ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنجال عضویت نماینده زرتشتی یزد؛ انتقاد مجمع مدرسین از فقهای شورای نگهبان

مجمع مدرسین حوزه علمیه قم فقیهان شورای نگهبان را تلویحاً به ترویج تفسیری از شرع متهم کرد که «اسلام را دین سخت، مُضیق و غیرقابل اجرا معرفی می‌کند.»

انتقادها از فقهای شورای نگهبان به دلیل حکم لغو عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد ادامه دارد. مجمع مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای نظر فقهای شورای نگهبان را «فهم عده معدودی از اسلام» دانسته است. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به محمد یزدی و محمدرضا مدرسی یزدی، دو فقیه عضو شورای نگهبان به انتقاد از دفاع آنها برای لغو عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد پرداخت.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در دیدار با اکبر هاشمی رفسنجانی

مجمع مدرسین و محققین حوزه عملیه قم شنبه، ششم آبان در بیانیه‌ای به نقد نظرگاه فقهی اعضای فقیه شورای نگهبان پرداخت و نوشت که قاعده نفی سبیل، دلیل فقهی «خلاف شرع بودن» عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد در این مورد صادق نیست.

بیانیه مجمع مدرسین در این باره توضیح می‌دهد که «مدیران ادارات و وزارتخانه‌ها و اعضای شوراها برای اجرای قوانین عادی و درنهایت برای اجرای قانون اساسی که میثاق ملی است انجام وظیفه می‌کنند؛ بنابراین، هیچ‌یک از اینان إعمال ولایت نمی‌کنند. عمل به قانون إعمال ولایت نیست و اگر ولایت کافران بر مسلمانان جایز نباشد ربطی به عمل به قانون و قرارداد بین دولت و ملت ندارد.»

جنجال بر سر حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد تاریخچه‌ای چندساله دارد. در ۱۳ تیر ۱۳۹۲ نیز محمدمهدی حرزاده، عضو روحانی شورای شهر سوم یزد به رأی‌آوردن او به عنوان یک فرد زرتشتی در انتخابات شورای شهر اعتراض کرد و آن را «خلاف قوانین اسلام» خواند.

مخالفت با قوانین اسلام از قاعده «نفی سبیل» استخراج شده که در آن تسلط نامسلمان بر مسلمان نهی شده است.

فروردین سال جاری احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنرانی روح‌الله خمینی در مهر ۱۳۵۸ و در آستانه اولین انتخابات شوراهای شهر پس از انقلاب، حکم داد که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع است. مدرسی یزدی نیز در دفاع از لغو عضویت نیکنام همین سخنرانی را شاهد آورده است.

    شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری ۱۳ شهریورماه و بر اساس شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از رقبای انتخاباتی شکست‌خورده نیکنام در انتخابات شورای شهر و روستای یزد، حکمی بر مبنای حکم پیشین جنتی جهت توقف موقت فعالیت او در شورای شهر را صادر کرد.

    بیانیه مجمع مدرسین در نقد فقهای شورای نگهبان نوشت: «همان‌طور که از اظهارات سخنگوی محترم شورای نگهبان پیداست، اگر شورای نگهبان هنگام تصویب قانون اساسی نیز مرجع تشخیص و رد قوانین خلاف شرع بود حضور اقلیت‌های مذهبی در مجلس شورای اسلامی را نیز نامشروع اعلام می‌کرد.»

    این بیانیه فقیهان شورای نگهبان را تلویحاً به ترویج تفسیری از شرع متهم کرد که «اسلام را دین سخت، مُضیق و غیرقابل اجرا معرفی می‌کند.»

    مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بعد از دوم خرداد ۱۳۷۶ در قم بنیانگذاری شد و مشی‌ای نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد.

    نیکنام: مرخصی ام

    سپنتا نیکنام خود شنبه درباره احتمال مخالفت فقهای شورای نگهبان از ادامه کار او گفت که مرخصی است و لغو عضویت به او ابلاغ نشده است.

    او گفت: «تاکنون هیچ ابلاغی از سوی هیچ مرجع رسمی در راستای لغو عضویت در شورای شهر یزد به من اعلام نشده است.»

    پیش از این در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر شکایت نیکنام از شورای عالی اداری منتشر شده بود.

    او اما گفت که هیچ شکایتی نکرده است.

    مطهری: دلایل شورای نگهبان مخدوش است

    چند ساعت پیش از انتشار این بیانیه، علی مطهری در نامه‌ای که شنبه ششم آبان در کانال تلگرامی او منتشر شد، دلایل فقهای شورای نگهبان درباره لغو عضویت نیکنام را مخدوش خواند.

    مطهری از فقهای شورای نگهبان به دلیل دفاع از لغو عضویت نیکنام انتقاد کرده است

    او نیز حضور نیکنام در شورای شهر را مصداق قاعده نفی سبیل ندانست.

    مطهری با اشاره به ارجاعات فقهای شورای نگهبان به سخنان روح‌الله خمینی گفت که مراد رهبر پیشین ایران از لزوم مسلمان‌بودن نماینده‌های شورای شهر، صرفاً مخالفت با حضور نمایندگان احزاب چپ‌گرا و مجاهدین خلق بوده است.

    او نوشت که « این نحو عمل کردن فقهای شورای نگهبان که می‌گویند هر لحظه که ما احساس کنیم قانونی خلاف شرع است ابلاغ می‌کنیم و آن قانون از اعتبار ساقط است، هرکس هم اعتراض کند مخالف نظام است، معقول به نظر نمی‌رسد.»

    به گفته مطهری، اقدام شورای نگهبان نظم کشور را اخلال می‌کند.

    مطهری در ادامه رفتار فقهای شورای نگهبان را خطری برای «کیان نظام جمهوری اسلامی» خواند و وعده داد که مجلس شورای اسلامی «به وظیفه ذاتی خود در دفاع از ثبات قوانین و حقوق شهروندان عمل خواهد کرد.»

    مدرسی یزدی پیش از این حضور چند نماینده اقلیت‌های دینی در مجلس را نیز «ارفاق نظام اسلامی به اقلیت‌ها» دانست و افزود: «گاهی نماینده مسلمانان با ۱۰۰ هزار رأی هم نمی‌تواند به مجلس راه یابد، ولی گاهی نماینده اقلیت‌ها با رأی پنج هزارتایی، کمتر با بیشتر، وارد مجلس می‌شود».

    این عضو شورای نگهبان گفته بود: «امروز ارفاقاتی که نظام اسلامی به اقلیت‌ها کرده، در هیچ کجای دنیا مشابه ندارد.»

    نیکنام نخستین زرتشتی بود که در چهارمین دوره انتخابات شورا‌ها با رأی مسلمانان و زرتشتیان شهر یزد به عضویت شورای این شهر درآمد. یزد محل زندگی یکی از مهم‌ترین اجتماع‌های اقلیت زرتشتی در ایران است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.