ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بهره‌برداری از بندر چابهار: نخستین محموله صادراتی هند وارد شد

همزمان با سفر پوتین به تهران بهره‌برداری از بندر چابهار آغاز شد. این بندر بخشی از کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب است.

با گذشت بیش از دو سال از قرارداد مشارکت تهران و دهلی‌نو در توسعه بندر چابهار، نخستین محموله صادراتی گندم هند به مقصد افغانستان به این بندر وارد شد.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چهارشنبه ۱۰ آبان گفت این محموله حامل ۱۳۰ هزار تن گندم است که بناست به سمت افغانستان ترانزیت شود.

این نخستین محموله ترانزیتی است که از سوی این کشور به مقصد افغانستان از طریق چابهار ارسال می‌شود.

توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران یکی از پروژه‌های مشترک تهران و دهلی‌نو است که قرارداد آن بین ایران و هند اردیبهشت ۹۴ امضاء شد. در خردادماه ۱۳۹۵ در جریان سفر اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به ایران، سه کشور موافقت‌نامه اقتصادی سه جانبه توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران را امضا کردند.

براساس قرارداد مشترک تهران و دهلی‌نو، هند متعهد شد دو لنگرگاه بندر چابهار را توسعه دهد و به مدت ۱۰ سال از منافع آن برخوردار شود. پس از ۱۰ سال براساس توافق دو طرف یا مالکیت تجهیزات به ایران منتقل شده و یا فعالیت هندی‌ها ادامه خواهد یافت.

هند می‌خواهد با بهره‌گیری از چابهار به بازار میانه بدون نیاز به پاکستان دست یابد و ایران هم به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای منطقه آزاد چابهار است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این‌باره گفت: «قطعاً یکی از اصلی‌ترین اهداف ما تبدیل شدن این بندر مهم ترانزیتی به هاب اقتصادی منطقه است.»

سفرای کشورهای هند و افغانستان و مقاماتی از وزارت راه و شهرسازی ایران به چابهار رفته‌اند تا به‌طور رسمی بهره‌برداری از این بندر ترانزیتی را افتتاح کنند.

هند گفته است در پروژه چابهار ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری اختصاص خواهد داد.

اما یک مقام هندی خردادماه سال جاری به رویترز گفت ایران هنوز اقدامی برای دریافت ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری تعهد شده از سوی دهلی‌نو انجام نداده است.

در یک سال گذشته تأمین منابع مالی و ماشین‌آلات صنعتی مورد نیاز در بندر چابهار با مشکل و مانع روبه‌رو شد و هراس از تحریم‌های آمریکا روند توسعه این بندر را کند کرد.

با این حال رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا ۲۵ اکتبر / ۳ آبان در دهلی‌نو اطمینان داد که سرمایه‌گذاری هند در بندر چابهار تحت تأثیر فراخوان آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران قرار نمی‌گیرد.

رسیدن نخستین محموله صادراتی هند به بندر چابهار همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به ایران بوده است. یکی از اهداف این سفر گفت‌وگو درباره ایجاد یک «کریدور» از شمال به جنوب به‌عنوان مسیر ترانزیتی برای انتقال کالاست.

کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال – جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می‌سازد. در این میان اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به‌عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.