ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت تهران با پیشنهاد فرانسه برای مذاکره بر سر برنامه موشکی

تهران می‌گوید که بارها به فرانسه هشدار داده ضوابط برجام تغییر نخواهد کرد، نمی‌توان بندهای جدیدی به آن افزود و برنامه‌های دفاعی ـ موشکی ایران نیز غیرقابل مذاکره است.

تهران با پیشنهاد امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای مذاکره مجدد برای افزودن بندهایی درباره فعالیت‌های موشکی ایران در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) مخالف است.

۹ نوامبر ۲۰۱۷، دبی: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه پیش از سفر به ریاض در یک نشست خبری

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران یکشنبه ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر با انتقاد از سخنان رئیس‌جمهوری فرانسه در سفر غیرمنتظره‌اش به ریاض گفت: «انتظار ما از فرانسه این است که تحت تاثیر القائات و آدرس‌های غلط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران قرار نگیرند و نسبت به تحولات منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس واقع بین، منصف و دوراندیش باشد.»

مکرون ۹ نوامبر بعد از سفر به امارات متحده عربی به طور غیرمنتظره‌ای برای دیدار و گفت‌وگو با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان درباره برنامه موشکی ایران و بحران لبنان و یمن به ریاض سفر کرد. مکرون در این سفر پیشنهاد داد که مذاکراتی مانند برجام درباره برنامه موشکی ایران انجام شود و اگر لازم بود با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران این مذاکرات ادامه یابد و به نتیجه‌ای برسد که حاصل آن ایجاد تعادل در منطقه خاورمیانه باشد.

قاسمی اما این اتهام را که تهران در حال بی‌ثبات‌کردن کشورهای منطقه است، اتهامی «غیرقابل تطابق با واقعیت‌های دهه‌های اخیر خاورمیانه» خواند. او گفت که فرانسه در عوض باید متحدان عرب خود را به پی گرفتن «رویکردی عاقلانه و به دور از احساسات» متقاعد کند.

او همچنین درباره احتمال مذاکره بر سر برنامه موشکی ایران گفت: «بارها به مقامات فرانسوی گفته ایم که برجام قابل مذاکره نیست و اجازه داده نخواهد شد که موضوعات دیگر به آن اضافه شود؛ ضمن آنکه فرانسه نسبت به موضع قاطع کشورمان مبنی بر اینکه امور دفاعی ایران قابل مذاکره نیست هم کاملا آگاه است.»

شنبه گذشته گروه شیعی حوثی‌ها در یمن که کنترل دولت در صنعا، پایتخت این کشور را در دست دارد، یک موشک بالستیک به سوی ریاض شلیک کرد. آمریکا و عربستان ادعا کردند که ایران تأمین‌کننده این موشک بوده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه از چند ماه پیش درباره الحاق بندهای موشکی به برجام گمانه‌زنی کرده است؛ به خصوص پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از تأیید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای سرباز زد و سرنوشت آن را به کنگره کشورش سپرد.

پس از آن بود که بحث درباره برجام ۲ برای حفظ برجام نخستین آغاز شد و محدودکردن برنامه توسعه موشکی بالستیک ایران در مرکز آن قرار گرفت.

فرانسه پس از امضای برجام قراردادهای تجاری بزرگی، به‌خصوص در زمینه صنایع خودرو و فروش هواپیما با ایران امضا کرده است.

    جنجال‌های موشکی

    آخرین آزمایش موشکی ایران که با انتقاد شدید کشورهای اروپایی در کنار آمریکا همراه شد، آزمایش موشک بالستیک خرمشهر در ۳۱ شهریورماه بود.

    توان موشکی مورد ادعای ایران - برای بزرگتر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

    اما ماجرا وقتی آغاز شد که ایران بهمن‌ماه سال گذشته و پس از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری نخستین آزمایش موشکی جنجالی را انجام داد.

    آزمایش بهمن‌ماه باعث شد تا دولت آمریکا، تهران را رسماً «زیر ذره‌بین» قرار دهد. پس از آن، آزمایش موشک ماهواره‌بر سیمرغ نیز فرانسه، بریتانیا، آلمان را در محکوم‌کردن ایران کنار ایالات متحده قرار داد.

    حسن روحانی این آزمایش را حاصل برجام خواند و کشورهای غربی ناقض آن.

    به گفته چهار کشور غربی، پرتاب این موشک نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بوده‌است. ایران پرتاب موشک ماهواره‌بر غیرنظامی را نقض این قطعنامه نمی‌داند.

    قطعنامه ۲۲۳۱ پس از دستیابی ایران و کشورهای پنج به‌علاوه یک به توافق هسته‌ای صادر شد. علاوه بر چهار کشور غربی ذکرشده، روسیه و چین نیز بخشی از این توافق هستند.

    مقام‌های دولتی و نظامی ایران همواره مذاکره بر سر برنامه موشکی را رد کرده‌اند. با این حال خبرگزاری «رویترز» مهرماه از آمادگی ایران برای چنین مذاکراتی در عمان خبر داده بود. بهرام قاسمی ۱۴ مهرماه این خبر را تکذیب کرد.

    اما ایران از توسعه موشک‌های بالستیک با برد بیش از دو هزار کیلومتر امتناع کرده است. محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران سه‌شنبه ۹ آبان تأکید کرد که بنا به فرمان علی خامنه‌ای، رهبر ایران برد موشک‌های ایران ۲۰۰۰ کیلومتر تعریف شده است.

    در همین زمینه

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.