ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست پارلمان اقلیم کردستان پس از دو سال؛ بررسی توزیع اختیارات بارزانی

یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم از گوران حضور ندارد. نمایندگان در حال بحث بر سر قانونی هستند که اختیارات ریاست اقلیم را بین نهادهای سه‌گانه اجرایی، قانون‌گذار و قضایی اقلیم توزیع می‌کند.

جلسه پارلمان کردستان برای اولین بار بعد از دو سال از تعلیق مجلس با حضور همه فراکسیونها با رای اکثریت نمایندگان به صورت غیر علنی شروع شد. نمایندگان در حال بحث بر سر قانونی هستند که اختیارات ریاست اقلیم را بین نهادهای سه‌گانه اجرایی، قانون‌گذار و قضایی اقلیم توزیع می‌کند.

پارلمان کردستان، عکس آرشیوی

به گزارش شبکه خبری «روداو»، با رأی اکثریت نمایندگان پارلمان کردستان یکشنبه ۲۹ اکتبر / هفتم آبان جلسه این پارلمان برای قرائت نامه مسعود بارزانی، رئیس حکومت محلی به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود.

متن نامه بارزانی را اینجا بخوانید.

برنامه کاری پارلمان بر اساس خبرنگاران حاضر در محوطه پارلمان عبارت است از قرائت نامه مسعود بارزانی، توزیع قدرت ریاست اقلیم بین پارلمان، ریاست انجمن وزرای اقلیم و انجمن عالی قضایی، و همچنین استعفای گوران ئازاد، نماینده مجلس.

امید خوشناو، رییس فراکسیون نمایندگان حزب دمکرات کردستان درباره نامه بارزانی به روداو گفت: «بارزانی همچنان یک پیشمرگه کردستان است و همه زمانش را به خدمتگذاری پیشمرگه اختصاص خواهد داد. همچنین بارزانی در جنگ علیه ترور مصمم‌تر خواهد شد و برای توسعه دمکراسی و حفاظت از دستاوردها خواهد کوشید.»

این برای اولین بار است که پنج فراکسیون دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی، جنبش گوران (تغییر)، اتحاد اسلامی در کردستان و جمعیت اسلامی پس از اکتبر ۲۰۱۵ با یکدیگر در یک نشست شرکت می‌کنند.

۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ یوسف محمد، رئیس پارلمان اقلیم کردستان از جنبش گوران از ورود به اربیل منع شد. پس از آن پارلمان تعلیق شد و تنها پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر امسال بدون حضور گوران و اتحاد اسلامی نشستی برای قانونی‌کردن همه‌پرسی برگزار کرد.

یوسف محمد در این جلسه حضور ندارد. خبرنگاران محلی نوشته‌اند که او به انتخاب خود در این نشست حضور نیافت.

— Baxtiyar Goran (@BaxtiyarGoran) October 29, 2017

جعفر ابراهیم، از اعضای حزب دموکرات در غیاب یوسف محمد ریاست نشست را برعهده دارد.

جنبش گوران پس از قرائت نامه بارزانی که هنوز محتوای آن فاش نشده، جلسه را به مدت یک ساعت تعطیل کرد.

گفته می‌شود که بارزانی در این نامه استعفای خود را تقدیم پارلمان کرده است. او از ۲۰۰۵ ریاست حکومت محلی اقلیم کردستان عراق را در دست دارد.

این جلسه قرار بود هفته قبل برگزار شود اما بعد از گمانه زنی های فراوان و بعد از دوبار تمدید آن سرانجام امروز برگزار شد.

لایحه‌ پیشنهادی توزیع قدرت ریاست اقلیم

بر اساس لایحه پیشنهادی حکومت اقلیم کردستان به پارلمان، قرار است اختیارات ریاست اقلیم تا انتخابات دوره پنجم مجلس کردستان بین «ریاست انجمن وزرای اقلیم»، «هیئت رئیسه پارلمان» و «ریاست انجمن قضائی اقلیم» توزیع شود.

ماده دوم این قانون می‌گوید که دیوان ریاست اقلیم همچون گذشته به پیشبرد وظایف خود ادامه خواهد داد. دیوان ریاست اقلیم وظیفه هماهنگی بین ریاست اقلیم و هیأت رئیسه پارلمان و نیز هماهنگی با دولت مرکزی در عراق را برعهده دارد. تنظیم روابط و فعالیت‌های رئیس اقلیم در داخل و خارج آن نیز برعهده این دیوان است. هم‌اکنون فواد حسین، از کردهای شیعه عراق ریاست این دیوان را برعهده دارد.

همچنین اجرای قانون ریاست اقلیم کردستان عراق مربوط به سال ۲۰۰۵ تا انتخابات دوره پنجم اقلیم متوقف خواهد شد.

به علاوه، اسناد، قوانین و تصمیم‌هایی که بر خلاف مقاد این لایحه باشند، غیرقابل اجرا هستند.

ماده پنجم این لایحه پیشنهادی نیز می‌گوید که مفاد این قانون در صورت تصویب به فاصله ۱۰ روز از زمان تائيد از سوی هیئت رئيسه پارلمان با اعلام عمومی در رسانه های رسمی اجرایی خواهند شد.

اختلاف بین احزاب حاکم و اپوزوسیون

گوران و جمعیت اسلامی با بخشی از این قانون که اختیارات رئیس اقلیم را به استناد بند ۱۴ قانون ریاست اقلیم به «رئیس انجمن وزرا» تنفیذ می‌کند، مخالفند. به گفته آنها، بر اساس بند ۱۵ همان قانون، اختیارات رئیس اقلیم در صورت خالی‌شدن این پست به هر دلیلی باید به رئیس پارلمان واگذار شود.

رئیس پارلمان از جنبش گوران است و امروز در جلسه حضور ندارد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.