ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش عراق اقلیم کردستان را به حمله نظامی تهدید کرد

مذاکرات دولت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق درباره تحویل گذرگاه‌های مرزی به بن‌بست رسیده است. نیروهای نظامی عراق می‌گویند پیشمرگه‌ها در حال تحکیم مواضع‌شان هستند.

مذاکرات دولت اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق درباره تحویل گذرگاه‌های مرزی به بن‌بست رسیده است. ارتش عراق اقلیم کردستان را تهدید کرده که اگر همچنان تحویل گذرگاه‌های مرزی با ایران و ترکیه و سوریه را به تأخیر بیندازد، حملات نظامی خود به اقلیم کردستان را از سر می‌گیرد.

نفربر زرهی ارتش عراق در نزدیکی گذرگاه مرزی فیش‌خابور، ۲۸ اکتبر

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق جمعه هفته گذشته اعلام کرد که موقتاً عملیات نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق به اقلیم کردستان که ۱۶ اکتبر با حمله به کرکوک و با هدف بازپس‌گیری مناطق مورد مناقشه آغاز شد متوقف می‌شود.

نخست‌وزیر عراق گفته بود پیشمرگه‌های کرد در چارچوب این آتش‌بس موقت وقت دارند از مناطق مورد مناقشه عقب‌نشینی کنند و دولت اقلیم کردستان هم می‌بایست در این مدت گذرگاه‌های مرزی را به دولت مرکزی عراق تحویل دهد.

دولت اقلیم کردستان سه‌شنبه گذشته اعلام کرده آماده است نظارت دولت مرکزی عراق بر گذرگاه‌های مرزی را بپذیرد اما گذرگاه‌های مرزی می‌بایست تحت کنترل اقلیم کردستان باقی بمانند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با نشریه ایندیپندنت درباره گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان گفته است:

«تمامی گذرگاه‌های مرزی به سمت داخل و یا خارج از عراق باید تحت کنترل انحصاری دولت فدرال باشد. این شامل خط لوله نفت کردها به ترکیه در منطقه فیش‌خابور می‌شود که آنها بسیار برای استقلال اقتصادی خود به آن متکی هستند و همچنین شامل مسیر زمینی اصلی عراق به ترکیه در ابراهیم خلیل در شمال غرب کردستان عراق.»

نخست‌وزیر عراق گفته است دولت مرکزی عراق می‌بایست کنترل انحصاری مرزها و پروازهای بین‌المللی این کشور را در دست داشته باشد.

فرماندهی نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق با انتشار بیانیه‌‌ای دولت اقلیم را به «وقت‌کشی» متهم کرده و ادعا کرده که کردها قصد دارند به بهانه مذاکره با دولت مرکزی عراق مواضع خود را مستحکم کنند:

«در جریان مذاکرات فی‌مابین، نیروهای نظامی اقلیم در حال جابجایی و ایجاد خطوط دفاعی تازه‌ای هستند. ما این تحرکات را نمی‌پذیریم و مناطق مورد مناقشه و گذرگاه‌های مرزی را در اختیار می‌گیریم.»

فرماندهی نیروهای نظامی عراق در این بیانیه می‌گوید در مذاکرات دولت مرکزی عراق با دولت اقلیم کردستان توافق‌ شده است که اقلیم گذرگاه‌های مرزی را به دولت عراق واگذار کند اما اقلیم به این توافق عمل نکرده است.

فرماندهی نیروهای نظامی عراق در این بیانیه می‌گوید به آن‌ها دستور داده شده که از درگیری با پیشمرگه‌های کرد بپرهیزند اما اگر هدف قرار بگیرند، حملات را بی‌پاسخ نخواهند گذاشت:

«چنانچه گروه‌های مسلح مرتبط با اربیل، نیروهای نظامی عراق را با خمپاره یا راکت هدف قرار دهند یا به سمت آنان تیراندازی کنند، آنگاه با همه توان نطامی به این حملات پاسخ می‌دهیم.»

وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان اعلام کرده که در مذاکرات اقلیم با بغداد توافقی برای تحویل گذرگاه‌های مرزی به دولت مرکزی عراق به امضا نرسیده است.

وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که از علائق ملی کردها در برابر تهاجم نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق که به سلاح‌ها و تجهییزات آمریکایی مجهزند دفاع می‌کند.

پیشمرگه‌های کرد، نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق را متهم کرده‌اند که با خشونت قصد دارند، «اختلافات سیاسی» دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق را از میان بردارند.

نوار مرزی عراق با ترکیه در اقلیم کردستان قرار دارد و از سقوط حکومت صدام در سال ۲۰۰۳  تاکنون دولت اقلیم کردستان بر این گذرگاه‌ها نظارت دارد.

پیش از این برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که نیروهای نظامی دولت مرکزی عراق کنترل گذرگاه مرزی فیش‌خابور در شمال عراق را به دست گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    کار درستی کرد