ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز فصل تازه‌ای از روابط چین با کره جنوبی

پکن و سئول اعلام کرده‌اند قصد دارند هر چه «سریع‌تر» اختلافات درباره سامانه تاد را کنار بگذارند و برای عادی‌سازی روابطشان تلاش کنند. دو کشور از نظر اقتصادی سود می‌کنند.

کره جنوبی و چین اعلام کرده‌اند قصد دارند بعد از اختلافات دامنه‌داری که درباره نصب سامانه دفاع موشکی «تاد» پیش آمده بود برای «عادی‌سازی» روابط فی‌مابین بکوشند.

پرچم چین و کره جنوبی در میدان تیان‌آنمن در پکن. ژانویه ۲۰۱۲ (عکس: آرشیو)

چین از این واهمه دارد که کره جنوبی با استفاده از رادارهای قوی سامانه دفاع موشکی تاد اطلاعاتی از خاک این کشور به دست بیاورد. ایالات متحده آمریکا و کره جنوبی اما بارها به تأکید گفته‌اند سامانه دفاع موشکی تاد برای خنثی کردن تهدید کره شمالی نصب شده است.

وزارت خارجه کره جنوبی سه‌شنبه ۳۱ اکتبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که همکاری کره جنوبی و چین در همه زمینه‌ها به نفع دو کشور است و می‌بایست به سطح قبل از بحران سامانه دفاعی تاد بازگردد.

مون جه این رپیس جمهور کره جنوبی در حاشیه برگزاری اجلاس سازمان همکاری‌های آسیا پاسیفیک  با شی جین‌ پینگ، رئیس جمهور چین دیدار و گفت‌وگو می‌کند. در این دیدار علاوه بر عادی‌سازی روابط فی‌مابین، برنامه موشکی و برنامه هسته‌ای کره شمالی نیز به بحث گذاشته می‌شود.

جمهوری خلق چین از برنامه موشکی و هسته‌ای کره شمالی خشنود نیست. به همین جهت این کشور که یکی از متحدان پیونگ‌یانگ به شمار می‌آمد با تحریم‌های اقتصادی تازه سازمان ملل که صنعت نساجی و کارگران مهاجر کره شمالی را نشانه گرفته و همچنین محدودیت‌هایی هم برای صدور نفت و گاز به این کشور از طریق چین در نظر گرفته بود موافقت کرد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که برای دیدار و گفت‌وگو با شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به توکیو سفر کرده سه‌شنبه ۳۱ اکتبر در جمع خبرنگاران یادآوری کرد که آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی و آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما توسط پیونگ یانگ امنیت جهانی را به خطر می‌اندازد.

وزارت خارجه چین همزمان با وزارت خارجه کره جنوبی، سه‌شنبه ۳۱ اکتبر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که جمهوری خلق چین سعی می‌کند هر چه سریع‌تر روابطش با کره جنوبی را عادی سازد.

سئول اعلام کرده که نگرانی‌های پکن از نصب سامانه دفاع موشکی تاد را درک می‌کند و خاطرنشان کرده که این موشک‌ها علیه کشور سومی به کار گرفته نمی‌شوند.

پکن یک بار دیگر یادآوری کرده که با نصب سامانه دفاع موشکی تاد موافق نیست، اما موقعیت سئول را هم درک می‌کند و امیدوار است که سئول در آینده نه چندان دور این مشکل را از میان بردارد.

سئول امیدوار است که با عادی‌سازی روابطش با پکن، فعالیت شرکت‌های تجاری کره جنوبی در چین از سر گرفته شود.

اوایل اکتبر سال جاری چین و کره جنوبی توافق کردند که حجم مبادلات ارزی خود را به بیش از ۵۶ میلیارد دلار افزایش دهند. شرکت‌های هواپیمایی چین هم اعلام کرده‌اند که خطوط هوایی خود به مقصد کره جنوبی را احیا می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.