ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ در ژاپن: هیچ دیکتاتوری عزم آمریکا را دست‌کم نگیرد

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ژاپن بار دیگر با زبانی تند از کره شمالی انتقاد کرد و هشدار داد که آمریکا و متحدانش آماده «دفاع از آزادی» هستند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ژاپن بار دیگر با زبانی تند از کره شمالی انتقاد کرد و هشدار داد که آمریکا و متحدانش آماده «دفاع از آزادی» هستند.

همزمان با ورود ترامپ به ژاپن، هزاران معترض در کره جنوبی علیه جنگ تظاهرات کردند

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، ترامپ یکشنبه پنجم نوامبر/ ۱۴ آبان در پایگاه هوایی یوکوتا در غرب توکیو، پایتخت ژاپن خطاب به صدها سرباز آمریکایی و ژاپنی گفت که «هیچ دیکتاتوری، هیچ رژیمی و هیچ ملتی نباید عزم آمریکا را دست‌کم بگیرد.»

او ادامه داد: «گاه در گذشته ما را دست‌کم گرفتند. اما برایشان پایان خوشایندی نداشت، مگر نه؟»

رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از پرواز به مقصد توکیو به خبرنگاران گفته بود که بحران کره شمالی یکی از مهم‌ترین موضوعات سفر او است. او همچنین گفته بود که به مسائل و قراردادهای تجاری نیز خواهد پرداخت که به گفته او سال‌ها در منطقه آسیا ـ پاسیفیک «به شکل بدی مدیریت شده است».

او همچنین به خبرنگاران گفته بود که بر سر قرار دادن کره شمالی در فهرست حامیان دولتی تروریسم به زودی تصمیم‌گیری می‌کند. ترامپ مدعی شد که می‌خواهد رویکردی جدید نسبت به رویکرد چند دهه گذشته دولت آمریکا علیه کره شمالی اتخاذ کند تا «مشکل حل شود».

او همچنین تلاش کرد تا بین مردم کره شمالی و دولت این کشور تمایز قایل شود و گفت که به نظر او مردم کره شمالی «مردم محشری» هستند.

به گزارش رویترز، ترامپ در این سفر به رهبران آسیایی خواهد گفت که جهان برای مقابله با بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره «در حال از دست دادن زمان برای اقدام مناسب است.»

تنش‌ها بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن پس از مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای در کره شمالی بالا گرفت. این تنش‌ها با جنگ لفظی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به سطحی کم‌سابقه رسید.

مانور بمب‌افکن‌های آمریکایی بر فراز کره جنوبی نیز این تنش را افزایش داد. پیونگ‌یانگ آمریکا را به تمرین حمله اتمی متهم کرد.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ارزیابی کرده که پیونگ‌یانگ ظرف چندماه آینده قابلیت هدف‌قراردادن خاک ایالات متحده با سلاح‌های اتمی را به دست می‌آورد. ترامپ وعده داده که اجازه چنین اتفاقی را ندهد. کره شمالی مدعی است که هم‌اکنون به چنین قابلیتی دست یافته است.

کره شمالی هم‌اکنون تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی است. دولت کره شمالی جمعه در آستانه سفر ۱۲ روزه ترامپ به آسیا خواهان پایان فوری تحریم‌های «وحشیانه و غیرانسانی» علیه مردم این کشور شد.

همزمان با ورود ترامپ به ژاپن هزاران معترض ضدجنگ در سئول، پایتخت کره جنوبی به خیابان‌ها آمدند و خواستار کاهش تنش‌ها و جلوگیری از هرگونه برخورد نظامی بین ایالات متحده و کره شمالی شدند.

دیپلماسی گلف

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن پیش از ورود ترامپ به خبرنگاران گفت که این بازدید فرصتی برای تعمیق روابط دوجانبه بر مبنای «دوستی و اعتمادی» است که بین رهبران دو کشور در جریان دیدارهای اوایل سال جاری، از جمله در زمین بازی گلف در فلوریدا به وجود آمده است.

