ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز محاکمه رهبران استقلال کاتالونیا بدون حضور پوجدمون

از ۱۴ عضو دولت و پارلمان برکنارشده کاتالونیا ۵ نفر از جمله رئیس دولت در دادگاه مادرید غایب بودند. پوجدمون گفته که حاضر است از بلژیک شهادت دهد.

اعضای دولت برکنارشده کاتالونیا و چند تن از مسئولان پارلمان محلی به اتهام سرکشی و شورش در دادگاهی در مادرید حاضر شدند. پنج نفر از اعضای این دولت، از جمله کارلس پوجدمون، رئیس آن غایب بودند. پوجدمون از بروکسل این محاکمه را «سیاسی» خواند.

اوریول خوانکِراس، فرد شماره دو دولت محلی کاتالونیا در هنگام ورود به دادگاه

صبح پنج‌شنبه ۲ نوامبر / ۱۱ آبان دادگاه رهبران کاتالونیا آغاز به‌کار کرد و نخستین کسی که در دادگاه حضور یافت اوریول خوانکِراس، فرد شماره دو دولت محلی کاتالونیا بود. پس از او هشت وزیر دیگر کاتالونیا، در حالی‌که گروهی از تظاهرکنندگان طرفدار آن‌ها در بیرون از دادگاه فریاد می‌زدند «شما تنها نیستید» وارد دادگاه شدند.

به‌گزارش رویترز اتهام آن‌ها شورش، سرکشی و اختلاس مالی اعلام شده است.

کارلس پوجدمون، رئیس برکنارشده دولت محلی کاتالونیا که در حال حاضر در بروکسل به‌سر می‌برد، شامگاه چهارشنبه یکم نوامبر / ۱۰ آبان از طریق وکیل بلژیکی خود پل باکرت اعلام کرد که به احضار دادگاه پاسخ نخواهد داد اما آماده است که از بلژیک شهادت دهد.

کارمه فورکادل، رئیس پارلمان محلی کاتالونیا نیز از جمله مسئولانی است که در مادرید محاکمه می‌شود.

دولت و پارلمان محلی کاتالونیا جمعه گذشته، ۲۷ اکتبر / ۵ آبان، توسط دولت مرکزی اسپانیا در مادرید سلب قدرت شدند. این اقدام کمی پس از تصویب یک‌جانبه استقلال کاتالونیا در پارلمان محلی صورت گرفت.

پوجدمون، خوانکِراس و شورای سابق اجرایی توسط قاضی کارمن لاملا در دادگاه ملی یا دادگاه عالی محاکمه می‌شوند و محاکمه فورکادل و نمایندگان پارلمان کاتالونیا توسط دادگاه قانون اساسی انجام می‌شود.

نخستین جلسات دادگاه باید تعیین کنند که آیا لازم است دادگاهِ رسمی و معمول که ممکن است چندین سال طول بکشد و احتمالاً منجر به دعوی قضایی شود، برگزار شود یا خیر.

همچنین در مورد این‌که متهمان باید در بازداشت موقت قرار گیرند یا تدابیر جایگزین دیگری برای کنترل قضایی آن‌ها در نظر گرفته شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.

کارلس پوجدمون در جریان نشست رسانه‌ای روز سه‌شنبه ۳۱ اکتبر / ۹ آبان در بروکسل اعلام کرد که از بلژیک درخواست پناهندگی سیاسی نخواهد کرد. او همچنین گفت تلاش نمی‌کند که از دستگاه قضایی اسپانیا برگریزد، اما خواستار «تضمین‌های قضایی» نامشخص برای بازگشت به اسپانیا و پاسخ به احضار دادگاه شد.

این احتمال وجود دارد که پوجدمون با دریافت حکم بازداشت نتواند در انتخابات محلی کاتالونیا که مادرید برای  تاریخ ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر در نظر گرفته، شرکت کند.

روز دوشنبه حزب دموکرات اروپایی کاتالونیا، حزب کارلس پوجدمون، اعلام کرد که در انتخابات محلی جدید شرکت خواهد کرد.

تا زمانی که انتخابات محلی جدید کاتالونیا برگزار شود و دولت محلی جدید روی کار بیاید، دولت مرکزی اداره کاتالونیا را برعهده خواهد داشت.

بحران کاتالونیا در پی همه‌پرسی استقلال این منطقه آغاز شد. این همه‌پرسی با پشتیبانی دولت محلی روز یکشنبه یکم اکتبر / ۹ مهر برگزار شد و ۹۰ درصد مردم این منطقه به استقلال رأی دادند. مشارکت انتخاباتی ۴۲ درصد بود، اما حوزه‌های رأی‌گیری بسیاری توسط پلیس اسپانیا بسته شد و نزدیک به ۹۰۰ نفر در جریان درگیری‌ با پلیس و نیروهای امنیتی زخمی شدند.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا پیش از این رویداد همه‌پرسی استقلال را معلق کرده بود ولی دولت محلی کاتالونیا اعلام کرد حکم دادگاه برای کاتالونیا معتبر نیست.

در پی این رویدادها شکاف بین دولت مرکزی و دولت محلی بیشتر شد و بحران شدت گرفت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    عاقبت آشوبگری و جدایی طلبی. رادیو زمانه، اگرم باز میخواهید سانسور کنید مهم نیست.