ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عربستان می‌خواهد «اورانیوم» تولید کند

هشام بن عبدالله یمنی اعلام کرده که غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان نخستین گام برای خودکفایی در عرصه انرژی‌ست. ساخت ۱۶ نیروگاه هسته‌ای در برنامه سعودی‌ها قرار دارد.

عربستان سعودی در نظر دارد در چارچوب برنامه هسته‌ای‌اش صنعیت اورانیوم راه اندازد. مقامات سعودی می‌گویند غنی‌سازی اورانیوم در داخل خاک عربستان آن‌ها را یک گام به «خودکفایی» در عرصه انرژی نزدیک می‌‌کند.

برج‌الممکه در ریاض، ۱۶ نیروگاه هسته‌ای با هزینه ۱۱۲ میلیارد دلار در یک کشور نفت‌خیز
برج‌الممکه در ریاض، ۱۶ نیروگاه هسته‌ای با هزینه ۱۱۲ میلیارد دلار در یک کشور نفت‌خیز

به گزارش خبرگزاری رویترز هشام بن عبدالله یمنی، رئیس انرژی عربستان سعودی که سرپرستی برنامه هسته‌ای این کشور را هم به عهده دارد، در نطقی که دوشنبه ۳۰ اکتبر در کنفرانس انرژی اتمی در ابوظبی ایراد کرد، تولید اورانیوم در خاک عربستان سعودی را «یک اقدام منطقی» برای تولید انرژی‌ تجدیدپذیر از طریق راکتورهای اتمی خواند.

رئیس انرژی عربستان سعودی به این موضوع اشاره نکرد که آیا غنی‌سازی اورانیوم هم بخشی از برنامه هسته‌ای این کشور است یا خیر. غنی‌سازی اورانیوم مصارف نظامی هم دارد و ممکن است دسترسی عربستان سعودی به بمب اتم در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای با ویژه با ایران را فراهم کند.

به گفته هشام بن عبدالله یمنی، عربستان سعودی قصد دارد برای تأمین سوخت نخستین نیروگاه هسته‌ای این کشور که قرار است در سال ۲۰۱۸ به بهره‌برداری برسد اورانیوم تولید کند:

«تولید اورانیوم در پادشاهی سعودی نخستین گام برای رسیدن به خودکفایی در تأمین انرژی و چرخه سوخت هسته‌ای‌ست.»

راکتورهای هسته‌ای به اورانیوم با خلوص ۵ درصد نیاز دارند. فن‌آوری لازم برای تولید اورانیوم را می‌توان اما برای تولید بمب اتم هم به کار گرفت. ایران هم با چنین چالشی مواجه بود.

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در کنفرانس ابوظبی شرکت دارد. آمانو دوشنبه ۳۰ اکتبر در یک نشست خبری در ابوظبی اعلام کرد که ایران به تعهدات خود در ارتباط با سلاح‌ هسته‌ای که در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی پیش‌بینی شده عمل کرده و مانعی هم در بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای‌اش به وجود نیاورده است. او گفت در سفرش به تهران به مقامات جمهوری اسلامی یادآوری کرده که اگر مایل‌اند برجام در آینده هم باقی بماند می‌بایست همچنان به توافق هسته‌‌ای پایبند باشند.

ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۸ گفت‌وگوهایی با عربستان سعودی درباره برنامه هسته‌ای این کشور را آغاز کرد. تنها حاصل این گفت‌وگوها در آن زمان یادداشت تفاهمی بود که بین کاندولیزا رایس و شاهزاده سعود فیصل وزرای خارجه وقت آمریکا و عربستان امضاء شد. چندی از امضای این تفاهم‌نامه نگذشته بود که عربستان اعلام کرد قصد دارد ۱۶ نیروگاه هسته‌ای بسازد. هزینه ساخت این نیروگاه‌ها ۱۱۲ میلیارد دلار برآورد شده، و چنانچه زمانی تحقق پیدا کند بزرگ‌ترین برنامه هسته‌ای غیرنظامی جهان خواهد بود. ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به جاه‌طلبی هسته‌ای سعودی روی خوش نشان نداد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حمید بهشتی

    شگفت انگیز اینجاست که در دنباله اطلاعات مربوط به اتمی شدن عربستان سعودی هیج سخنی در باره این رویکرد به میان نمی آید. و اینکه اگر خودکفایی هدف عربستان سعودی از این اقدام است، چرا این نیروی لایزال خورشید که آنجا هست مورد استفاده قرار نمی گیرد. و چرا به تکنولوژی خطرناک و چالش انگیز هسته ای که حاصل آن حتما تفاله های هسته ای نیز بوده و باید ببینند کجا آنها را دفن کنند، روی می کنند. فقط برای چشم و هم چشمی با ایران؟ که باز در مورد ایران هم همین پرسش وجود دارد.

  • علی

    اورانیوم صدر اسلام عزیز. چه شود!!

  • نادر- آمریکا

    آقای آمانو، بهتر است که پایبندی به برجام را به رهبری ایالات متحده آمریکا هم یادآوری کند چرا که خروج ایالات متحده از این توافق و ایجاد محدودیت های اقتصادی برای ایران که به تبع چنین خروجی اجتناب ناپذیر می شود، هیچ راهی دیگر پش پای ایران جز لغو قرارداد نخواهد گذاشت. در چنین حالتی، مسیولیت این خطا، نه بر گردن ایران، بل بر عهده رهبری آمریکا ( شامل کاخ سفید و کنگره ) خواهد بود.