساس هیچ کالا راهبردی نیست. مثلا شکر یا روغن و یا گوشت هرچند کالای ضروری است ولی از نظر راهبردی، اهمیت کمتری دارند و میتوان با تدابیری اینها انبار و از منابع گوناگون تامین کرد، در حالت بد در مدت کوتاهی کسی گوشت یا روغن یا شکر نخورد نمیمیرد به شرطی لااقل نان باشد. این درحالت بدبینانه است، اما اگر کشوری واقعا رژیم سیاسی باخرد و دوست با تمام دنیا باشد نبایست نگران امنیت غذایی باشد، چرا که تولیدکنندگان متنوع و بزرگ مواد غذایی هستند و قیمت خوب میتوان کالا غذایی خرید. با تمهید سیستم امنیت غذایی از شبکه تامین خارجی و انبار و توزیع میتواند به رابهرد امنیت غذایی دست یافت همانطور که ژاپن و بسیاری کشورها دست یافتند. مسئله حیاتی آب است. بایست قدر این آب حیاتی دانست.

  • Sensors

    پس ما با چنین حکومت کفاردوست ولی دشمن اهل کتاب (مسیحی، یهودی، زرتشتی) هستیم. رژیم ولایی با بدیهیات عقلی سر تضاد دارد و میخواهد چرخ را دوباره اختراع کند! در نتیجه اگر طومار از دلایل بدیهیات عقلانی بیاوریم که پروژه آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان غلط است وراه حل بهتر مانند خرید زمین و آب کشاورزان نواحی کویری است (یعنی این آب شیرین اندک حواشی کویر، صرف کشاورزی مخرب نکرد، بجایش این آب مدیریت کرد، بخشیب را به طبیعت و تقویت سفره های زیرزمینی و پوشش گیاهی خودروی بیابنی کرد تا جلوی گسترش بیابان رگفت، و باقی اش صرف شرب حیات بشر و امور صنعتی کرد که ارزش افزدوه و اشتغال بیشتری دارد. نواحی حاشیه کویر ایران دارای معادن زیاید است و با احداث صنایع تبدیلی میتوان درآمد و اشتغال زیادی ایجادکرد، به جای اینکه آب زاینده رود را به یزد برد، بهترست آب کشاورزان یزدی خرید، زیمنهای زراعی آنها تبدیل به پارک ملی کرد و ردعوض آب به صنایع برد، این بهترین کار است، بجای برداشت 90درصدی از ذخایر زیرزمنی مناطق حاشیه کویر، 40% برداشت کرد و بقیه به طبیعت بازگرداند و با این 40% آب شرب و صنعت تامین کرد و مردم در صنایع و تجارت و ترانزیت و گردشگری مشغول کرد، هم درامد بیشتری دارد و هم استغال بیشتری/ کار بخردانه اینست/ )، انها میگیوند این کامنتگذاران را مزدور صهیونیستها هستند و اینها دشمن انقلاب اسلامی هستند و نبایست حرف اینها گوش کرد، بایست به کفار ملحد کمونیست چینی و روسیه ای یا امثال اخوندهای کم سواد و مرتجع ولایی پرست شبه وهابی گوش داد!!!!

  • Sensors

    حال بنگرید اگر در ایران 40 سال فرصت و نسل سوزی، یک حکومت باخرد و ادم بر سر کار بود، ایران چه قدرت بزرگ اقتصادی شده بود. رقبای ایران هم از این پناسیل عظیم ایران باخبرند و حکومت نظام ولایی برای رقبای و دشمنان ملت ایران یک فرصت است. به قدری که این نظام به ملت ایران ضربه زد، هیچ رقیب و دشمنی نمیتوانست بزند! این نظام ولایی کار همه دشمنان ملت ایران آسان کرده، کافیست این یک نسل دیگر نظام خرب و ضد بشری تدوام داشته باشد و دیگر کار ایران تمام است، چنان از غافله تمدن و مدرنیته عقب خواهد ماند وفرصتها را از دست خواهد داد که حتی موقعیت ممتاز جغرافیایی اش هم دیگر اهمیتش از دست خواهد داد! نمونه اش خطوط انتقال انرژی و ترانزیتی از اسیای مرکزی و قفقاز است که به سرعت دار با دور زدن ایران، در مسبرهای جدید ایجاد میشود، وقتی این سرمایه گذاری کامل شود، دیگر ایران اهمیت چندانی ندارد! مشکل خامنه ای و سایر سران پیرو و یا تازه به دوران رسیده های سپاهی در این است، از شدت پارانویا و بدبینی به غرب و اسارت در ایدئولوژی شیعی ولایی (که قرائتی شبه وهابی از شیعه امامی است)، این رژیم و عمالش هر آنچه از اهل کتاب مسیحی-یهودی برسد را به دیده شک و بدبینی میبیند. در این مورد در مقبال کفار شرقی یعنی کمونیستها و بوداییها و هندوها کمتر است! انها به طرز عجیبی به دلبسته کفار شرقی بویژه کمونیستهای ملحد و بوداییها هستند. به طوری که برخی میگویند اساسا این نظام ولایی مزدور انهاست بویژه روسیه. اما نشانه های رفتاری شان مشحص است. میلیون کیلومتر مربع از اراضی مسلمانان در تصرف و مورد تعرض کفار کمونیست و ملحد شرقی است (چین، روسیه، میانمار و...) اما عملا یا سکوت کرده یا با چند موضع لفظی کاری نمیکنند، مماشات نظام ولایی به جنایات بودایی های میانمار ، اخرین مورد مستند است، چون میانمار در دست ارتش کمونیست ملحد بودایی زادگان و متحد چین وروسیه است!

