ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو شورای نگهبان: ارفاق‌های نظام برای اقلیت‌های دینی در هیچ کجای دنیا وجود ندارد

آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح حکم تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌گوید کسی که مسلمان نیست نمی‌تواند مسلمانان را نمایندگی کند.

آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان در توضیح حکم تعلیق سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد می‌گوید کسی که مسلمان نیست نمی‌تواند مسلمانان را نمایندگی کند.

آیت‌الله محمدرضا مدرسی یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان

به‌گزارش سایت انتخاب، مدرسی یزدی می‌گوید کنار گذاشتن افراد غیرمسلمان در شوراهای شهر و روستا بر اساس اصل چهارم قانون اساسی صورت می‌گیرد و «نه زمان دارد و نه مکان».

در اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید بر اساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر بر عهده فقهاء شورای نگهبان است.»

این عضو شورای نگهبان پرسیده است که یک غیرمسلمان «بیاید و از مسلمانان نمایندگی کند آیا چنین چیزی در هیچ جای دنیا معقول است؟»

او افزوده است: «آن جوامعی که خود را سکولار می‌دانند، یعنی دین را از سیاست جدا می‌دانند، آیا اجازه می‌دهند که یک مسلمان حقیقی، نه اینکه فردی باشد که مثل خودشان شده باشد و اسمش فقط مسلمان باشد ـ البته آن را هم نمی‌گذارند ـ بیاید و از آن‌ها در مجالس قانونگذاری و نظائر آن نمایندگی کند؟»

به‌گفته مدرسی یزدی «در جایی که اکثریت مسلمان است، اقلیت نمی‌تواند نماینده آن‌ها باشد» و آیت‌الله خمینی، رهبر انقلاب ایران هم تصریح کرده که «در شوراهایی که تشکیل می‌شود، غیر مسلم نباشد.»

فروردین سال جاری احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنان خمینی در «صحیفه نور»، حکم داده بود که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند خلاف شرع است. دیوان عدالت اداری بعد از شکایت علی‌اصغر باقری که در انتخابات شورای شهر یزد از سپنتا نیکنام، نامزد زرتشتی شکست خورده بود، با استناد به حکم احمد جنتی، عضویت نیکنام در شورای شهر یزد را به تعلیق درآورد. گروهی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس اما به این حکم شورای نگهبان معترض‌اند.

محمدرضا مدرسی یزدی در پاسخ به این سئوال که پس چرا در مجلس اقلیت‌ها نماینده دارند، گفته است: «در اصل ۶۴ قانون اساسی تصریح شده که این نماینده متعلق به خود آن اقلیت است (...) نه این‌که آن‌ها بیایند برای مسلمانان نمایندگی کنند.»

او حضور چند نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس را نیز «ارفاق نظام اسلامی به اقلیت‌ها» دانست و افزود: «گاهی نماینده مسلمانان با ۱۰۰ هزار رأی هم نمی‌تواند به مجلس راه یابد، ولی گاهی نماینده اقلیت‌ها با رأی پنج هزارتایی، کمتر با بیشتر، وارد مجلس می‌شود.»

این عضو شورای نگهبان گفت: «امروز ارفاقاتی که نظام اسلامی به اقلیت‌ها کرده، در هیچ کجای دنیا مشابه ندارد.»

شورای نگهبان اعلام کرده بود که اقلیت‌های مذهبی در شورای شهرهایی که مسلمانان اکثریت جمعیت آن را تشکیل می‌دهند نباید حضور داشته باشند. عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز بر همین مبنا حکم تعلیق سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد از نظر شرعی لازم‌الاجرا دانسته بود.

روز پنج‌شنبه ۴ آبان حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس ‌جمهوری ایران در کانال تلگرامی خود در واکنش به لغو عضویت سپنتا نیکنام از شورای شهر یزد نوشت کسانی که رد نیکنام را مستند به دلایل شرعی یا حقوقی می‌کنند اکنون با یک آزمون دشوار مواجه هستند، آن‌ها باید موضع خود را در قبال هویت سه وجهی «جمهوری، اسلامی، ایرانی» مشخص کنند.

سخنان محمدرضا مدرسی یزدی درباره حقوق اقلیت‌های دینی در ایران در حالی بیان می‌شود که عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل، سوم آبان‌ماه در گزارش تازه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران وضع اقلیت‌های دینی و مذهبی، به‌ویژه بهاییان را از موارد نقض حقوق بشر در ایران خوانده و از دولت ایران خواسته که آزادی ادیان را رعایت کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    مردیکه گذشت اون زمانیکه مردم دروغهای شما رو به خاطر عدم دسترسی به اطلاعات میخریدند الان تو تمام کشورهای لائیک اروپایی و امریکا اقلیتها وزیر و وکیل و نماینده داران و معبدگاه داران از بودجه دولتی بهشون کمک میشه روزهای ویژه شون در رادیو تلویزیون نشون داده میشن . شهردار میشن . مجری رادیو تلویزیون میشن. پس فکر کردی چرا هر کسی مورد ظلم و تبعیض قرار میگیره فرار میکنه میره اونجا؟ برو ملای دو زاری حنات رنگ نداره.

  • اقلیت

    مغاطله، یکی از حربه های آخوندها است. آخوندهای شیعه ولایی (جاعشی=جمهوری اسلامی شیعی ولایی) نمونه داعشی ولی به مراتب خطرناکتتر، قویتر، مکارتر، سیاستر است. جاعش به مراتب خطرناکتر داعش است برخلاف تصور، چرا داعش یک کاریکاتور خشن عریان از اسلام بود، ولی جاعش خشونت را همراه غبار ، اوهام و خرافات وقایع وضعیت اعمال میکند. خرافتی بودن شیعی ولایی، پاشنه آشیل نظام ولایی و شیعیان متعصب منفعت طلبش است. لازم نیست به مردمان اسیر در عقاید ضدانسانی شیعی ولایی جاعشی توهنی کرد. کافیست حقایق بدانها گفت. منتها دقت فرمایید ، جاعشی ها موجوات پررو، بی حیا ، وقیح و گستاخی هستند، وقتی ادعای سمبل اخلاق جاعشی ها، جوادی آملی ، از واژه رکیک جنسی دیوث (به معنی همان ک... کش و زن جن... در زبانهای فارسی ایرانی و کسی از زنش تن فروش است و خودش میداند!) برای سرکوب دگراندیشان و مخالفان سیاسی جاعشی ها استفاده میکند، بایست گفت، این جاعشی ها به هیچ اصول اخلاقی پایبند نیستند. یکی از اصلی ترین راههای مبارزه با جاعش (داعش شیعی)، آگاهی دادن مردم است. امثال فقهای شورای نگهبان بهترین دستاویز و دلیل را به مخالفان نظام ولایی میدهند تا حقیقت ضدانسانی شان را بر مردم رسوا کنند. اما اینها راههای آگاهی مردم سعی دارندبه بندند و یا مردم با سوءاستفاده از ترس و غیرت به ناموس بترسانند، که مثلا اهای مردم از فیلترشکن استفاده نکنید یا به سایتهای مخالف و منتقد نظام نروید و از سیاست دوری کنید و اخبار خارجی گوش ندهید! البته قوم گرایان نفرت افکن و تجزیه طلب، معرضان ضد ایرانی و لمپنها و فحشان هم خواسته یا ناخواسته به نظام ولایی و جاعشی ها کمک میکنند در این ترساندن و یکی مشکلات فعالان حقیقی دموکراسی خواهی و حقوق بشر همین ویروسهای عقیدتی هستند!، اما تا میتوانید مردم آگاه کنید از این فرصتها.