ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

صادرات نفت اقلیم کردستان ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافت

نتیجه همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان کناره‌گیری بارزانی است و عقب‌نشینی حکومت اقلیم به مرزهای ۲۰۰۳ که به از دست رفتن میادین نفتی انجامیده: زیانی بزرگ برای کردستان عراق.

دستاورد همه‌پرسی برای حکومت اقلیم کردستان عراق «زیان بزرگ» است: استعفای مسعود بارزانی و از دست دادن منابع نفتی که در سه سال گذشته به دست آورده بود پس از مداخله نظامی ارتش عراق و نیروهای حشد شعبی و به تبع آن کاهش درآمدهای نفتی. صادرات نفت اقلیم پس از وقایع کرکوک ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

عکس- آرشیو

شبکه خبری کرد «ک.ن.ن» چهارشنبه ۸ نوامبر/ ۱۷ آبان از «زیان بزرگ» حکومت اقلیم کردستان پس از «شکست همه‌پرسی استقلال کردستان» خبر داد.

حکومت اقلیم کردستان حدود سه سال پیش پس از غلبه بر نیروهای «دولت اسلامی» توانست بر منابع نفتی کرکوک و نینوا مسلط شود و تولید روزانه نفت را به ۶۵۰ هزار بشکه افزایش دهد.

حال آنگونه که این شبکه خبری نزدیک به حزب «گوران» گزارش کرده، درگیری نظامی بغداد و اربیل در ۱۶ اکتبر امسال به از دست رفتن صادرات حدود ۴۰۰ هزار بشکه نفت در روز منتهی شده است.

حکومت اقلیم کردستان از سال ۲۰۱۳ و پس از بیرون راندن نیروهای دولت اسلامی از کرکوک و چند شهر دیگر، بر منابع نفتی این مناطق مسلط شده بود.

سه میدان نفتی «بابا گور گور»، «بای‌حسن» و «جمبور» در استان کرکوک از جمله منابع نفتی است که از سه سال قبل به کنترل حکومت اقلیم کردستان درآمده بود.

سهم حکومت اقلیم کردستان از سه میدان نفتی «جمبور»، «بابا گور‌گور» و «خباز» تا پیش از درگیری و حضور نظامی ارتش عراق در مناطق مورد مناقشه، ۱۶۵ هزار بشکه در روز اعلام شده بود.

برپایه این گزارش، پس از درگیری‌های ماه گذشته میان اربیل و بغداد حال تمامی این میادین نفتی به کنترل وزارت نفت عراق درآمده است.

میزان تولید روزانه نفت حکومت اقلیم کردستان در حال حاضر از میادین نفتی «خورمله»، «زاخو»، «شیخان»، «تق‌تق» و «حسیره»  نزدیک به ۲۶۰ هزار بشکه است.

این در حالی است که اختلاف بغداد و حکوکت اقلیم کردستان بر سر منابع نفتی «خورمله» ادامه دارد و دولت عراق خواهان واگذاری این منطقه به حکومت مرکزی است. چنانچه اربیل نتواند با دولت مرکزی عراق برای در اختیار داشتن این میدان نفتی به توافق دست یابد، تولید روزانه نفت اقلیم به ۱۸۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

پیشتر شیرکو جودت رئیس کمیسیون منابع طبیعی پارلمان اقلیم کردستان نیز گفته بود که صادرات نفت اقلیم به ۲۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

کاهش منابع نفتی تحت کنترل حکومت اقلیم کردستان در آستانه زمستان موجب نگرانی مسئولان شده است. به گونه‌ای که رئیس استانداری سلیمانه از بغداد خواسته است که  نفت این استان را تامین کند.

نیچروان بارزانی که پس از کناره‌گیری مسعود بارزانی از ریاست حکومت اقلیم کردستان جانشین او شده، گفته است که حکومت اقلیم حاضر است در مقابل دریافت ۱۷ درصد از درآمدهای نفتی عراق، تمامی میادین نفتی را به حکومت مرکزی تحویل دهد.

بیشتر بخوانید: اقلیم کردستان عراق: از همه پرسی استقلال تا کناره‌گیری بارزانی

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • change

    این عاقبت دیکتاتورها است. منتها برخی با توجه قدرت، دیر یا زود این شکست در انتظارشان است. دیکتاتوری امثال حاکم بر ایران و عربستان و دیگران هم سرنوشتشان مثل بارزنی ها است. دیر و زود دارد ولی قطعی است. حکومت ظالم هرگز تا ابد نمی ماند!