کلاهی که رویش نوشته: «دونالد و شینزو اتحاد را حتی معرکه‌تر می‌کنند»

ترامپ و آبه یکدیگر را در ژاپن در یک زمین گلف ملاقات کردند که در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ به کار خواهد رفت. آنها پس از ناهاری که به گفته رسانه‌ها «همبرگر» بود، لباس عوض کردند و سراغ بازی گلف رفتند.

آنها کلاه‌هایی به همراه داشتند که رویشان جمله‌ای شبیه به کارزار انتخاباتی ترامپ نوشته شده بود: «دونالد و شینزو اتحاد را حتی معرکه‌تر می‌کنند».

ترامپ به خبرنگاران گفت که برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز برنامه‌ریزی کرده است: «ما کمک پوتین درباره کره شمالی را لازم کنیم.»

پیشتر نیز دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که مسکو و واشنگتن برای رسیدن به توافقی بر سر سوریه در حال تلاش هستند و این توافق بخشی از دستورالعمل دیدار ترامپ و پوتین خواهد بود.

سفر ۱۲ روزه ترامپ به آسیا طولانی‌ترین سفر یک رئیس‌جمهوری آمریکا به این منطقه پس از ۱۹۹۲، دوران ریاست‌جمهوری جورج بوش پدر است.

در همین زمینه

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حقایق تلخ

      اما کره شمالی ترجیح داد سلاح هسته ای را انتخاب کند، شاید آنها فهمیدند سرنوشتی مانند آلمان شرقی خواهند داشت! اما چه بایست کرد؟ این سوال از دید من طرفدار عقلانیت ، اخلاق و دموکراسی، راه حل نظامی ندارد. پس دو حالت است، یا غربیان و شرقیان ابرقدرت (از جمله روسیه و چین) به پذیرند کره شمالی قدرت هسته ای است، و یا کره شمالی در نهایت در اثر تحریمهای بی رحمانه کامل (الان در واقعی بودنش شک است چون رابطه چین لااقل مبهم است)، آن را از درون متلاشی شود. راه سوم چیست؟ راه سوم هم است، ولی برایش قابلیت اجرای چندانی نیست! راه سوم این است که، کره شمالی به پذیرد خلع سلاح هسته ای شود در عوض تضمین های امنیت بقا (لاقل عدم اقدام عیله رژیم) و رفع تحریم ها، اما تجربه برجام اثبات کرد ابرقدرتها و حکومتهای مانند کره شمالی هیچگاه کوتاه نمیایند. این بازی به نظر میرسد فقط برنده-بازنده دارد، و بازی برد-برد وجود ندارد. برجام اثبات کرد که بازی برد-برد نیازمند صداقت و اراده واقعی-حقیقی طرفین است، که در دنیای قوانین جنگلی سیاست بعید است، و هر چند غیر ممکن نیست!

