ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زلزله در غرب ایران: کمبود آب آشامیدنی و فقدان سرپناه کافی برای زلزله‌زدگان

تعداد کشته‌شدگان و مجروحان رو به افزایش است. ارتش در سرپل ذهاب مستقر شده، سپاه در روستاها. کمک‌های ارسال شده پاسخگوی نیازهای زلزله‌زدگان نیست.

بیش از ۴۴۵ نفر در اثر زلزله‌ای که با قدرت ۷.۳ ریشتر شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان استان‌های غربی ایران و اقلیم کردستان عراق را لرزاند، جان خود را از دست دادند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که عده زیادی زیر آوارها مانده‌‌اند. مرکز زلزله در شهر ازگله و در عمق ۳۳ کیلومتری زمین گزارش شده است. در عراق ۶ نفر کشته شده‌اند.

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶، گروهی از زلزله‌زدگان سرپل ذهاب

تعداد کشته‌شدگان و مجروحان در زلزله‌ای که غرب ایران را لرزاند هر دم رو به افزایش است. تا ساعت ۱۸ دوشنبه ۲۲ آبان رسانه‌های داخلی اعلام کرده‌اند که دست‌کم ۴۴۵ نفر در اثر این زمین‌لرزه کشته و ۷۱۰۰ نفر هم مجروح شده‌اند.

زلزله در استان کرمانشاه و به ویژه در سرپل ذهاب شدیدتر بود. تنها در سرپل ذهاب تاکنون بیش از ۲۳۶ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش صدا و سیمای جمهوری اسلامی بسیاری از روستاهای اطراف سرپل ذهاب تخریب شده است. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که روستاهای دالاهو ۱۰۰ درصد تخریب شده‌اند.

در کرمانشاه سه روز عزای عمومی اعلام و ارتش برای کمک به زلزله‌زدگان به منطقه اعزام شده است.

تنها بیمارستان سرپل ذهاب تخریب شده و مجروحان در بیمارستان صحرایی و در هوای آزاد و بدون برخورداری از امکانات بیمارستانی تحت مداوا قرار گرفته‌اند.

فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی درباره نحوه مداوای مجروحان به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است:

 «سرپل ذهاب یک بیمارستان دارد که آن هم در این حادثه تخریب شده. بیماران و پرسنل این بیمارستان در زیر آوار ساختمان مدفون شده و امکان ارائه خدمات از جانب این مرکز وجود ندارد.»

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶، مداوای مجروحان در بیمارستان صحرایی ثلاث باباجانی در غرب ایران

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از همه نهادهای دولتی خواسته است که به یاری زلزله‌زدگان بشتابند.

سرلشکر محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران به کرمانشاه رفته و حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی هم اعلام کرده که سه‌شنبه ۲۳ آبان از مناطق زلزله‌زده دیدن می‌کند.

برق در سرپل ذهاب قطع شده و زلزله‌زدگان با کمبود آب آشامیدنی مواجه شده‌اند.

شهریار مستوفی مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به خبرگزاری‌های داخلی گفته است:

« ۱۳ هزار و ۳۴۰ بطری آب معدنی، ۱۳۰۰ کنسرو، ۶۳۰ کیلوگرم بیسکوئیت خشک، ۴۰۰۰ عدد کیک، ۳۰۰۰ هزار کیلو گرم خرما و ۳۲۰ عدد نوشیدنی بدون گاز به این مناطق ارسال شده.»

خبرگزاری تسنیم گزارش داده که این کمک‌ها از جمله بسته‌های آب آشامیدنی در بین مردم تقسیم شده، اما پاسخگوی نیاز زلزله‌زدگان نیست. مهم‌ترین درخواست زلزله‌زدگان در سرپل ذهاب آب آشامیدنی، جادر و وسایل گرمایشی است.

دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶ سرپل ذهاب: با نزدیک شدن شب، زلزله‌زدگان در معرض سرما هم قرار گرفته‌اند

با نزدیک شدن به شب و با توجه به برودت هوا زلزله‌زدگان در معرض سرما هم قرار گرفته‌اند. فقط در بخش‌هایی از شهر چادرهای اسکان موقت هلال احمر برپا شده است.

آواربرداری نیز مشکل دیگری‌ست.

سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر که از ظهر امروز به سرپل‌ذهاب رسیده‌اند در حال جستجو هستند اما وسعت منطقه خسارت‌دیده زیاد است.

بالگردهای متعدد هوانیروز و هلال احمر از صبح امروز تجهیزات مورد نیاز را به شهر سرپل‌ذهاب می‌رسانند و در مسیر بازگشت نیز مصدومان را به بیمارستان‌های مرکز استان انتقال می‌دهند.

سپاه پاسداران امدادرسانی به روستاها را به عهده گرفته، ارتش در شهر سرپل ذهاب مستقر شده و به مردم زلزله‌زده این شهر کمک می‌کند.

به گفته اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با فرارسیدن شب، روند یافتن اجساد یا مصدومان کند شده. میزان خرابی و خسارات نیز گسترده است.