  • Sensors

    پای کسب منافع مالی نهادهای تمامیتخواه و انحصارطلب ثروت-قدرت نظام بویژه سپاه درمیان است. خامنه ای هم باز اخیرا در سخنرانی اش میان جمع افسران ارتشی، از پیوند امنیت و اقتصاد گفته است.این رژیم درک نادرستی از رابطه امنیت و اقتصاد دارد، انها امنیت را تنها در بعد سخت افزاری ارتش و سپاه بسیج و لباس شخصی می بیند. در حالی امنیت از دو مقوله کمیت و کیفیت است، بخش کیفی امنیت، برمیگردد بهر ضایت مردم از وضع زندگی، دموکراسی و آزادی فردی و حقوق شهروندی، امنیت یعنی بزار آزاد رقباتی با رعایت حقوق کارگران و طبقات متوسط، اینها هستند سرمایه انسانی را تامین میکنند برای امنیت اقتصادی. اما وقتی رژیم با مردمش همچون بردگان رفتار میکند امنیت اقتصادی هم نخواهد بود. وقتی دموکراسی و آزادی بیان نباشد، فساد در تار و پود اداری کشور نفوذ میکند و آن کشور را آسیب پذیر میکند از نظر امنیت اقتصادی! امنیت اقتصادی، یعنی قدرت تولید ثروت و تعامل با همه جهان. مثلا وقتی نظام ولایی جمهوری اسلامی ایران از سر نابخردی دو عامل تاثیرگذار راهبردی در جهان یعنی امریکا و اسرائیل احمقانه تبدیل به دشمن خود کرده است، امنیت اقتصادی بی معنی است. نابخردی این رژ؟یم تمامی ندارد. ایران از بس ملت بزرگ و با اهمیت است، هنوز سرپا ایستاده است وگرنه کشوری کم اهمیت دیگر بود تا حال با این اقدامات این نظام ولایی، تبدیل به دهها کشور تجزیه شده ، و ده بار بدتر از سوریه و یمن شده بود. اگر در این 40 سال یک نظام معقول و اخلاقی سکولار دموکراسی در ایران بر سرکار بود، ایران لااقل پنج برابر اقتصادش بزرگتر بود و چیزی در حد آلمان شده بود. 40 سال زمان کافی بود ایارن را تبدیل به ابرقدرت اقتصادی در جهان کند در قواره مثل ژاپن و آلمان. این ظرفیت بالقوه ایران است که نظام ولایی سوزانده است!

  • کاویان

    آب شور را میتوان در گودی هایی که پوشیده از نمک یا آب شور هستند ریخت. مثلا کویر نمگ در جنوب تهران، کویر لوت در شرق کرمان، کویر اردکان بین آباده و یزد، دریاچه نیریز، جزموریان ... باد ها معمولا از غرب به شرق در جریانند. با تبخیر آب شور در آن گودیها و ایجاد بارندگی در ارتفاعات موجود در شرق آنها تا حدودی بر میزان بارندگی در کشور و کشور های پاکستان و افغانستان افزوده میشود. هیچ مطمئن نیستم که نتیجه چنین پروژه ای چقدر موثر باشد ولی میدانم برای گرداندن پمپ هایی که بتوانند تبخیر آب در این حوضچه ها را جبران کنند نیازمند شبکه تولید و انتقال برق بسیار بزرگتری از آنچه در ایران موجود است داریم.

  • ایرانی

    این طرح از الان شکست خورده هست آب دریای ها مقادیر زیادی نمک دارد من در این باره یک مقاله علمی خوندم که نوشته بود مططططلقا امکان پذیر نیست با یک محاسبه ساده ميشه فهمید قضیه چيه باید الگوی مصرف درست بشه

  • دریافت

    بهترین و به صرفه ترین کار، خرید آب کشاورزان است. 90 درصد اب شیرین در ایران مصرف کشاورزی میشود. اگر مزارع و آب انها دولت بخرد، مزاع را تبدیل به جنگل و بوته زار گیاهان خودرو بیابانی کند و پارک ملی و در عوض اب را برای مصارف شرب و صنعت بکار گیرد. این بهترین کار و ارازنترین است. در حالی اب شیرین کردن دریا و آوردنش از صدها کیلومتر جز هزینه و اتلاف و الودکی محیط زیست ندارد. البته پیشنهاد انتقال آب با قطار هم داده شده ولی باز هم آب شیرین کردن دریا بسیار پرهزینه است. اشتباه محض/ ولی کو گوش شنوا؟!

  • روزبه

    پروژه های سد سازی با نابودی تمام رودخانه ها و تالابها تمام شد سپاه پروژهای جدید برای هدر دادن منابع مالی و طبیعی کشور پیدا کرده.