    • حقایق تلخ

      کره شمالی بنابر ماهیت رژیمش، نمیتواند موزانه مثبت برقرار کند، انقدرها هم اهمیت ندارد برای چین یا روسیه! چین و روسیه از کره شمالی هم مانند ایران استفاده ابزاری مکینند. کره شمالی در اقتصاد جهان مانند ایران هیچ جایگاه راهبردی ندارد. امروزه ابرقدرتها دیگر برای ایدئولوژی خرج نمی کنند برخلاف جنگ سرد. دیگر دوران جنگ ایدئولوژیک ابرقدرت ها گذشته، منتها رژیم کره شمالی ونظام ایران متوجه داستان نشدند یا تجاهل زدند (اما ویتنامی ها فهمیدند و الان با وجود حاکمیت کمونیستهای که سابقه جنگ با امریکا داشتند به سمت تعامل با همه جهان رفتند/ آفرین بر ویتنامی های هوشمند/ سیاست موزانه مثبت نوینی ویتانامی ها ارائه دادند که نشان داد هرچند به خوبی مدل هندی نیست، ولی باز هم چون عقلانیت حاکم است، موفقیت دارد. اینکه ویتنامی ها با قاتلین نسل گذشته رابطه و تعامل کنند خیلی از خودگذشتگی ملی-ایدئولوژیک میخواهد و نشان میدهد کمونیسم در چین یا ویتنام دیگر فقط یک نام است و چیزی که حاکم است پارادایم موزانه مثبت است!) توضیح مفاهیم پارادایم و پاردایم شیفت نشان داد، انسانیت برای یک زندگی باثبات و استوار لازم نیست ایدئولوزیک باشد، چرا عقلانیت حکم میکند بی اساس و بی اصول نباشیم، ولی اسا و اصول میتواند متغییر و منعطف باشد، پارادایم میگوید شما لازم نیست برای اصول مند بودند حتما ایدئولوژیک باشید. کافیست در بازه زمانی مشخص و معقول از الگوهای موفق و تجربه شده پیروی کند که در نتیجه عقلاینت و اخلاق چندهزارساله امتحان پس داده اند. مردمان دنیا الزامی ندارند حتما میان بی هنجاری و ایدئولوژی انتخاب کند، همیشه راه سومی می تواند باشد. میان بی هنجاری و ایدئولوژی راه سومی هم است. منطق فازی هم همین رو میگوید؛ یعنی تنها صرفا تاریک و روشن نیست، بلکه لایه خاکستری هم است. خب مطلق وب د مطلقی وجود ندارد، نسبیت در کل نشان میدهد وزن خوبی یا بدی در کدام چیز بیشتر است. خوب بودن یا بد بودن، به میزان وجودشان در کنار هم در یک چیز است. هنجارمندی، لزوما ایدئولوژیست بودن نیست. انسان می تواند هنجارمند باشد بدون این که ایدئولوژیست باشد.

    • حقایق تلخ

      تاکنون هیچ کشوری علیه کشور دارنده سلاح هسته ایف اقدام مستقیم نظامی نکرده است. این حقیقت تلخی است. که داشتن سلاح هسته ای - حداقل- بازدارنده خمله مستقیم نظامی میشود. این را دیکتاتوری ها و دموکراسی ها بخوبی میدانند وبرای همین از فرانسه تا کره شمالی، پس امزیکا اقدام به دست یازی به این سلاح های کشتار جمعمی کردند! حکومتها دیدند رژیم امریکا ، ژاپن در حال تسلیم بمباران اتمی کرد، فقط برای زهر چشم گرفتن از رقبا و یا انتقام ! در نتیجه حتی متحدان امریکایی که در خود توانایی رسیدن به این بازدانرگی داشتند، به جای اعتماد به زبان امریکایی هاف به دستان خودشان اعتماد کردند! چرا که متاسفانه دنیا امروز، همچنان قوانیت جنگلی حکمفرماست. هیچ تضمنی نیست که یک ابرقدرت هسته ای، علیه یک کشور غیر هسته ای اقدام نظامی و حتی کاربرد سلاح کشتار جمعمی نکند. در نتیجه حکومت کشورها دو راه ندارند، یا بایست تحت الحمایه یکی از ابرقدرتهای ستهه ای شوند یا خود به سلاح هسته ای دست یابند. راه سوم موازنه مثبت است که نیازمند یک حاکمیت (1)هوشمند /عقلایی(2)، مردم سالاری/دموکراتیک و (3)پارادایمیک / غیر ایدئولوژیک است، که متاسفانه امثال کره شمالی لااقل از موارد 2 و 3 محروم است! البته کشورهای موفقی هم بودند از سیاست موزانه مثبت استفاده کردند مانند جمهوری فدرال هندوستان. متاسفانه نظام جمهوری اسلامی ایران یا کره شمالی از سیاست موزانه منفی استفاده میکنند، تجربه ثابت کرده موازنه منفی (نه شرقی و نه غربی و ...) جواب نمیدهد. اما باز هم هندیها ترجیح دادند در کنار موازنه مثبت، سلاح هسته ای داشته باشند!