ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه فدرال عراق: هیچ منطقه‌ای نمی‌تواند از کشور جدا شود

مصوبه مرجع قضایی عراق درباره ماده یک قانون اساسی به تلاش‌های استقلال‌خواهانه کردها پایان می‌دهد. نچیروان بارزانی خواهان آغاز گفت‌وگوها میان اربیل و بغداد است.

دادگاه عالی فدرال عراق به درخواست حیدر عبادی نخست وزیر این کشور تفسیری از ماده یک قانون اساسی عراق را به دست داد: ماده یک قانون اساسی عراق به هیچیک از استان‌ها و مناطق این کشور اجازه نمی‌دهد که از دولت مرکزی جدا شوند. دفتر عبادی از مقامات اقلیم کردستان خواست بر اساس رأی دادگاه فدرال، صراحتاً عدم جدایی یا استقلال اقلیم کردستان از عراق را اعلام کنند.

به‌گزارش رویترز، سخنگوی دادگاه عالی فدرال عراق دوشنبه ۶ نوامبر / ۱۵ آبان گفت مصوبه این دادگاه به درخواست دولت مرکزی عراق برای پایان دادن به «برداشت غلط» از ماده یک قانون اساسی این کشور و تأیید وحدت عراق صادر شده است.

دفتر نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای از اقلیم کردستان خواست از حکم دادگاه عالی فدرال تمکین کند:

«ما از اقلیم می‌خواهیم که به‌شکل روشن تعهد خود نسبت به عدم جدایی و استقلال از عراق را اعلام کند.»

قبل از این رویدادها، نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان در یک نشست خبری که دوشنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان در اربیل برگزار شد، برای از سرگیری مذاکرات با بغداد اعلام آمادگی کرده بود:

«ما آماده‌ گفت‌وگو هستیم برای حفظ علائق عراق و اقلیم کردستان. اعتقاد داریم که مشکلات فی‌مابین را نمی‌‌توان از طریق نظامی از میان برداشت، بلکه حل این مشکلات در گروی گفت‌وگوست.»

بارزانی در نشست خبری یاد شده به این نکته هم اشاره کرد که اقلیم کردستان تفسیر متفاوتی از قانون اساسی عراق دارد. اما، در همان حال معتقد است که بر سر میز مذاکرات می‌توان این موضوع را هم مطرح کرد.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان اعلام کرد که برقراری آتش‌بس کامل پیش‌شرط آغاز مذاکرات با بغداد است.

حکم دادگاه عالی فدرال در پاسخ به گفته‌های نخست‌وزیر اقلیم کردستان درباره دو روایت متفاوت از تفسیر قانون اساسی عراق صادر شده است.

در همه‌پرسی استقلال کردستان که ۲۵ سپتامبر / ۳ مهر برگزار شد، ۹۲،۷۳ درصد به جدایی اقلیم از عراق رأی دادند.  در پی این همه‌پرسی نیروهای دولتی عراق به‌همراه حشد شعبی، شیعیان مورد حمایت ایران در ۱۶ اکتبر / ۲۴ مهر کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک و دیگر مناطقی که در دست پیشمرگه‌ای کرد قرار داشت در دست گرفتند.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق روز دوشنبه بعد از صدور حکم دادگاه علی فدرال گفته است:

«اقدامات لازم جهت قبولاندن این نظر به مقامات اقلیم کردستان را انجام می‌دهیم. بغداد متعهد به حفظ وحدت عراق و جلوگیری از هرگونه تلاش برای جدایی است.

احمد یونس، یکی از کارشناسان قانون اساسی عراق به خبرگزاری رویترز گفته است حکم دادگاه عالی فدرال به تلاش کردها از برای جدایی از عراق پایان می‌دهد و دست عبادی را در مذاکرات آینده با کردها بازتر خواهد گذاشت.»

پیش از این ارتش عراق اقلیم کردستان را تهدید کرده بود که اگر همچنان تحویل گذرگاه‌های مرزی با ایران و ترکیه و سوریه را به تأخیر بیندازد، حملات نظامی خود به اقلیم کردستان را از سر می‌گیرد.

نیچروان بارزانی در نشست خبری دوشنبه ۶ نوامبر/۱۵ آبان اعلام کرد که اقلیم کردستان در صورت پرداخت حقوق کارکنان اقلیم آمادگی تحویل کامل نفت به بغداد را دارد.

بارزانی همچنین از آمادگی اقلیم کردستان برای مذاکره با ایران و ترکیه خبر داد و افزود: «تلاش کنیم که مشکلات ما با آن‌ها و دولت عراق در قالب قانون اساسی عراق حل و فصل شود.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد

    اما دادگاه فدرال عراق به همه پرسی اشاره نکرده پس همه پرسی غیر قانونی نبوده و نیست