ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر پوتین به تهران: سوریه، برجام و انتقال کالا از شمال به جنوب

برای ایران برجام در اولویت است، برای روسیه گسترش معاملات نفتی و همچنین ترانزیت کالا از شمال به جنوب. جنگ داخلی سوریه جایگاه ویژه‌ای در گفت‌وگوهای فی‌مابین دارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای دومین بار در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی به تهران سفر می‌کند. قرار است که او با رئیس جمهوری و رهبر جمهوری اسلامی دیدار و گفت‌وگو کند. برای ایران برجام در اولویت است، برای روسیه گسترش معاملات نفتی و همچنین ترانزیت کالا از شمال به جنوب. جنگ داخلی سوریه نیز جایگاه ویژه‌ای در گفت‌وگوهای فی‌مابین دارد.

ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، روسای جمهور روسیه و ایران. تهران، آذر ۹۴ (عکس: آرشیو)

دیمیتری پشکوف، سخنگوی کرملین سه‌شنبه ۳۱ اکتبر/۹ آبان در یک کنفرانس تلفنی با خبرنگاران درباره اهداف سفر ولادیمیر پوتین به تهران گفت:

«پرسش‌هایی که درباره سوریه مطرح است در صدر گفت‌وگوهای رئیس جمهور روسیه با مفامات جمهوری اسلامی قرار دارد.»

به گفته سخنگوی کرملین علاوه بر سوریه، پوتین پیرامون گسترش معاملات نفتی روسیه با ایران نیز با حسن روحانی رئیس جمهور و علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی گفت‌وگو خواهد کرد.

علاوه بر ولادیمیر پوتین، تهران چهارشنبه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان میزبان الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان هم خواهد بود.

دیمیتری پشکوف، سخنگوی کرملین در کنفرانس تلفنی با خبرنگاران اعلام کرد که قرار است رؤسای جمهور سه کشور مناسبات فی‌مابین را نیز به بحث بگذارند و زمینه‌ای برای گسترش این مناسبات فراهم آوردند.

دو روز پیش ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرده بود که مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند موضوع توافق هسته‌ای را نیز با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مطرح کنند:

«برجام از دیگر موضوعات مذاکرات خواهد بود. روسیه متحد ماست و آذربایجان نیز همواره از برجام حمایت کرده است و طبیعتاً با هر دو کشور در خصوص مسائل منطقه‌ خاورمیانه و برجام مذاکره خواهیم کرد.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران یک روز قبل از سفر پوتین به تهران درباره گفت‌وگوهای دوجانبه رئیس جمهور اسلامی با رئیس جمهور روسیه به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است:

«موضوعات مختلفی در حوزه دوجانبه با آقای پوتین مطرح خواهد شد. حتماً در خصوص مسائل منطقه‌ای، بحث سوریه و عراق موضوعاتی خواهند بود که با ایشان مطرح خواهد شد. علاوه بر این گفت‌وگوهایی با محوریت برجام نیز انجام خواهد شد.»

انتظار می‌رود که ولادیمیر پوتین در سفر یک روزه‌اش به تهران از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی حمایت کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ۱۳ اکتبر از اعلام پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و تصمیم‌گیری درباره توافق هسته‌ای را به مجلس نمایندگان آمریکا سپرد.

به گفته ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه ایران، گفت‌وگو درباره ایجاد یک «کریدور» از شمال به جنوب به عنوان یک مسیر ترانزیت برای انتقال کالا نیز در دستور کار رؤسای جمهور روسیه، ایران و آذربایجان قرار دارد:

«محور اصلی مذاکرات سفر پوتین به تهران در دهم آبان، کریدور شمال به جنوب و برعکس خواهد بود. این دومین دور مذاکرات است که تشکیل می‌شود و موضوع اصلی آن کریدور است.»

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران درباره گفت‌وگوهای سه‌جانبه بین تهران، مسکو و باکو به خبرگزاری دانشجویان ایران گفته است:

«ما جلسه سه جانبه‌ای خواهیم داشت که در آن رؤسای جمهور سه کشور در خصوص همکاری‌های مشترک به ویژه در حوزه ترانزیت و انرژی گفت وگو خواهند کرد.  همین طور مذاکرات سه جانبه رؤسای جمهور ایران، آذربایجان و روسیه فرصتی خواهد بود تا در خصوص همکاری در زمینه انرژی چه انرژی‌های فسیلی و چه برق گفت‌وگو کنند.»

 اولین دور مذاکرات چند جانبه ایران با روسیه پیرامون گسترش شمال - جنوب یک سال و نیم پیش در باکو برگزار شد. دومین دور این مذاکرات چهارشنبه یکم نوامبر/۱۰ آبان در تهران انجام می‌شود.

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در سفرش به هند اطمینان داده بود که سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری هند در بندر چاربهار تحت تأثیر  فراخوان آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران قرار نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.