ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی پس از جلسه سران سه قوه: همه قوا در کنار هم و زیر نظر رهبری باشیم

به گفته رئیس جمهوری اسلامی سران قوا بر سر برجام، بحران‌های خاورمیانه و بحران‌های اقتصادی با یکدیگر هماهنگ‌اند. رهبر جمهوری اسلامی خواهان برگزاری بیشتر این جلسات شده است.

پس از جلسه سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه، حسن روحانی اعلام کرد که هر سه قوه درباره مسائل برجام، منطقه و مشکلات اقتصادی و تصمیمات آینده هماهنگی دارند. او گفت جلسات رؤسای سه قوه به دستور رهبر جمهوری اسلامی بیشتر برگزار خواهد شد.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در بین صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس، پس از نشست سران سه قوه

جلسه مشترک حسن روحانی رئیس جمهوری، صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس ایران شامگاه دوشنبه ۸ آبان در ساختمان مجلس برگزار شد.

حسن روحانی پس از برگزاری این نشست گفت سران سه قوه درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

او در مورد مسائل و مشکلاتی که بر سر راه توافق هسته‌ای ایجاد شده گفت در این جلسه، برای سناریوهای مختلفی که ممکن است پیش روی جمهوری اسلامی باشد، بحث شده و «هماهنگی لازم برای تصمیمات آینده وجود دارد».

او در این‌باره افزود که آمریکا به‌دنبال «توطئه» علیه جمهوری اسلامی و «ایجاد یأس و ناامیدی» در ایران است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی که ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر درباره تغییر استراتژی آمریکا در قبال ایران ایراد کرد، ارزیابی توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را به کنگره آمریکا سپرد و به مجلس نمایندگان آمریکا ۶۰ روز فرصت داد که درباره اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در پیش از برجام تصمیم بگیرد. هم آمریکا و هم اسرائیل خواهان تغییر برجام و محدودیت‌های بیشتر علیه ایران هستند. این در حالی است که یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ایران به تعهدات خود در ارتباط با توافق هسته‌ای عمل کرده و مانعی هم در بازدید بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای‌اش به وجود نیاورده است.

بیشتر مقامات ایران هشدار داده‌اند که اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران نیز دیگر به آن پایبند نخواهد بود. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۲۵ خرداد در دیدار با سران سه قوه و مدیران ارشد نظام گفته بود اگر آمریکائی‌ها «برجام را پاره کنند ما آن را آتش می‌زنیم».

به‌گفته حسن روحانی مسایل منطقه یکی دیگر از محورهای بحث سران سه قوه بود. او در این‌باره نیز نظر مشترک سران سه قوه را ارائه داد و بدون نام بردن از همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، «تغییر در مرزهای جغرافیایی منطقه» را از جمله تلاش‌های «استکبار جهانی» خواند و گفت: «تیر استکبار در این عرصه نیز به سنگ خورد و نتوانست موفقیتی کسب کند.»

همه‌پرسی استقلال کردستان ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد و در آن ۹۲,۷۳ درصد از شرکت‌کنندگان به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند. اما بیشتر کشورها، از جمله ایران و آمریکا، با این همه‌پرسی مخالفت کردند و سپس نیروهای عراقی کرکوک، خانقین و مناطق دیگری در شمال عراق را از کنترل پیشمرگه‌های کرد خارج کردند. پیامد این رویدادها اعلام تعلیق همه‌پرسی توسط اقلیم کردستان و سپس اعلام کناره‌گیری مسعود بارزانی، رئیس اقلیم بود.

حسن روحانی گفت: «ما معتقدیم مسایل منطقه باید توسط کشورهای منطقه و با هماهنگی این کشورها حل و فصل شود و برای آن سازوکار لازم وجود دارد.»

رئیس جمهوری ایران تأکید کرد که «نکات مورد نظر سه قوه در این زمینه هماهنگ است».

حسن روحانی همچنین مسایل اقتصادی را از موضوعات مورد گفت‌وگوی سران سه قوه عنوان کرد و از «امنیت کامل» سرمایه‌گذاری در ایران سخن گفت و اعلام کرد که برای جذب بهتر سرمایه‌گذاری به‌ویژه از سوی کارآفرینان ایرانی خارج از کشور «تصمیمات خوبی» گرفته شد.

او در همین حال بر سرمایه‌گذاری «در چارچوب قانون و مقررات کشور» تأکید کرد.

این در حالی است که حسن روحانی ۵ فروردین سال جاری از عدم امنیت سرمایه‌گذاران در ایران انتقاد کرده بود. روحانی در آن زمان از قوه قضائیه خواسته بود که در پایان سال به مردم گزارش دهد که در چند مورد «به جای احضار و حتی بازداشت فرد تولیدکننده و یا تعطیلی کارخانه، بازپرس را به محل اعزام کرده و مشکلات را به بهترین شکل ممکن رفع کرده است.»

حسن روحانی که در آستانه انتخابات اخیر ریاست جمهوری عملکرد اقتصادی دولت‌اش با انتقاد رهبر جمهوری اسلامی و منصوبان او در قوه قضائیه و شورای نگهبان مواجه شده بود، بر سر امنیت سرمایه‌گذاری در ایران اختلاف‌هایی با قوه قضائیه داشت و از قوه قضائیه خواسته بود به جای «مچ‌گیری»، مبنا را بر همکاری بگذارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ۴ شهریور در دیدار و گفت‌وگو با اعضای هیأت دولت آمارهای اقتصادی دولت را منطبق بر وضع معیشتی مردم ندانسته و از قدرت خرید مردم و ارزش پول ملی انتقاد کرده بود. روحانی در واکنش به چنین انتقاداتی گفته بود «۱۰ دولت بعد نیز نخواهند توانست همه مشکلات را حل کنند»، اما دولت «مسیر درستی» را انتخاب کرده و به سمت کاهش مشکلات حرکت می‌کند.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی ایران هم شهریورماه امسال سرانه درآمد مردم در سال ۹۵ را با درآمد سرانه سال ۸۴ یکی دانسته بود.

روحانی در پایان سخنان خود همه قوا را دعوت کرد تا «متحد» و زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی باشند. او گفت رهبر جمهوری اسلامی خواهان آن است که جلسات رؤسای قوا بیشتر تشکیل شود و در نشست سران سه قوه نیز تصمیم گرفته شد که این جلسات با فاصله کمی برگزار شوند.

ویدئو: سخنان حسن روحانی پس از نشست سران سه قوه:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزبه

    یک کلام بگو همه قوا در خدمت اعلیحضرت رهبر ه دیگه مردم هم دست به سینه تماشاچی.