ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلژیک حکم جلب پوجدمون به اتهام «فتنه» را بررسی می‌کند

کاتالونیا به سمت اعتصاب عمومی می‌رود. اگر انتخابات محلی اکنون برگزار شود، استقلال‌طلبان بار دیگر اکثریت پارلمان را در دست می‌گیرند. مادرید از احتمال اعطای خودآیینی بیشتر خبر داده است.

مقام‌های بلژیکی حکم جلب کارلس پوجدمون، رئیس برکنارشده دولت محلی کاتالونیا را از سوی اسپانیا دریافت کرده‌اند و آن را بررسی خواهند کرد. پوجدمون گفته که به نظام قضایی اسپانیا اعتمادی ندارد، اما برای شرکت در انتخابات محلی در دسامبر آماده است. آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که استقلال‌طلبان فعلاً برنده انتخابات هستند.

معترضان بنری با تصویر مقام‌های بازداشت‌شده دولت محلی کاتالونیا در دست دارند

دادگاه عالی مادرید پنج‌شنبه ۲ نوامبر / ۱۱ آبان از بلژیک خواست تا کارلس پوجدمون و چهار مقام برکنارشده دولت محلی او در کاتالونیا را بازداشت و برای محاکمه به اسپانیا بازگرداند. پوجدمون به فتنه، شورش، سوء استفاده از منابع مالی عمومی، نافرمانی و عهدشکنی متهم شده است.

قاضی دادگاه مادرید همچنین تقاضای رئیس برکنارشده حکومت محلی کاتالونیا را برای شرکت در دادگاه از طریق ویدئوکنفرانس رد کرد.

اریک وان در سیپت، یک بازرس فدرال جمعه سوم نوامبر به خبرگزاری «رویترز» گفت که این حکم به دست مقام‌های بلژیکی رسیده و آنها «آن را تا فردا یا پس‌فردا به یک قاضیِ تحقیقی تحویل خواهند داد.» این قاضی وظیفه بررسی حکم را برعهده دارد و پس از این بررسی، حکم پوجدمون را تحویل یک قاضی فدرال خواهد داد.

بلژیک حداکثر سه ماه فرصت دارد تا برای بازگرداندن پوجدمون به اسپانیا تصمیم‌گیری کند.

پوجدمون جمعه گفته بود که به دستگاه قضائی اسپانیا اعتمادی ندارد اما با دادگاه‌های بلژیک همکاری خواهد کرد.

او همچنین از آمادگی‌اش برای شرکت در انتخابات محلی آتی خبر داد.

جمعه گذشته ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا فرمان لغو خودمختاری کاتالونیا، انحلال پارلمان این منطقه، برکناری مقامات رسمی و برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کرد. او گفت که انتخابات محلی جدید در کاتالونیا ۲۱ دسامبر برگزار خواهد شد.

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پارلمان کاتالونیا در غیاب احزاب مخالف رأی به استقلال از اسپانیا و تشکیل جمهوری کاتالونیا داد.

پوجدمون پس از این تصمیم کاتالان‌ها را به «مخالفت دموکراتیک» فراخواند. اینیگو مندز ویگو، سخنگوی دولت مرکزی نیز در واکنش گفته بود که مادرید از حضور پوجدمون در انتخابات آینده در ۲۱ دسامبر استقبال می‌کند. سخنگوی دولت مرکزی اگرچه احتمال تعقیب قضایی پوجدمون را رد نکرد، اما حضور او در انتخابات را «عمل به مخالفت دموکراتیک» مورد نظرش توصیف کرد.

چه کسی در انتخابات شرکت می‌کند؟

پوجدمون در بروکسل گفت که «حاضرم در انتخابات به عنوان نامزد شرکت کنم... می‌توان کارزار انتخاباتی را از هرجایی هدایت کرد.»

طرفداران اتحاد تصویری از «بوسه» راخوی و پوجدمون در دست دارند

با این حال سانتی ویلا، یکی از اعضای سابق دولت او که به تازگی آزاد شده است، گفته که می‌خواهد به عنوان نامزد اصلی حزب دموکراتیک کاتالان، حزب کارلس پوجدمون در انتخابات محلی شرکت کند.

پنج‌شنبه ۹ تن از مقام‌های سابق دولت محلی کاتالونیا بازداشت شدند. از میان این ۹ تن تنها ویلا با وثیقه‌ای ۵۰ هزار یورویی از زندان آزاد شد.

او جمعه گذشته پیش از اعلام استقلال از مقامش در کابینه استعفا داده بود.

    فراخوان به اعتصاب عمومی

    پیش از صدور حکم بازداشت مقام‌های دولت محلی پیشین کاتالونیا، بین موافقان استقلال اختلاف‌هایی به وجود آمده بود، اما صدور احکام جدید اتحاد و قدرت دوباره‌ای به آنها بخشیده است.

    به گزارش خبرگزاری «رویترز»، پنج‌شنبه شب هزاران تن در شهرهای کاتالونیا علیه احکام بازداشت رهبران استقلال‌طلب این منطقه تظاهرات کردند.

    همچنین سازمان‌های مدنی در کاتالونیا برای اعتصاب عمومی در هشتم نوامبر و تظاهرات عمومی فراگیر در ۱۱ نوامبر فراخوان صادر کرده‌اند.

    قرار است شش رهبر دیگر کاتالونیا ۹ نوامبر به اتهام‌های مشابه با پوجدمون و دیگر اعضای بازداشت‌شده دولت او در برابر دادگاه به دفاع از خود بپردازند.

    نظرسنجی‌ها: استقلال‌طلبان برنده فعلی انتخابات دسامبر

    آخرین نظرسنجی منتشرشده در پنج‌شنبه نشان داد که اگر انتخابات محلی کاتالونیا اکنون برگزار شود، ائتلاف احزاب استقلال‌طلب با نام «همه برای آری» با بیش از ۳۵ درصد آراء برنده آن خواهند بود و می‌توانند با باقی‌ماندن در ائتلاف کنونی با حزب چپ‌گرای رادیکال «نامزدی اتحاد مردمی» (CUP) دولت جدید طرفدار جدایی تشکیل دهند.

    مادرید تصدیق کرده که باید با این ائتلاف که اکثریت را در اختیار خواهد داشت، وارد گفتگوهای قانونی شود.

    آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا جمعه به روزنامه فرانسوی «فیگارو» گفت: «ما می‌توانیم گفتگوی جدیدی را آغاز کنیم تا به خواسته‌های کاتالان‌ها برای خودآیینی بیشتر پاسخ دهیم و نهادها را اصلاح کنیم.»

    او از مطرح‌شدن مدلی فدرالی سخن گفت که اختیارات بیشتری را حتی در زمینه مالی در اختیار دولت‌های محلی قرار دهد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.