ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران لبنان: ربوده‌شدن یک شهروند سعودی

به ادعای عربستان، یک شهروندش در لبنان ربوده شده. فیگارو نیز در گزارشی تأییدنشده نوشت که ریاض پیشنهاد داده بهاء حریری، یکی از برادران سعد جانشین او شود اما خانواده حریری مخالفت کرده‌اند.

عربستان سعودی می‌گوید که یکی از شهروندانش در لبنان ربوده شده است. روزنامه فرانسوی فیگارو نیز ادعا کرده که عربستان به دنبال جایگزین کردن سعد حریری با بها حریری، برادر او است.

سعد حریری در تشییع‌جنازه پادشاه پیشین عربستان

دولت ریاض جمعه ۱۰ نوامبر / ۱۹ آبان مدعی شد که یک شهروند این کشور در لبنان ربوده شده اما اشاره‌ای به هویت این فرد ربوده‌شده نکرد.

سفارت عربستان در بیروت اعلام کرد که «با عالی‌رتبه‌ترین مقام‌های امنیتی لبنان برای آزادی بی‌قیدوشرط یک شهروند سعودی ربوده‌شده در اسرع وقت در ارتباط است.»

نهاد مشنوق، وزیر کشور لبنان در واکنش به این خبر گفت که امنیت شهروندان و بازدیدکنندگان سعودی اولویت مقام‌های لبنانی است و افزود که «سرویس‌های امنیتی برای جلوگیری از هر تلاشی برای سوء استفاده از موقعیت سیاسی کنونی در وضعیت هشدار هستند.»

او به خطر انداختن امنیت لبنان را «خطر قرمز» خواند.

بحران در لبنان پس از استعفای نخست‌وزیر این کشور آغاز شد. سعد حریری شنبه ۴ نوامبر / ۱۳ آبان  در سفرش به ریاض به طور غیرمنتظره از طریق تلویزیون عربستان سعودی استعفای خود را از سمت نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد. او گفته بود به دلیل دخالت حزب‌الله لبنان و ایران در کار دولت استعفا می‌دهد.

از آن زمان تاکنون هیچ نشانه‌ای از حریری مشاهده نشده است. برخی مقام‌های لبنان از بازداشت او سخن گفته‌اند و برخی ادعا کرده‌اند که او «گروگان» عربستان است.

ریاض این اتهام‌ها را رد کرده و گفته حریری آزاد است.

پس از آن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شامگاه گذشته با صدور اطلاعیه‌هایی از شهروندانشان خواستند از سفر به لبنان خودداری کنند و اگر در این کشور سکونت دارند، هرچه سریع‌تر خاک لبنان را ترک کنند.

    پیشنهاد جانشینی بهاء حریری

    روزنامه لو فیگارو، چاپ فرانسه جمعه به نقل از یک مقام فرانسوی گفت که عربستان به دنبال جایگزین‌کردن سعد حریری با برادر او بهاء حریری است.

    فیگارو در این گزارش تأییدنشده به نقل از منبع فرانسوی نوشت که «طرحی به خانواده حریری پیشنهاد شده که بر اساس آن بهاء حریری، یکی از برادران سعد عهده‌دار مشعل سیاسی این خانواده باشد.»

    بنابراین گزارش، خانواده حریری از پذیرفتن چنین پیشنهادی امتناع کرده‌اند.

    مشنوق، وزیر کشور لبنان در واکنشی شدید‌اللحن به این خبر گفت که «لبنان نه تکه گوشت است نه تکه زمینی برای فروش».

    او گفت که در لبنان انتقال قدرت نخست‌وزیری بر اساس انتخابات صورت می‌گیرد نه «بیعت».

    سعد حریری دبیرکل «جنبش آینده» (المستقبل) است. رفیق حریری، پدر او و نخست‌وزیر پیشین لبنان در ۲۰۰۵ بر اثر انفجار بمب ترور شد. ترور او به اعتراضات گسترده و خروج نیروهای سوریه از لبنان و خلع سلاح بسیاری از گروه‌های شبه‌نظامی انجامید.

    حزب‌الله لبنان اما سلاح‌هایش را حفظ کرد و به عنوان حزب سیاسی وارد حکومت لبنان شد.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      • علی

        بله،لبنان با بیعت کار نمیکند ولی این رهبران خود خوانده جاهن به اصطلاح عرب، سعودی های خودکامه، عقبمانده تر از اونن که این مسایل را درک کنن