ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پاسخ تهران به اتهام «تجاوز نظامی» عربستان: جنگ روانی‌ست

ائتلاف عربستان در جنگ یمن، ایران را به دست داشتن در حمله موشکی به ریاض متهم کرده. وزارت خارجه ایران در پاسخ این اتهامات را «مخرب و ناروا» خوانده است.

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک از یمن به ریاض، دوشنبه ۱۵ آبان/۶ نوامبر بیانیه‌ای منتشر کرده و  ایران را به «تجاوز نظامی» متهم و اعلام کرده که ریاض ممکن است این موشک‌پرانی را به عنوان «اعلان جنگ» درک کند.  وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای، عربستان سعودی را به جنگ روانی علیه ایران متهم کرده است.

نمایی از ویدیویی که حوثی‌ها از پرتاب موشک به ریاض منتشر کرده‌اند

شنبه ۱۳ آبان / ۴ نوامبر، سامانه دفاع موشکی عربستان سعودی یک موشک بالستیک اسکات با برد ۸۰۰ کیلومتر را که از یمن به سوی ریاض شلیک شده بود، دفع کرد. حوثی‌ها یک روز بعد از بمباران یک هتل و بازار مجاور آن در شمال یمن توسط جنگنده‌های شکاری ائتلاف سعودی، با پرتاب موشک به ریاض در صدد پاسخگویی برآمده بودند. در حمله جنگنده‌های ائتلاف به شمال یمن ۲۶ نفر کشته شدند.

در بیانیه‌ای که ائتلاف سعودی صبح ۱۵ آبان/۶ نوامبر منتشر کرده آمده است:

«نقش ایران و فرماندهی مستقیم حوثی‌ها در حمله موشکی به ریاض به ‌عنوان یک تجاوز روشن نظامی، با هدف قرار دادن کشورهای همسایه و تهدید امنیت و صلح در منطقه و جهان، قلمداد می‌شود. پرتاب موشک ممکن است به ‌عنوان اعلان جنگ به پادشاهی عربستان سعودی تلقی شود. لذا ریاض حق خود می‌داند که در زمان و شکل مناسب به ایران واکنش نشان دهد.»

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، دوشنبه ۱۵ آبان/ ۶ نوامبر بیانیه ائتلاف به رهبری عربستان درباره جمهوری اسلامی را «اتهامات ناروا، غیر مسؤلانه، مخرب و تحریک‌آمیز» خوانده و گفته است:

«سعودی‌ها که در جنگ و تجاوز طولانی‌مدت نظامی قادر به دستیابی به اهداف شوم خود نبوده و نیستند، در یک عملیات ناشیانه و نابجای روانی با وارد کردن اتهامات موهوم، بی‌اساس و سراسر کذب، ائتلاف شکست خورده خود را در تنگناهای بیشتری قرار می‌دهند. توصیه مشفقانه ما به آنان این است با کنار نهادن فرافکنی و اتهام زنی‌های پوچ، حملات به مردم بیگناه و بی دفاع یمن را هر چه سریع تر متوقف کنند و راه را برای گفتگوهای یمنی - یمنی و برقراری صلح در آن کشور هموار سازند.»

روز گذشته، عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران و امیر حاتمی وزیر دفاع مشارکت ایران در حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض را تکذیب کرده‌ بودند.

سرهنگ ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف سعودی در یک نشست خبری که روز گذشته در ریاض برگزار شد، گفته بود ایران خودروهای پرتاب‌گر موشک را در اختیار حوثی‌های یمن قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم که در حال سفر به غرب آسیاست، گفته بود حوثی‌ها تحت تأثیر ایران به عربستان سعودی موشک شلیک کرده‌اند.

فقط چند ساعت بعد از پرتاب موشک به ریاض، جنگنده‌‌‌های ائتلاف سعودی ۲۹ بار صنعا پایتخت یمن را بمباران کردند.

 بستن گذرگاه‌های زمینی و دریایی و هوایی یمن

ائتلاف سعودی همچنین با انتشار بیانیه‌ای در صبح دوشنبه ۱۵ آبان/۶ نوامبر اعلام کرده که در واکنش به پرتاب موشک از یمن به ریاض، برای مسدود کردن خلاهای موجود در بازرسی‌ها و جلوگیری از ارسال موشک و تجهیزات نظامی به انصارالله، به طور موقت تمامی گذرگاه‌های زمینی، دریایی‌ و هوایی یمن با رعایت حال برخی موارد و ورود و خروج‌های ضروری آن هم طبق شروط ائتلاف را مسدود می‌کند.

