ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهور لبنان رهبران سیاسی این کشور را به آرامش دعوت کرد

استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر لبنان در سفر به عربستان، به نگرانی‌هایی در محافل سیاسی لبنان از وقوع یک «جنگ بزرگ» دامن زده. اسرائیل اعلام آمادگی کرده.

استعفای غیرمنتظره نخست‌وزیر لبنان در سفرش به عربستان سعودی، به نگرانی‌هایی در محافل سیاسی لبنان از وقوع یک «جنگ بزرگ» دامن زده. رئیس جمهور لبنان  رهبران سیاسی این کشور را به آرامش دعوت کرده. پادشاه اردن از وحدت و امنیت ملی لبنان دفاع کرده و در این میان سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی هم به دیدار پادشاه سعودی رفته است.

تصویری از میشل عون
میشل عون، رئیس جمهور لبنان

میشل عون، رئیس جمهور لبنان در سخنانی که دوشنبه ۱۵ آبان/ ۶ نوامبر ایراد کرد از رهبران سیاسی لبنان خواست به رغم استعفای غیرمنتطره سعد حریری، در حفظ آرامش و امنیت و وحدت ملی لبنان بکوشند.

سعد حریری، که در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برد، دو روز پیش استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان در اعتراض به سیاست‌های ایران در این کشور از طریق تلویزیون العربیه اعلام کرد. حریری این ادعا را مطرح کرده بود که طرحی برای ترور او در نظر گرفته شده است. او گفته بود: فضای کنونی لبنان مشابه زمان پیش از ترور   رفیق حریری، پدر او، نخست‌وزیر پیشین لبنان است.

رفیق حریری در سال ۲۰۰۵ در انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده به قتل رسید. دادگاهی که با حمایت سازمان ملل برای بررسی ترور او تشکیل شد، علیه پنج عضو حزب‌الله لبنان اعلام جرم کرد، اما حزب‌الله همواره اتهام مشارکت در قتل رفیق حریری را رد کرده است.

میشل عون بعد از انتشار خبر استعفای نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده بود که حریری استعفای خود را تلفنی با او در میان گذاشته. رئیس جمهور لبنان پذیرش استعفای حریری را به بازگشت او به لبنان و گفت‌وگو در این‌باره موکول کرده بود. اما شرق الاوسط گزارش داده که نخست‌وزیر مستعفی لبنان به دلیل تهدیدات امنیتی ترجیح می‌دهد در عربستان سعودی بماند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که در این میان در روز دوشنبه ۶ نوامبر سعد حریری با ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی دیدار و گفت‌وگو کرده است. جزئیاتی از این دیدار منتشر نشده.

ثامر السبهان، وزیر مشاور در امور خلیج (فارس) عربستان دوشنبه ۶ نوامبر گفته است: «لبنان هرگز قبول نمی‌کند که محلی برای آغاز تروریسم علیه کشورهای ما [کشورهای حاشیه خلیج فارس] باشد و این به دولتمردان لبنان بستگی دارد که دولت تروریسم باشند یا دولت صلح.»

— ثامر السبهان (@thamersas) 6. November 2017

یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل در پیامی در توئیتر از استعفای نخست وزیر لبنان به عنوان یک نقطه عطف یاد کرده و گفته است که زمان کنار گذاشتن، تضعیف و خلع سلاح حزب‌الله لبنان فرارسیده.

وزیر اطلاعات اسرائیل در یک گفت‌وگوی رادیویی که صبح دوشنبه ۱۶ آبان/ ۶ نوامبر پخش شد اعلام کرده که اسرائیل هرگز اجازه نمی‌دهد که ایران موجودیتش را به خط بیندازد.

— גלצ (@GLZRadio) 6. November 2017

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل هم از آمادگی ارتش اسرائیل برای مقابله با هم‌پیمانان ایران در لبنان خبر داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به استعفای نخست‌وزیر لبنان گفته بود:  استعفای حریری دعوت به بیداری جامعه بین‌الملل است تا اقداماتی را علیه ایران اتخاذ کنند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، و حسن فیروزآبادی، رئیس پیشین ستاد کل نیروهای مسلح ایران مقامات عربستان سعودی را متهم کرده‌اند که با استعفای نخست‌وزیر لبنان، نقشه تازه‌ای علیه «ملت‌های آزاده» طرح کرده‌اند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان هم در سخنانی که روز گذشته ایراد کرد، گفته است که مقامات لبنانی از استعفای غیرمنتظره حریری «شگفت‌زده» شده‌‌ و نگران‌اند.

نصرالله گفته است که عربستان سعودی، نخست‌وزیر لبنان را وادار به استعفا کرده. رهبر حزب‌الله لبنان از استعفای سعد حریری به عنوان درآمدی برای احتمال وقوع یک «جنگ بزرگ» یاد کرده است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن دوشنبه ۶ نوامبر در گفت‌وگوی تلفنی با میشل عون به رئیس‌جمهور لبنان اطمینان داده که اردن از وحدت و حاکمیت ملی و ثبات و امنیت لبنان دفاع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.