ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیشرفت توافق تجاری آسیا‌ـ‌پاسیفیک بدون شراکت آمریکا

کشورهای حوزه اقتصادی آسیا ـ پاسیفیک در بیانیه نهایی در پاسخ به انتقادهای ترامپ تأکید بر تقویت نظام تجاری چندجانبه را حذف کردند. آنها امیدوارند که آمریکا به توافق بازگردد.

کشورهای توافق تجاری ترنس‌ـ‌پاسیفیک (تی پی پی) اعلام کردند که برای پیشبرد این توافق بدون حضور آمریکا در آن به نتیجه رسیده‌اند.

وزیر بازرگانی ژاپن در اجلاس تی پی پی

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، تران توان آنه، وزیر بازرگانی ویتنام شنبه ۱۱ نوامبر در یک کنفرانس خبری گفت که «دشوارترین بخش را پشت سر گذاشته ایم».

این توافق تجاری هنوز نهایی نشده، اما نام آن به «توافق جامع و پیشرو برای شراکت ترنس‌ـ‌پاسیفیک» (سی پی تی پی پی) تغییر کرده است.

در بیانیه وزرای این اجلاس که شنبه منتشر می‌شود، به تجارت آزاد و باز اشاره خواهد شد، اما در عین حال تأکید می‌شود که قوانین تجاری باید برای تمام اعضا منصفانه باشد. همچنین تأکید بر تقویت نظام تجاری چندجانبه از این بیانیه حذف شده است.

مقام‌های ارشد کشورهای حوزه آسیا ـ پاسیفیک همچنین تأکید می‌کنند که برای بهبود کارکرد سازمان تجارت جهانی تمام تلاش خود را خواهند کرد.

تغییرات و ملاحظات این بیانیه پاسخی است به انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که در این اجلاس از منصفانه‌نبودن قراردادهای تجاری چندجانبه و نیز عدم کارکرد مناسب سازمان تجارت جهانی انتقاد کرده بود.

سرسختی ترامپ، شک کانادا

اجرای برنامه پیمان تجاری اقیانوس آرام یکی از اهداف برنامه‌های تجاری دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا بود اما ترامپ در آغاز دوران ریاست جمهوری خود در ۲۳ ژانویه با امضای یک دستور، کناره‌گیری آمریکا از این پیمان را اعلام کرد.

ترامپ پس از امضای این دستور گفت خروج از این پیمان «به سود کارگران آمریکایی خواهد بود» و آن را در راستای سیاست «اول آمریکا»ی خود دانست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سفره ۱۲ روزه خود به دانانگ ویتنام رفت تا در اجلاس تی پی پی شرکت کند.

او در سخنرانی خود در این اجلاس تأکید کرد که تنها به توافق‌های دوجانبه یا چندجانبه‌ای وارد خواهد شد که برای ایالات متحده ضرری نداشته باشد.

اما شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در واکنش به سیاست ترامپ در این اجلاس از روابط تجاری چندجانبه دفاع کرد و هشدار داد که جهانی‌سازی روندی بازگشت‌ناپذیر است.

موضع ترامپ از سوی دیگر باعث شد که جاستین توردو، نخست‌وزیر کانادا در اجلاس جمعه شرکت نکند و این اجلاس لغو شود. وزیر بازرگانی بعدتر دلیل غیبت توردو را «سوء تفاهم درباره برنامه» دانست.

کانادا دومین اقتصاد بزرگ در بین کشورهای باقی‌مانده در تی پی پی پس از ژاپن است. کانادا نیز گفته بود که به دنبال توافقی است که به مشاغل کانادایی آسیب نزند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده کانادا همزمان با آمریکا در حال مذاکره بود و به همین خاطر موضع مرددی در قبال توافق گرفته بود.

ژاپن، بزرگترین اقتصاد حاضر در تی پی پی ابراز امیدواری کرده است که با پیشرفت توافق آمریکا نیز به آن بازگردد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.