فرماندهی ائتلاف در این بیانیه‌ از جامعه جهانی و شورای امنیت و کمیته  کیفری که در زمینه اجرای قطعنامه ۲۲۱۶ فعالیت می‌کند خواسته است تدابیر حقوقی لازم برای مواخذه ایران را در نظر بگیرد.

وزارت خارجه فرانسه شامگاه گذشته اعلام کرده بود حمله موشکی به ریاض نشان می‌دهد که موشک‌های بالستیک در خاورمیانه در حال گسترش است.

فرانسه حمله موشکی حوثی‌ها به ریاض را محکوم کرده است.

فهرست ۴۴۰ میلیون دلاری سعودی‌ها

عربستان سعودی در واکنش به شلیک موشک به ریاض، صبح دوشنبه ۱۵ آبان/۶ نوامبر با انتشار فهرستی از ۴۰ رهبر و عضو انصارالله، برای کسانی که به بازداشت یا مشخص شدن مخفیگاه این اشخاص کمک کنند، در مجموع ۴۴۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است.

عربستان این اشخاص را به همکاری با  ایران و حزب‌الله لبنان متهم کرده.

در بیانیه‌ای که دولت عربستان در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده آمده است:

«این اقدام در راستای پایبندی ریاض به مبارزه با "تروریسم" و خشکاندن منابع مالی آن و در پی افزایش فعالیت‌های "تروریستی" حوثی‌ها و تلاششان برای لطمه زدن به امنیت عربستان با حمایت ایران و همکاری‌شان با حزب‌الله در چارچوب تبادل مهارت و تجارب و تقویت توانایی‌های نظامی و استفاده از موشک‌های بالستیک صورت گرفته است.»

 نام عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن در این فهرست قرار دارد. ۳۰ میلیون دلار برای بازداشت یا دادن اطلاعات درباره مخفیگاه او تعیین شده. ۲۰ میلیون دلار هم برای بازداشت صالح علی الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن و محمد علی الحوثی، رئیس کمیته انقلاب یمن تعیین شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    حمله موشکی به پایتخت عربستان سعودی روز شنبه انجام شد که نیروهای دفاعی عربستان آن را در آسمان فرودگاه ریاض دفع کردند. مسئولیت این حمله را شورشیان حوثی در یمن پذیرفته‌اند اما آقای جبیر روز دوشنبه ۱۵ آبان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان تأکید کرد که ایران در این رخداد دست داشته است. وزیر خارجه عربستان اظهار داشت: «این موشک ایرانی بوده و حزب‌الله آن را از مناطقی در یمن که حوثی‌ها تصرف کرده‌اند، پرتاب کرده است.» او سپس با اشاره به ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد و حقی که به کشورها برای دفاع نظامی از خود می‌دهد، عنوان کرد: «ما این را به منزله اعلان جنگ می‌دانیم. ایران نمی‌تواند شهرها و روستاهای عربستان را موشک‌باران کند و از ما انتظار داشته باشد که هیچ اقدامی نکنیم.» به گفته وزیر خارجه عربستان، موشکی که به فرودگاه ریاض پرتاب شد در ایران ساخته شده بود که نیروهای سپاه و حزب‌الله آن را به یمن قاچاق کردند و با کمک آنها قطعاتش دوباره سرهم شد و در نهایت نیز به عربستان شلیکش کردند.

  • خسرو

    رژیم ایران باید درک کنه در صورت وقوع جنگ بین ایران و ائتلاف عربی این ایران است که نابود میشه. جنگ امروز جنگ الکترونیک و تجهیزات پیشرفته است و ایران فاقد آن است. مطمئنا اعراب توانایی زیادی جهت وارد کردن خسارات سنگین به تاسیسات نظامی و زیربنایی ایران دارند و ایران هم نهایتا چند موشک بتواند شلیک کند که آنهم مثل موشک حوثی ها توسط پاتریوت سرنگون می شود. خامنه ای باید بفهمد توان مقابله نظامی با اعراب را ندارد.پوتین هم نهایتا دخالت کرده و مانع سرنگونی رژیم میشود در حالی که اعراب ایران را ویران کردند.

  • علی

    سعودی وترامپ دیوانه. آدم یاد جنجال سلاح کشتار جمعی میافته که سر عراق راه انداختند و بعدا تقش در اومد. شرمآوره دنیایی که سعودیهای جنایتکر جنگی درش منادی نظم جهانی باشند.