ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باقری: تحریم‌ها بازگردد خروج ایران از برجام قطعی است

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران معتقد است برجام «آیه مقدس» نیست که جمهوری اسلامی ناگزیر باشد در هر شرایطی به آن پایبند بماند.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران می‌گوید برجام قراردادی دو طرفه است و اگر جمهوری اسلامی محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را بپذیرد اما طرف مقابل تحریم‌ها را رفع نکند، به‌طور قطع جمهوری اسلامی از برجام کنار خواهد کشید.

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران

محمد باقری دوشنبه ۸ آبان در همایش ملی پدافند غیرعامل گفت: «برجام یک هدف و یک آیه مقدس نیست که ما در هر شرایطی به‌ آن پایبند باشیم.»

او برجام را «یک قول و قرار دوطرفه» خواند و افزود: «یک بخش از برجام پذیرش محدودیت‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و بخش دیگری از آن برداشته شدن تحریم‌ها بوده، اما اگر تحریم‌ها برگردد خروج ما از برجام قطعی خواهد بود.»

مسئله حفظ توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر از چالش‌های جهانی در ارتباط با جمهوری اسلامی است. از یک سو دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تأییدنکردن پایبندی ایران به برجام، از کنگره و دیگر قدرت‌های گروه ۱+۵ خواسته بود تا سریعاً به آن‌چه او «عیب‌ونقص‌های پرشمار» برجام می‌خواند، بپردازند. او تهدید کرده بود که در صورت عدم تقویت برجام، به صورت یک‌جانبه از آن بیرون خواهد رفت. اسرائیل نیز هم‌صدا با آمریکا خواهان تجدیدنظر در برجام است. در سوی دیگر آژانس بین‌المللی اتمی و اتحادیه اروپا بر خلاف واشنگتن و تل‌آویو بارها بر پایبندی ایران به برجام تأکید کرده‌اند و خواهان حفظ آن شده‌اند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران استراتژی جدید ترامپ علیه ایران را تهدیدی جدید علیه جمهوری اسلامی خواند و بار دیگر تأکید کرد که «اگر این تحریم‌ها به‌بهانه‌های دیگری برگردد تصمیم نظام آن خواهد بود که ماندن در برجام معنایی نخواهد داشت.»

مجلس نمایندگان آمریکا پنج‌شنبه ۲۶ اکتبر / ۴ آبان طرحی را با اکثریت قاطع آرا به تصویب رساند که به موجب آن ترامپ موظف است اشخاص و شرکت‌ها و نهادهایی را که با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند تحت تحریم اقتصادی قرار دهد.

بر این اساس، رئیس جمهوری آمریکا موظف شده علیه مقامات جمهوری اسلامی، اشخاص، شرکت‌ها و نهادهایی که در برنامه موشکی ایران مشارکت دارند و قطعات موشک‌ها و فن‌آوری لازم برای تولید آن‌ها را تهیه می‌کنند تحریم‌های اقتصادی وضع کند. شرکت‌ها، نهادها و اشخاصی که به‌طور غیر مستقیم هم با برنامه موشکی ایران همکاری می‌کنند شامل این تحریم‌ها می‌شوند.

محمد باقری در این‌باره گفته است که مقامات آمریکایی در «دشمنی» با جمهوری اسلامی وحدت دارند و این موضوع در تصویب تحریم‌ها با رأی بالا علیه برنامه موشکی ایران دیده می‌شود.

او هدف اصلی از تدوین راهبردهای جدید آمریکا را «براندازی نظام جمهوری اسلامی» دانست.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز شنبه ۲۸ اکتبر / ۶ آبان به تهران سفر کرد، در یک نشست خبری بار دیگر بر پیروی ایران از برجام تأکید کرد و خواهان عمل کردن همه طرف‌های برجام به تعهداتشان شد.

او درباره موضع‌گیری‌های اخیر ترامپ پاسخ داد: «در مورد صحبت‌های آقای ترامپ حرفی ندارم.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز گذشته، یکشنبه ۲۹ اکتبر / ۷ آبان پس از دیدار با آمانو در نشست خبری سفر دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حامل «پیامی خاص» برای حل مشکلات برجام دانست.

به‌گفته صالحی، آژانس بین‌المللی به دلیل موضع‌گیری‌های اخیر واشنگتن تحت فشار قرار دارد، اما تهران از آمانو خواسته تا «بر اساس مسئولیت آژانس و آن‌چه در سوگندنامه مدیرکل آن آمده»، بدون جانبداری عمل کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.