ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رأی مثبت مجلس سنای اسپانیا به اقدام علیه استقلال کاتالونیا

بحران کاتالونیا بالا می‌گیرد. پس از آن‌که پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا اعلام استقلال کرد، سنای اسپانیا نیز به اقدام دولت مرکزی علیه استقلال کاتالونیا رأی داد. شاخص بورس در اسپانیا کاهش یافت.

در حالی که پارلمان کاتالونیا به استقلال رأی داد، به فاصله کمی اکثریت مجلس سنا با اقدام دولت مرکزی علیه دولت منطقه‌ای کاتالونیا موافقت کرد.

ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا در جلسه مجلس سنای اسپانیا ـ جمعه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان

نشست مجلس سنای اسپانیا به درخواست ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور جمعه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان برگزار شد و در آن ۲۱۴ نفر از نمایندگان سنا افزون بر برکناری دولت منطقه‌ای کاتالونیا، به برگزاری انتخابات جدید در این منطقه رأی دادند. ۴۷ نماینده مخالف این تصمیم بودند و یک نفر رأی ممتنع داد.

قرار است شامگاه جمعه و یا فردا (شنبه) شورای وزیران به ریاست ماریانو راخوی تشکیل جلسه دهد و در مورد نخستین تدابیر به بحث بپردازد.

نشست سنای اسپانیا در حالی این تصمیم را گرفت که ساعتی پیش از آن مجلس منطقه‌ای کاتالونیا قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن گفته شده این منطقه به یک «ایالت مستقل در قالب جمهوری» تبدیل خواهد شد، موضوعی که در اسپانیا بی‌سابقه است.

رأی‌گیری در پارلمان محلی کاتالونیا پس از ترک اپوزیسیون از سالن برگزار شد و در آن ۷۰ نماینده با این تصمیم موافق و ۱۰ نماینده مخالف بودند. دو نماینده نیز به آن رأی ممتنع دادند.

کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا (وسط) در جلسه پارلمان منطقه‌ای کاتالونیا ـ جمعه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان

احزاب جدایی‌طلب، از چپ تندرو تا راست میانه، اکثر کرسی‌های مجلس (از ۱۳۵ کرسی ۷۲ کرسی) را در اختیار دارند.

نمایندگان پارلمان محلی کاتالونیا پس از پایان رأی‌گیری سرود ملی «زنده باد کاتالونیا» را خواندند.

در خارج از پارلمان ده‌ها هزار نفر طرفدار استقلال کاتالونیا گرد آمده بودند و از رأی پارلمان استقبال کردند.

این مصوبه «جمهوری کاتالونیا» را دولتی «مستقل، قانونی، دموکراتیک و اجتماعی» خوانده و از رهبران آن خواسته است تا برای شناسایی خود با کشورهای خارجی مذاکره کنند. این در حالی است که هیچ کشوری از استقلال‌طلبان کاتالونیا حمایت نکرده است.

ماریانو راخوی پس از اعلام رأی پارلمان کاتالونیا در صفحه توئیتر خود وعده بازگرداندن قانون به کاتالونیا را داد.

ابراز خوشحالی مردم کاتالونیا در مقابل پارلمان محلی، پس از اعلام استقلال ـ جمعه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان

در خارج از اسپانیا نخستین واکنش‌ها از سوی اتحادیه اروپا نشان داده شد. دونالد توسک، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که برای اتحادیه اروپا چیزی تغییر نکرده و دولت اسپانیا تنها طرف گفت‌وگو باقی می‌ماند.

سهامداران بورس به خبرهای مربوط به اسپانیا به‌شکل عصبی واکنش نشان دادند. شاخص اصلی بورس در مادرید ۱,۸ درصد کاهش یافت. این کاهش در شاخص بانک‌ها حتی تا ۳,۵ درصد بود.

نخست‌وزیر اسپانیا ۲۱ اکتبر / ۲۹ مهر اعلام کرده بود که با توسل به اصل ۱۵۵ قانون اساسی به اعمال مستقیم اقتدار دولت مرکزی بر منطقه کاتالوینا می‌پردازد، حکومت محلی را از کار برکنار می‌کند و انتخابات زودهنگام برگزار خواهد کرد. رهبران کاتالونیا در پاسخ گفته بودند که حکمرانی مستقیم و تحمیلی مادرید بر این منطقه خودمختار را نمی‌پذیرند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.