ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: حکومت اسد مسئول حمله شیمیایی به خان شیخون است

دو نهاد سازمان ملل گزارش پیشین کمیته حقیقت‌یاب درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را تأیید کرده‌اند. نیکی هیلی از شورای امنیت خواسته پیام روشنی صادر کند.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اعلام کرده‌اند که مسئول حمله شیمیایی آوریل گذشته به «خان شیخون» در سوریه حکومت بشار اسد است. این گزارش در آستانه برگزاری صلح ژنو در ماه نوامبر سال جاری منتشر می‌شود. در این اجلاس قرار است قانون اساسی تازه‌ای برای سوریه تدوین و سرنوشت سیاسی بشار اسد مشخص گردد. سفیر آمریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته است پیام روشنی در محکومیت حملات شیمیایی صادر کند.

یکی از مجروحان حمله شیمیایی آوریل گذشته به خان شیخون در استان ادلب سوریه

دو نهاد سازمان ملل در گزارشی که پنجشنبه ۲۷ اکتبر منتشر کرده‌اند به نتیجه زیر دست یافته‌اند:

«جمهوری عربی سوریه مسئول حمله شیمیایی به خان شیخون در ۴ آوریل ۲۰۱۷ است.»

در حملات شیمیایی ۴ آوریل / ۱۵ فروردین به خان شیخون در استان ادلب در شمال غرب سوریه دست‌کم ۸۰ نفر، از جمله ۳۱ کودک کشته شدند. کشورهای غربی، مسئولیت این حمله را متوجه حکومت سوریه کرده بودند اما سوریه و متحدانش ایران و روسیه گفته بودند که شورشیان مسلح مخالف اسد در انباری سلاح‌های شیمیایی را ذخیره کرده بودند و ارتش سوریه بدون آنکه از این موضوع آگاه باشد این انبار را بمباران کرده است. پیش از این کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در امور سوریه در اوت سال جاری اعلام کرده بود که مسئولیت حمله شیمیایی به خان شیخون با ارتش سوریه است.

سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اکنون یک بار دیگر گزارش کمیته حقیقت‌یاب را تأیید کرده‌اند. تعداد کشته‌شدگان حمله شیمیایی خان شیخون در این گزارش ۸۰ نفر اعلام شده است.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده:

«همواره نهادهای مستقل آنچه را که ما می‌دانستیم تأیید می‌کنند. شورای امنیت سازمان ملل می‌بایست پیام آشکاری صادر کند مبنی بر اینکه حمله شیمیایی را تحمل نمی‌کند.»

در گزارش دو نهاد سازمان ملل گفته شده که مسئولیت حمله شیمیایی به شهر «ام هوش» در ۱۵ و ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۶ با گروه دولت اسلامی (داعش) است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل یا صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط گروه‌هایی که به هیچ دولتی وایسته نیستند «بسیار نگران‌کننده» است.

پیش از این مکانیسم مشترک تحقیق (جی آی ام) اعلام کرده بود که مسئولیت حمله با گاز کلر در سال‌ ۲۰۱۴ و ۲۰۱۶ نیز با ارتش سوریه است.

دولت سوریه در سال ۲۰۱۳ در چارچوب توافق‌نامه‌ای با ایالات متحده امریکا و روسیه سلاح‌های شیمایی خود را نابود کرده بود.

بامداد جمعه ۷ آوریل / ۱۸ فروردین ارتش آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی به خان شیخون، بیش از ۵۰ موشک کروز «توماهاوک» را به سمت پایگاه هوایی الشعیرات واقع در استان حمص شلیک کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • داوود

    ایران موشک شلیک کرد به سمت عربستان، از طریق حوثی های یمن، شبکه خبر ایران سخنرانی های دبیر کل حوثی های یمن را مثل سخنرانی های سید حسن نصرالله به صورت زنده پخش می کند، و ایالات متحده با ایران اعلام جنگ نکرد. تا چند وقت دیگه بمب اتمی هم خواهند داشت. این اصلا نشانه اقتدار امریکا نیست، بر عکس نشاندهنده ضعف امریکا در برخورد نظامی با رژیم ایران است.