ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس کنترل گذرگاه‌های مرزی با مصر را به تشکیلات خودگردان سپرد

واگذاری گذرگاه‌های مرزی غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین گامی دیگر در راه آشتی حماس و فتح ارزیابی می‌شود.

جنبش اسلامی حماس در نوار غزه کنترل گذرگاه‌های مرزی با مصر را به مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین که در کرانه غربی حکومت می‌کند، سپرد.

گذرگاه مرزی رفح

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، نظمی مهنا، مسئول اصلی اداره امور مرزی تشکیلات خودگردان فلسطین و همتای عضو حماس او روز چهارشنبه یکم نوامبر / ۱۰ آبان، توافقی را امضا کردند که بر اساس آن مسئولیت گذرگاه‌های مرزی غزه و مصر از حماس به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار می‌شود.

از یک گذرگاه مرزی دیگر با اسرائیل نیز گزارش شده که تدارکات و تأسیسات حماس در حال جمع‌آوری است.

روز چهارشنبه در گذرگاه مرزی رفح پرچم فلسطین و مصر در اهتزاز بود و تصاویر بزرگ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر دیده می‌شد.

این اقدام گامی دیگر در راه آشتی فلسطینی‌ها ارزیابی شده است. هیئت‌های بلندپایه فتح و حماس به‌تازگی از ۱۰ اکتبر / ۱۸ مهر تا  ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر در قاهره درباره راه‌های دستیابی به آشتی و مصالحه مذاکره کردند و در نهایت به توافق رسیدند.

در مذاکرات قاهره که با میانجی‌گری مصر برگزار شد در مورد انتقال قدرت در غزه به دولت فلسطین به ریاست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت‌وگو شد.

در ماه سپتامبر سال جاری حماس اعلام کرد که دولت عباس در کرانه باختری را دعوت می‌کند تا «به غزه بیاید و مسئولیت خود را برعهده بگیرد.» در پی این دعوت، رامی حمدالله، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز سه‌شنبه ۳ اکتبر / ۱۱ مهر نشست دولت خود را در غزه برگزار کرد.

حشام عدوان، مدیر اطلاعات سازمانی حماس که مسئولیت گذرگاه‌ها را در اختیار دارد به خبرگزاری فرانسه گفته است که کارمندان تشکیلات خودگردان کنترل کامل گذرگاه‌های مرزی را به‌دست خواهند گرفت.

بر اساس توافق‌نامه مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته شده است باید تا یکم دسامبر / ۱۰ آذرماه سال جاری کنترل کامل غزه را در دست بگیرد.

حماس کنترل غزه را در ژوئن ۲۰۰۷ پس از یک درگیری نظامی با سازمان فتح در اختیار گرفت.

پس از شکست چندین تلاش برای غلبه بر ۱۰ سال اختلاف بین فلسطینی‌ها، انتقال قدرت در غزه به‌عنوان آزمون جدی مصالحه در نظر گرفته می‌شود. همچنین به‌دلیل وضعیت دشوار اقتصادی غزه لازم است که محاصره مصر و اسرائیل از میان برداشته شود و مشکلات غزه کاهش یابد.

حماس پس از فتح بزرگ‌ترین سازمان فلسطینی محسوب می‌شود. این سازمان از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به‌عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود.

روند نزدیکی دو گروه فلسطینی در پی انتشار منشور جدید حماس در ماه مه (اردیبهشت) سال جاری شکل گرفت. حماس در منشور جدید خود از ایجاد یک دولت انتقالی فلسطینی در چارچوب مرزهای ۱۹۶۷ حمایت کرد؛ یعنی مرزهای قبل از اشغال غزه، کرانه باختری رود اردن و شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) توسط اسرائیل. این تقسیم اراضی فلسطینی همان است که جنبش فتح نیز آن را قبول دارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.