ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فتوای سیستانی درباره نمایندگان غیرمسلمان: «حرمت ندارد»

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در پاسخ به استفتاء راجع به انتخاب اقلیت‌های مذهبی در شهرهای با اکثریت مسلمان گفت که «مجرد استفاده از مهارت‌های غیرمسلمان حرمت ندارد.»

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در پاسخ به استفتاء راجع به حقوق اقلیت‌های مذهبی در جامعه اسلامی گفت که «مجرد استفاده از مهارت‌های غیرمسلمان حرمت ندارد.»

آیت‌الله سیستانی

این استفتاء به موضوع لغو عضویت سپنتا نیکنام، نماینده زرتشتی شورای شهر یزد مربوط می‌شود که فقهای شورای نگهبان عضویت او را در شورای شهر خلاف شرع دانسته‌اند.

خبرگزاری بین‌المللی شیعه (شفقنا) در این استفتاء از آیت‌الله سیستانی پرسیده است که « اگر غیر مسلمان تعهد دهد که درچارچوب مقررات و قوانین نظام اسلامی عمل کند، آیا انتخاب فردی از اقلیت‌های مذهبی توسط مردم از طریق برگزاری انتخابات در شهرهایی با اکثریت مسلمان و یا بر عهده گرفتن نمایندگی مردم توسط او جهت انجام امور مدنی و اداره شهر و امثال آن، خلاف شرع مقدس اسلام است؟»

پاسخ علی سیستانی مبنی بر عدم حرمت استفاده از مهارت غیرمسلمان اتکاء فقهای شورای نگهبان به قاعده فقهی «نفی سبیل» را رد می‌کند.

بر اساس این قاعده، «ولایت» غیرمسلمان بر مسلمان نهی شده است.

فروردین سال جاری احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان با استناد به سخنرانی روح‌الله خمینی در مهر ۱۳۵۸ و در آستانه اولین انتخابات شوراهای شهر پس از انقلاب، حکم داد که نامزدی غیرمسلمانان در مناطقی که در اقلیت هستند، خلاف شرع است.

شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری ۱۳ شهریورماه و بر اساس شکایت علی‌اصغر باقری، یکی از رقبای انتخاباتی شکست‌خورده نیکنام در انتخابات شورای شهر و روستای یزد، حکمی بر مبنای حکم پیشین جنتی جهت توقف موقت فعالیت او در شورای شهر صادر کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • قیصر

    در ارتباط با مشروعیت و یا عدم مشروعیت وجود فردی از اقلیتهای مذهبی در مراکز تصمیمکیری و شوراهای اسلامی ،فقهای شورای نگهبان به قاعده فقهی «نفی سبیل» استناد نموده و بر این اساس «ولایت» غیرمسلمان بر مسلمان را نهی نموده اند یعنی سپنتا نیکنام بر اساس این نظر فقهی نباید در شورای شهر عضویت و فعالیت داشته باشد چرا که این امر به مثابه «ولایت» غیرمسلمان بر مسلمان است اما آقای سیستانی بر خلاف نظر این شورا اعلام داشته اند که صرف استفاده از مهارتهای غیر مسلمانان در جوامع اسلامی هیچکونه منع و تحریمی ندارد . بنابراین بنظر ایشان جناب نیکنام میتواند در شورای شهر یزد عضویت و فعالیت داشته باشد. البته اکر شورای نکهبان برای نظر این مرجع تقلید ارزش قائل باشد که بعید بنظر میرسد.

  • صمد

    حرمت ندارد یعنی حرام نیست. البته طبق معمول دو پهلو حرف زده. سوال اینه که غیر مسلمان می تواند نماینده مسلمان بشود و برود در مجلس یا شورا برای مسلمانها تصمیم سازی کند. طرف جواب میدهد استفاده از مهارت غیر مسلمان ها حرام نیست!!! چه ربطی داشت این دوتا موضوع به هم؟ ای ملت فریب هیچ ملایی را نخورید. اینها وقتی به صراحت چیزی می گویند فردا می زنند زیرش که خدعه کردیم. وای بحالی که چیزی را دوپهلو بگویند. اصولا این موضوع به این روشنی در قرن 21 نیازی به فتوای مشتی آدم کلنگی و متحجر ندارد.

  • IRAN

    یعنی‌ حکم ارزش ندارد، یعنی‌ این احکام بی‌ معنیست و بر اساس دین نیست

  • ناجیه

    «نفی سبیل»، "حرمت ندارد" اگر کسی سردرآورد، ما را هم شیرفهم کند.

  • روزبه

    کسی میدونه منظور ش چیه ؟ حرمت ندارد یعنی چی؟ فارسی این ملا ها چرا اینقدر فرق داره.

  • Farid

    مایکل روبین، از موسسه دست راستی آمریکن اینترپرایز در مقاله ای که در سایت این اندیشکده منتشر شده با اشاره به گزارش ها در مورد رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی می نویسد توافق اتمی به میانه روها در ایران کمکی نمی کند. او می نویسد روح الله خمینی به مردم وعده دموکراسی اسلامی داد اما زمانی که مردم متوجه اهداف و جاه طلبی های او شدند دیگر خیلی دیر شده بود، خمینی قدرت را تثبیت کرده بود و پاکسازی را آغاز کرده بود. به نوشته مایکل روبین، بخش عمده منطق پشت اشغال سفارت آمریکا در تهران بحران سازی برای پاکسازی جناح های لیبرال انقلابیون بود!. روبین می نویسد دلیلی که دیپلمات ها و روزنامه نگاران افرادی نظیر محمد خاتمی را که در دوره وزارتش بر وزارت فرهنگ بیش از ۶۰۰ نشریه را از انتشار منع و سانسور کرد امروزه “اصلاح طلب” می دانند این است که هرکسی که از این افراد ذهنیت اصلاح گرایانه تری داشت قبلا در جمهوری اسلامی پاکسازی شده بود!!. گفته های محمد خاتمی به روزنامه کیهان به طور ساده معنی اش این است: دموکراسی خوب است مادامی که قدرت تنها در دست ملاها و آیت الله ها باشد. خامنه ای تنها مقام معظم رهبری نیست، بلکه استاد خیمه شب بازی است و با جناح های مختلف برای حفظ قدرت خود بازی می کند و جای یک جناح تندرو را با یک جناح کمتر تندرو عوض می کند به نوشته مایکل روبین، حسن روحانی نیز اگرچه نسبت به محمود احمدی نژاد شعارهای تند نمی دهد اما اصلاح طلب تر از او نیست، درست است که روحانی بسیاری از اعضای سپاهی کابینه احمدی نژاد را کنار گذاشت اما او آنها را با مقامات با سابقه وزارت اطلاعات جایگزین کرد، اعدام ها در دولت روحانی سر به فلک کشیده است. اوباما اگرچه فکر می کند تغییر در ایران اجتناب ناپذیر است، اما این تغییری نیست که او تصورش را می کرد، توافق با ایران پول ها را نصیب تندرو ترین عوامل حکومتی می کند و تنها باعث می شود که سرعت کند حذف اصلاح طلبان در ایران تسریع شود!