ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح مجلس: منتفی کردن اصل مسئله‌ای چون قضیه‌ سپنتا نیکنام

با طرح تهیه شده در مجلس، عملاً حق شهروندی از اقلیت‌های مذهبی گرفته می‌شود تا دیگر مشکلی شبیه قضیه سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد، پیش نیاید.

آیت الله محمد یزدی عضو شورای نگهبان سه روز پیش در گفت‌وگو با روزنامه "صبح نو" گفت: «آقای علی لاریجانی اگر می‌خواهید برای خدا کار کنید، قانون انتخابات را اصلاح کنید.» و اکنون خبر می‌رسد که خواست محمد یزدی، مدافع پیگیر لغو نمایندگی سپنتا نیکنام، منتخب زرتشتی مردم یزد برای شورای شهر، اجابت شده است.

به گزارش سایت "تسنیم"، محمد محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، از تشکیل کارگروهی در این کمیسیون به دستور علی لاریجانی رئیس قوه مقننه برای اصلاح تبصره ۱ ماده ۲۶ قانون انتخابات خبر داده و گفته است: «قرار است این تبصره شفاف‌ سازی شود.»

ظاهرا حل قضیه "سپنتا نیکنام" و این که دیگر مشکلی شبیه قضیه او پیش نیاید، به لاریجانی و مجلس تحت ریاست او سپرده شده. ولی فقیه از پشت دخالت می‌کند و در نهایت خط او و شورای نگهبان‌اش پیش می‌رود.
ظاهرا حل قضیه "سپنتا نیکنام" و این که دیگر مشکلی شبیه قضیه او پیش نیاید، به لاریجانی و مجلس تحت ریاست او سپرده شده. ولی فقیه از پشت دخالت می‌کند و در نهایت خط او و شورای نگهبان‌اش پیش می‌رود.

بند ج ماده ۲۶ "قانون تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور" می‌گوید که انتخاب شوندگان باید به «اسلام و ولایت مطلقه فقیه» اعتقاد و التزام عملی داشته باشند. بر این قرار، مردم سنی‌مذهب قاعدتاً حق شرکت در انتخابات را ندارند چون «ولایت مطلقه فقیه»، که از شیعی‌گری برآمده، در اعتقاد سنیان جایی ندارد. وقتی در مورد سنیان این مشکل بروز کند، تکلیف بقیه اقلیت‌های مذهبی و کل دگراندیشان روشن است. اما به ماده ۶ تبصره‌ای هم افزوده‌اند:

«تبصره ۱ - اقليت‌هاي ديني شناخته شده در قانون اساسي به جاي اسلام بايد به اصول دين خود اعتقاد و التزام عملي داشته باشند.»

اکنون قرار است بنابر خبری که یک نماینده مجلس در مورد دستور علی لاریجانی داده، این تبصره را «شفاف» کنند. تبصره جای «شفاف‌سازی» هم دارد، چون وصله نچسبی به خود ماده ۲۶ است. تبصره ناظر به دین است، اما بند ج قید اعتقاد و التزام به «ولایت فقیه» را هم دارد. بنابر این، خوانش معقول بند ج و تبصرهٴ ۱ ماده ۲۶، این می‌شود که مثلا تنها ارمنیان معتقد به ولایت فقیه و نیز یهودیان و زرتشتیان ولایی حق انتخاب شدن دارند!

اما «شفاف‌سازی»‌ای که قرار است صورت گیرد، دغدغه دیگری دارد. کارگروهی در مجلس تشکیل شده و طرحی تهیه شده که بنابر گفته محمد محمودی شاه‌نشین، نماینده مجلس، نکته اصلی آن این است: «اقلیت‌های دینی مکلف خواهند شد در هر انتخاباتی که شرکت می کنند تنها به کاندیدای خود رأی بدهند.»

اگر مبنا انجام انتخابات در چارچوب جماعت‌های دینی باشد، با این طرح چه پیش می‌آید؟مسلمان فقط به مسلمان رأی می‌دهد، مسیحی به مسیحی، یهودی به یهودی، زرتشتی به زرتشتی. بنابر این شانس اینکه اصولا کسی از اقلیت‌های مذهبی برگزیده شود، به شدت پایین می‌آید و اگر در جایی کسی از آنان انتخاب شد، خیال شورای نگهبان می‌تواند از بابت رعایت قاعده "نفی سبیل" که می‌گوید کافر نباید بر مسلمان سلطه داشته باشد، راحت می‌شود چون فرض را بر این می‌گذارند که کافر انتخاب شده بر کفار سلطه دارد و نه مسلمانان.

با این طرح حق شهروندی از اقلیت‌های مذهبی گرفته می‌شود، تا دیگر مشکلی شبیه قضیه سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر، پیش نیاید.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.