ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصویب طرح مجلس نمایندگان آمریکا علیه برنامه موشکی ایران

در چهارمین لایحه از مجموعه لوایح تحریم حزب‌الله لبنان و برنامه موشکی ایران، اشخاص و نهادها تحت تحریم قرار می‌گیرند. لایحه مشابهی در سنا، تحریم ایران در ابعاد پیش از برجام را احیا می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساند که به موجب آن دونالد ترامپ، رئیس جمهر آمریکا موظف است اشخاص و شرکت‌ها و نهادهایی را که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند تحت تحریم اقتصادی قرار دهد.

مجلس نمایندگان آمریکا (عکس: آرشیو)

در طرحی که ۴۲۳ عضو مجلس نمایندگان آمریکا پنجشنبه ۲۷ اکتبر به آن رأی دادند آمده است:

«سیاست ایالات متحده آمریکا بر این اساس است که ایران را از تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای بازدارد. آزمایش‌های موشکی هم شامل این برنامه می‌شوند.»

بر این اساس، رئیس جمهور آمریکا موظف شده علیه مقامات جمهوری اسلامی، اشخاص، شرکت‌ها و نهادهایی که در برنامه موشکی ایران مشارکت دارند و قطعات موشک‌ها و فن‌آوری لازم برای تولید آن‌ها را تهیه می‌کنند تحریم‌های اقتصادی وضع کند. شرکت‌ها،نهادها و اشخاصی که به طور غیر مستقیم هم با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند شامل این تحریم‌ها می‌شوند.

بر اساس طرحی که در کنگره آمریکا به تصویب رسید، چنانچه ایران آزمایش موشکی انجام دهد، رئیس جمهور آمریکا موظف است در طی ۳۰ روز، به کمیسیون‌های مجلس نمایندگان آمریکا گزارش دهد که آیا آزمایش موشکی ایران قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ را نقض کرده است. اگر رئیس جمهور آمریکا به این نتیجه برسد، موظف است فهرستی از اشخاص، شرکت‌ها و نهادهایی که آن آزمایش موشکی را انجام دادند تهیه و مشخص کند که آیا آن‌ها پیش از این در فهرست تحریم‌ها قرار داشته‌اند یا خیر. اگر در فهرست تحریم‌ها نبوده‌اند، رئیس جمهور آمریکا می‌بایست در برابر کنگره نسبت به این کوتاهی پاسخگو باشد.

طرحی که در کنگره به تصویب رسید تحریم‌هایی هم برای اشخاص، نهادها و شرکت‌هایی که در صدور سلاح به ایران دست دارند پیش‌بینی کرده است.

باب کورکر و تام کاتن، دو سناتور آمریکایی پیش‌‌نویس طرح مشابهی را آماده کرده‌اند که اگر در سنای آمریکا به تصویب برسد مکمل‌هایی را به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی اضافه می‌‌‌کند. بر اساس این طرح چنانچه ایران موشک‌های بالستیکی را آزمایش کند که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، یا تهران مانع از بازرسی بازرسان آژانس بین‌المللی اتمی از تأسیسات نظامی و هسته‌ای‌اش شود، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران احیا می‌شوند.

چهارشنبه ۲۵ اکتبر سه لایحه تحریم حزب‌الله لبنان و حامیان مالی بین‌المللی این سازمان با حمایت اکثریت آرای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کنگره آمریکا به تصویب رسید. لایحه تحریم برنامه موشکی ایران، چهارمین لایحه از این مجموعه بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.