ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مطهری به فقهای شورای نگهبان: دلایل لغو عضویت سپنتا نیکنام مخدوش است

نایب‌رئیس مجلس ایران در نامه‌ای به محمد یزدی و محمدرضا مدرسی یزدی، دو فقیه عضو شورای نگهبان به انتقاد از دفاع آنها برای لغو عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد پرداخت.

علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در نامه‌ای به محمد یزدی و محمدرضا مدرسی یزدی، دو فقیه عضو شورای نگهبان به انتقاد از دفاع آنها برای لغو عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد پرداخت.

علی مطهری، نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی

مطهری در این نامه که شنبه ششم آبان در کانال تلگرامی او منتشر شد، دلایل فقهای شورای نگهبان درباره لغو عضویت نیکنام را مخدوش خواند.

او با اشاره به ارجاعات فقهای شورای نگهبان به سخنان روح‌الله خمینی گفت که مراد رهبر پیشین ایران از لزوم مسلمان‌بودن نماینده‌های شورای شهر، صرفاً مخالفت با حضور نمایندگان احزاب چپ‌گرا و مجاهدین خلق بوده است.

فروردین سال جاری احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنرانی روح‌الله خمینی در مهر ۱۳۵۸ و در آستانه اولین انتخابات شوراهای شهر پس از انقلاب، حکم داد که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع است. مدرسی یزدی نیز در دفاع از لغو عضویت نیکنام همین سخنرانی را شاهد آورده است.

مخالفت فقهی با حضور نیکنام در شورای شهر یزد از قاعده «نفی سبیل» استخراج شده که در آن تسلط نامسلمان بر مسلمان نهی شده است. مطهری اما حضور نیکنام در شورای شهر را مصداق قاعده نفی سبیل ندانست.

او نوشت که « این نحو عمل كردن فقهای شورای نگهبان كه می‌گویند هر لحظه كه ما احساس كنیم قانونی خلاف شرع است ابلاغ می‌كنیم و آن قانون از اعتبار ساقط است، هركس هم اعتراض كند مخالف نظام است، معقول به نظر نمی‌رسد.»

مطهری در ادامه رفتار فقهای شورای نگهبان را خطری برای «کیان نظام جمهوری اسلامی» خواند و وعده داد که مجلس شورای اسلامی «به وظيفه ذاتي خود در دفاع از ثبات قوانين و حقوق شهروندان عمل خواهد كرد.»

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.