ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران: استعفای حریری بازی در زمین بدخواهان منطقه است

ایران می‌گوید که ریاض و واشنگتن در ماجرای استعفای حریری به قصد «تشنج‌آفرینی» دست دارند. یک وزیر سعودی در توئیتی مشابه سخنان حریری نوشت: «باید دست تعدی و خیانت را قطع کرد.»

وزارت خارجه ایران استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را «سناریوی دیگری برای ایجاد تنش در منطقه» خواند.

بهرام قاسمی

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران شامگاه شنبه ۱۳ آبان / چهارم نوامبر گفت که «استعفای ناگهانی آقای حریری و بیان آن در کشوری دیگر، نه تنها مایه تاسف و شگفتی است بلکه نشان دهنده بازی ایشان در زمینی است که بدخواهان منطقه طراحی کرده اند».

او ادعا کرد که برنده اصلی این اتفاق، دولت اسرائیل است.

سعد حریری شنبه از ریاض، پایتخت عربستان در پیامی به مردم لبنان با انتقاد تند از حزب‌الله لبنان و دولت ایران کناره‌گیری خود از مقام نخست‌وزیری را اعلام کرد.

او ایران و حزب‌الله لبنان را متهم به مداخله و بی‌ثبات‌کردن کشورهای عربی متهم کرد. تهران مهم‌ترین حامی گروه شیعی حزب‌الله در لبنان است. اعضای مسلح حزب‌الله در سوریه کنار دیگر شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در جبهه نیروهای وفادار به بشار اسد، رئیس‌جمهوری دولت دمشق می‌جنگند.

حریری همچنین گفت که «فضای غالب در لبنان شبیه به وضعیت پیش از ترور رفیق حریری است» و ادعا کرد که جان خود او نیز در معرض خطر بوده است.

در همین رابطه خبرگزاری «العربیه» وابسته به دولت عربستان سعودی به نقل از یک منبع آگاه در لبنان مدعی شد که طرح ترور سعد حریری چند روز پیش خنثی شده است.

به گزارش «رویترز»، سازمان امنیت داخلی لبنان از چنین اتفاقی اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

ثامر السبهان، وزیر امور خلیج فارس عربستان نیز پس از استعفای حریری در توئیتر خود مواضع او در سخنرانی استعفا را تکرار کرد: «باید دست تعدی و خیانت را قطع کرد.»

تهران ریاض و واشنگتن را متهم کرد

بهرام قاسمی ادعاهای نخست‌وزیر لبنان را تکذیب کرد و گفت: «تکرار اتهامات واهی و بی اساس صهیونیست ها، سعودی ها و آمریکایی ها علیه ایران‌ توسط نخست وزیر مستعفی لبنان، گواه این است که این استعفا نیز سناریوی جدیدی برای تنش آفرینی تازه در لبنان و منطقه است؛ اما بر این باوریم مردم‌ مقاوم لبنان‌ از این مرحله نیز به راحتی عبور خواهند کرد.»

سعد حریری در تشییع‌جنازه پادشاه پیشین عربستان

قاسمی با ارجاع به میشال عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفت: «رئیس جمهور لبنان نیز در سخنان اخیر خود بر روابط خوب سیاسی دو کشور تاکید و هرگونه اتهام دخالت ایران در لبنان را رد کرد.»

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که تهران همواره خواستار «حفظ صلح و ثبات در منطقه» است.

همزمان حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر خارجه ایران در واکنش به استعفای سعد حریری گفت: «پس از شکست داعش و مغلوب‌شدن آمریکا در منطقه، واشنگتن و ریاض در تلاش برای متشنج‌کردن اوضاع در لبنان و منطقه هستند.»

شیخ‌الاسلام با اشاره به رفیق حریری، پدر سعد حریری که در یک بمب‌گذاری در ۲۰۰۵ ترور شد، گفت: «بهتر بود حریری حکمت و تدبیر پدرش را داشت. اما او این‌گونه ژن‌ها را به ارث نبرده است.»

حریری یک روز پیش از اعلام استعفا با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌الملل دیدار کرده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    این پسرک رییس جمهور شد چون پدرش رییس بود، کاملا موروثی چنانچه در یک مستند طرفدارانش هم میگفتند. هر دو پدر و پسر عامل سعودی هستند پساینکه ایشان در دامان ارباب پناه گرفته تعجبی ندارد.