ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگستری استان گلستان: در حادثه انفجار معدن یورت، کارفرما مقصر است

بازرس پرونده انفجار تحقیقات خود را به پایان رسانده: مسئولیت مرگ ۴۳ معدنکار و زخمی شدن ۸۳ معدنکار دیگر با کارفرمای معدن آزادشهر است.

رئیس کل دادگستری گلستان اعلام کرده که در حادثه انفجار اردیبهشت سال جاری در معدن یورت آزاد شهر که به مرگ ۴۳ کارگر و زخمی شدن ۸۳ کارگر انجامید، کارفرمای معدن مقصر است. مبنای اظهارات هاشمیان گزارش نهایی بازرس پرونده حادثه معدن زمستان یورت است که در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶: کارگران جنازه معدنچیان کشته شده را به بیرون حمل می‌کنند

روابط عمومی دادگستری استان گلستان اعلام کرده که در گزارش بازرس از حادثه انفجار در معدن یورت آزادشهر، او بر نبود سیستم تهویه مناسب و کافی در تونل، نبود مسیرهای کمکی برای کمک به تهویه تونل، ارائه ندادن آموزش‌های لازم و کافی نبودن نظارت بر کارگران به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شعله یا جرقه داخل تونل، مجهز نبودن لوکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران در معدن تاکید کرده و شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق به عنوان کارفرمای کارگاه مقصر شناخته شده است.

انفجار ۱۳ اردیبهشت

انفجار تونل شماره یک معدن یورت ۱۳ اردیبهشت در عمق ۱۵۰۰ متری زمین در اثر تراکم گازهای متصاعد شده در درون معدن و زمانی رخ داد که ظاهراً کارگران تلاش می‌کردند موتور دیزل یک لوکوموتیو را به روش باطری به باطری راه بیندازند که جرقه‌ای تولید شد و گاز را که در تونل و در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری زمین متراکم بوده، منفجر کرد.

شدت انفجار به حدی بود که انفجار امدادگران قادر نبودند به اتاقک استخراج زغال سنگ واقع در قعر معدن و محل محبوس شدن تعداد دیگری از کارگران نزدیک شوند. خارج کردن جسد کارگران قربانی و کارگران مصدوم چند روز ادامه داشت.

زمانی که هنوز عملیات امداد جریان داشت و تعدادی از کارگران قربانی در معدن محبوس بودند برخی مقامات دولتی از جمله علی ربیعی وزیر کار انفجار را نتیجه سهل‌انگاری کارگران اعلام کردند. جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت نیز گفت معدن زمستان یورت چند ماه پیش از حادثه مورد بازرسی قرار گرفته و در زمره معادن کم ریسک کشور رده بندی شده است.

 ۲۱ خرداد گزارش تیم حقیقت یاب حادثه معدن آزادشهر در صحن علنی مجلس شورای اسلامی منتشر شد. نبود فضای کافی برای خروج ذغال سنگ و فقدان ساز و کار مناسب برای مواجهه با حوادث احتمالی در معدن از جمله یافته‌های گزارش عنوان شد.

نویسندگان گزارش هیأت صنایع و معادن مجلس توضیح داده‌اند که اظهارنظر قطعی تنها با بازگشایی تونل ریزش‌کرده ممکن خواهد بود، اما در هر حال به گفته آنها، عامل اصلی حادثه انفجار ناشی از گاز جمع‌شده در بخشی از تونل بوده است.

دلیل جمع‌شدن گاز نیز عدم رعایت شرایط ایمنی و نبود امکانات کافی در معدن دانسته شده‌است. نبود سیستم تهویه مکانیزه، نامشخص بودن تعداد دستگاه‌های خودنجات معدن، غیراستاندارد بودن گازسنج‌ها، عدم وجود دستگاه هواساز، نبود دستگاه لورد مخصوص تونل.

یک کارگر بازمانده از حادثه گفت کارگران بارها به مسئولان معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودند که مسیر تونل ایمن نیست. تونل به صورت یک‌طرفه بسته است و وقتی انفجار صورت می‌گیرد، همه موجودات زنده داخل تونل بر اثر گاز گرفتگی جان خود را از دست می‌دهند. این کارگر تاکید کرده بود: «در محل کارگاه یک‌دستگاه گاز برای سنجش گاز در معدن وجود نداشت. باید با ایمنی صفر به کار خود ادامه می‎دادیم.»

«همه مسئولان در حادثه شریک و مقصرند»

 سه هفته پیش از اعلام نظر رییس دادگستری گلستان، سعید مازندرانی، مدیرکل اداره کار استان گلستان در گفتگویی به آخرین تحولات مربوط به آواربرداری و بازگشایی معدن پرداخت. او گفت بارها در جلسات استان پایین بودن سطح ایمنی معدن به بحث گذاشته شد و مستندات آن نیز وجود دارد. با این حال برای معدن پرونده قضایی تشکیل نشده و معدن تعطیل هم نشده است.

مازندرانی گفته بود هر بار که بحث ایمنی معدن آزادشهر مطرح می‌شد، گروهی از مسئولان معدن استدلال می‌کردند که تعطیلی معدن به بیکاری کارگران می‌انجامد:

«از طرفی به علت اینکه خلاء بیمه‌ای وجود داشت، امکان تعطیل کردن معدن و استفاده کارگران از بیمه بیکاری هم میسر نبود. توجیه مسئولان این بود که کارفرما به تازگی پول دریافت کرده و باید صبر کنیم. تأکید استان بر این بود تا اشتغال استان آسیب نبیند برای همین معدن کارش را ادامه داد. چون با تعطیل شدن معدن ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بیکار می‌شدند.»

با ارائه گزارش بازرس پرونده معدن یورت آزادشهر به دستگاه قضایی، رئیس کل دادگستری گلستان گفته است پس از انجام  آخرین دفاعیات طرفین پرونده، کیفرخواست صادر و برای رسیدگی به دادگاه فرستاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.