ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین دیدار مقام‌های واشنگتن و دمشق از سال ۲۰۱۱؛ ولایتی کردهای سوریه را تهدید کرد

یک مقام ارشد آمریکایی در سفر به سوریه با رئیس سازمان امنیت ملی این کشور دیدار کرد. موضوع این گفت‌و گو مسائل امنیتی و سرنوشت آمریکایی‌های مفقود در سوریه اعلام شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی با رئیس سازمان امنیت ملی سوریه در دمشق دیدار کرد. همزمان علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران تهدید کرد که پس از پایان نبرد نیروهای سوریه و شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران با گروه «دولت اسلامی» (داعش) در دیرالزور، این نیروها به سمت رقه حرکت خواهند کرد.

پیشروی به سوی ابوکمال: زرد، نیروهای دموکراتیک سوریه؛ قرمز: نیروهای وفادار به اسد؛ خاکستری: داعش؛ صورتی: نیروهای عراقی

ابتدا روزنامه لبنانی الاخبار جمعه سوم نوامبر/ ۱۲ آبان از دیدار بین مقام ارشد آمریکایی با علی مملوک، رئیس سازمان امنیت ملی سوریه خبر داد. به گزارش این روزنامه، مسائل امنیتی از جمله سرنوشت آمریکایی‌های مفقود در سوریه موضوع این دیدار بوده است.

برخی از مأموران سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در میان مفقودشدگان آمریکایی هستند.

پس از آن یک مقام ارشد محلی در سوریه جمعه در گفتگو با «رویترز» این خبر را تأیید کرد. این منبع که نامش فاش نشده، گفته است: «گام مهمی است، اما دمشق به موضع آمریکایی‌ها اطمینان ندارد.»

مقام ارشد آمریکایی که نام او نیز فاش نشده، از طریق لبنان به سوریه سفر کرده و هفته گذشته با مملوک دیدار داشته است. این نخستین دیدار بین مقام‌های واشنگتن و دمشق پس از آغاز اعتراض‌های مردمی علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت دمشق در ۲۰۱۱ است.

مملوک در این دیدار به مقام آمریکایی گفته است که حضور نیروهای این کشور در خاک سوریه «اشغال» قلمرو محسوب می‌شود. مقام آمریکایی در پاسخ حضور آمریکا را «مستشاری» خوانده و گفته «داریم با داعش می‌جنگیم.»

به گزارش رویترز، آمریکا در جریان جنگ سوریه از اپوزیسیون مسلح مخالف اسد حمایت کرده و از طریق عملیات کمک‌رسانی مخفی سیا، به آنها اسلحه می‌داده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اوایل امسال دستور توقف این عملیات را صادر کرد.

با این حال، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته بار دیگر بر موضع پیشین واشنگتن پافشاری کرد و گفت که «حکمرانی خانواده اسد به پایان خود نزدیک می‌شود.»

جمعه ترامپ گفته بود که مطمئن نیست آیا تیلرسون تا پایان دور اول ریاست‌جمهوری او، وزیر خارجه باقی خواهد ماند یا نه.

نیروهای وفادار به اسد در کنار شبه‌نظامیان وابسته به ایران و تحت حمایت روسیه توانستند بر قلمروهای وسیعی از سوریه تسلط یابند که مخالفان مسلح و گروه‌های جهادی تندرو از جمله داعش آنها را تصرف کرده بودند. ارتش سوریه جمعه از بازپس‌گرفتن دیرالزور، آخرین شهر بزرگ تحت کنترل داعش خبر داد.

«پس از دیرالزور نوبت رقه است»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای که در بیروت به سر می‌برد، جمعه گفت که «در آینده نزدیک شاهد پیشروی نیروهای دولتی و مردمی در شرق رود فرات و آزادسازی رقه خواهیم بود.»

ولایتی در بیروت: حمله به رقه نزدیک است

او همچنین آمریکا را محکوم کرد که با استقرار نیروهایش در شرق رود فرات، به دنبال تجزیه سوریه است.

نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها اصلی‌ترین گروه تحت حمایت آمریکا در جنگ سوریه است.

آنها با پشتیبانی هوایی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا توانستند داعش را از رقه، پایتخت خلافت‌خودخوانده این گروه بیرون برانند و به تازگی میدان نفتی بزرگ العمر را در دیرالزور از کنترل داعش خارج کردند. آنها پا‌به‌پای نیروهای بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه در دمشق در این استان پیشروی می‌کنند که جمعه دیرالزور، مرکز استان را از داعش بازپس گرفتند.

نیروهای دمشق در غرب رود فرات تحت حمایت روسیه و نیروهای دموکراتیک سوریه در شرق آن تحت حمایت آمریکا با داعش می‌جنگند. آمریکا و روسیه برای جلوگیری از درگیری جلسات هماهنگی با یکدیگر برگزار می‌کنند.

حالا هر دو طرف حمله به ابوکمال، آخرین پایگاه داعش در مرز با عراق را ارزیابی می‌کنند. ائتلاف بین‌المللی پیش از این اعلام کرده بود که ابوکمال را هدفی قطعی می‌داند اما تصمیم نهایی حمله به آن با نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها خواهد بود.

پیش از این ناظران جنگ سوریه از احتمال درگیری بین نیروهای دموکراتیک سوریه با نیروهای وفادار به دمشق ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش رویترز، ناظران جنگ سوریه ابوکمال را یکی از مهم‌ترین اهداف ایران در نبرد با داعش در دیرالزور می‌دانند. اگر ابوکمال به دست نیروهای سوری و شبه‌نظامیان وابسته به ایران بیفتد، مسیر بین بغداد و دمشق در کنترل شبه‌نظامیان شیعه خواهد بود.

جمعه شهر القائم، شهر دوقلوی ابوکمال در آن سوی مرز با عراق به دست نیروهای عراقی افتاد. ارتش عراق و شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران دیروز صبح به این شهر وارد شدند و بعدازظهر، حیدرالعبادی با صدور بیانیه‌ای بازپس‌گیری کامل آن را از داعش اعلام کرد.

گفته می‌شود که هنوز چند هزار سرباز داعش در ابوکمال حضور دارند.

قلمروی داعش از آغاز تا پیش از بازپس‌گیری القائم- برای بزرگ‌ترشدن تصویر روی آن کلیک کنید

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.