ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزیر فرهنگ پیشین فرانسه رسماً مدیرکل یونسکو شد

سیاستمدار میانه‌رو فرانسوی دومین زنی است که بر کرسی ریاست نهاد فرهنگی سازمان ملل تکیه می‌دهد. جامعه جهانی امیدوار است که آزولی پیوند آمریکا با یونسکو را برقرار کند.

اُدری آزولِی، (یا: اودری آزولایی) وزیر فرهنگ سابق فرانسه به‌طور رسمی مدیرکل سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) شد.

اُدری آزولِی، مدیرکل جدید سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو)

کنفرانس عمومی یونسکو روز جمعه ۱۰ نوامبر / ۱۹ آبان رأی‌گیری ۱۳ اکتبر / ۲۱ مهر سال جاری شورای اجرایی این سازمان وابسته به سازمان ملل را تأیید کرد. در آن تاریخ شورای اجرایی اُدری آزولِی را به‌عنوان مدیرکل جدید برگزیده بود.

آزولِی موفق شد از ۱۸۴ رأی‌، ۱۳۱ رأی موافق به‌دست آورد و بر رقیب قطری خود حمد بن عبدالعزیز الخاوری پیروز شود. تنها ۱۹ کشور با ریاست او بر سازمان یونسکو مخالف بودند.

دولت‌های عربی معتقد بودند که ریاست یونسکو که ۱۹۵ عضو دارد می‌بایست به یک کشور عربی داده شود. اما اختلاف بین کشورهای عربی و تصمیم آمریکا و اسرائیل برای خروج از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد سرانجام سبب شد که آزولی به ریاست یونسکو دست یابد.

اُدری آزولِی پس از ایرینا بوکووا، دومین زنی است که مدیرکل یونسکو می‌شود. بوکووا، سیاستمدار بلغاری در سال ۲۰۰۹ به سمت مدیر کلی سازمان یونسکو منصوب شد. او در سال ۲۰۱۳ هم در این مقام ابقا شد. تخریب گسترده و روشمند میراث فرهنگی در جنگ داخلی سوریه و عراق در مرکز توجه بوکووا قرار داشت. او سه سال پیش به ایران هم سفر کرد.

آزولِی در حالی مسئولیت جدید را به عهده گرفته که آمریکا و اسرائیل ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر یونسکو را متهم به «ضداسرائیلی» بودن کردند و گفتند از این سازمان فرهنگی خارج می‌شوند.

یونسکو در سال ۲۰۱۱ فلسطین را به‌ عنوان عضو کامل پذیرفت و با این اقدام مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل با این سازمان را برانگیخت. در آن زمان ۱۰۷ کشور به عضویت کامل یونسکو رأی مثبت داده و ۱۴ کشور از جمله ایالات متحده و اسرائیل هم با عضویت فلسطین مخالفت کرده بودند. ۵۲ کشور نیز رأی ممتنع داده بودند.

اُدری آزولِی که خود یهودی‌تبار است، یک روز پس از اعلام خروج آمریکا و اسرائیل از یونسکو، از کشورهای عضو خواست تا در امور این سازمان «سهیم شوند» و در زمانی که به گفته‌ او «دوران بحران» است سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد را ترک نکنند.

فرانسه در شرایطی که کشورهای عربی با یکدیگر اختلاف دارند، اودری آزولایی را به عنوان شخصیتی میانه‌رو و قابل توافق پیشنهاد کرده بود. فرانسه گفته بود چنین شخصیتی می‌تواند علاوه بر نظارت بیشتر بر اقدامات یونسکو تنش‌های ناشی از تصویب قطعنامه‌های اخیر علیه اسرائیل را کاهش دهد.

یونسکو یکی از ۱۶ نهاد سازمان ملل است. مهم‌ترین وظیفه آن همکاری‌های بین‌المللی درباره علم، فرهنگ و ارتباطات برای حفظ صلح و امنیت جهانی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.