حسین بساطی، مدیرعامل تعاونی مرزنشینان کرمانشاه گفته است که کمک‌رسانی به حادثه‌دیدگان بسیار کند پیش می‌رود به‌طوری که اولین محموله چادر و پتو با گذشت بیش از ۱۲ ساعت پس از زلزله، تازه به شهرستان ثلاث باباجانی رسیده و تا این محموله‌ها به روستاها برسد مدت زیادی سپری می‌شود.

در این میان تلویزیون دولتی «تی آر تی» ترکیه گزارش داده که مركز حوادث اضطراری این کشور همراه با سازمان هلال احمر در حال آماده‌باش است.

بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه اعلام کرده که آنکارا آماده هر گونه کمک به مناطق مرزی ایران و عراق است. مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، از تلفات بالای زلزله در ایران اظهار تاسف کرده و از آمادگی ترکیه برای کمک به ایران خبر داده است.

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران گفته است فعلاً احتیاجی به کمک‌های خارجی احساس نشده اما در صورت نیاز ایران این کمک‌ها را دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران گفته است فعلاً احتیاجی به کمک‌های خارجی احساس نشده!!! اما در صورت نیاز ایران این کمک‌ها را دریافت می‌کند.!!! بعدا میگیرند تا بفرستند یمن و سوریه و ........

  • faryad

    زمین لرزه شدید در استان کرمانشاه علاوه بر ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان و تلاش برای کمک رسانی، انتقادهای بسیاری را نیز متوجه ضعف و مقاوم نبودن پروژه مسکن مهر آن منطقه در برابر زمین لرزه کرد. پروژه مسکن مهر که از طرح‌های اصلی دولت محمود احمدی نژاد برای رفع مشکل گرانی و کمبود خانه در ایران بود، با انتقادهایی از جمله نداشتن امکانات اولیه و دوری از شهر اصلی مواجه بود اما در پی زلزله یکشنبه شب ۲۱ آبان در مناطق مرزی استان کرمانشاه، مقاوم نبودن این خانه ها نیز به ایرادات پروژه اضافه شد. دبیر کارگروه ملی زلزله: مسکن مهر کرمانشاه روی گسل نبود. تخریب واحدهای مسکن مهر به دلیل فقدان ایمنی و مصالح نامرغوب است -تصاویر خبرگزاری‌های داخلی ایران نشان می‌دهد که ساختمان‌های مسکن مهر در شهر سرپل ذهاب، که همگی نوساز هستند به شدت آسیب دیده و غیرقابل سکونت شده‌اند. حتی برخی از این ساختمان‌ها کاملا ویران شده و ساکنان آن جان باخته‌اند.

  • از کرمانشاه

    عزیزجان من ارتش اسراییل رو ندیدم اما منکرش هم نمی شم چون جندین کامیون نو و نوارومده بود که سپاه اونا رو به طرف بیرون شهر برد و طبق گفته ی یک دکتر که دو ست شوهر خواهر منه پاسدارها وسابل رو از توی آن اون کامیون وارد کامیون خودشون کردند تا بگند مه وسایل شاید ارتش اسراییل از بیت رهبری اومده. اونا میخان محبت رهبری رو بکنند تو دل مردذم. اما من به پدرم گفتم بابا قر بونت برم آخه این انقلاب ضد بشری چی بود که تو کردی؟ کسانی رو که تو سرکار آوردی میلیاردها میلیارد رو دزدیدند و هر روز هم می دزدند. بچه هاشون تو لندن و پاریس و دوبی و استامبول و نیویورک دارند حال می کنند و خونه میخرند و پول به حسابهاشون می ریزند و اونوقت ما باید زیر ساختمانهای مسکن مهر بیت رهبری له بشیم. حالا هممیهن به قول تهرونیا نیگا کن *** بله واقعا ما مردم و من از خودم شروع می کنم خیلی بیغیرتیم. من و پدر و مادرم و خصوصا سه برادرهام خیلی بیغیرتیم. پدر بزرگم هم بیغیرت بود و عمو هایم هم بیغیرتند. چرا که این جکومت ضد اخلاق و ضد مروت و ضد شرف و ضد انسانیت رو تحمل می کنیم. حیف شده که این زلزله باید تو منطقه ی ما بیاد شاید می بایستی تو یک شهری که آقازاده ها هستند و آقاها هستند می آمد ساید این مردم تکونی می خوردند. اما ای واری تو ده و شهر ما اومده. مردم ایران باید بدونند که همه اش رو روحانیون میکنند. هر کسی باید بدونه که روحانی شهرش روحانی دهشون روحانی محله شون باعث و بانی این همه بیشرفی و بی اخلاقی هستش. هر کی باید آگاه باشه و در برابر روحانی و روضه خون کوتاه نیاد. ای مردم انتقام خودتون و رن بجه تونو انتقاتم همموطنتون رو بگیرین، بگیریم. هر کس باید بدونه چکار باید بکنه. روخانیون امنیت ما را گرفتن ثروت ما رو گرفتند شرف و ناموس ما رو گرفتند. انتقام هر کس باید به این فکر باشه. کرد و فارس و بلوچ و عرب و لر نداره همه با هم باید بلند بشیم. هر چه دورتر بشه دیرتر شده، دزدیشون بیشتر شده قتل و عارتشون بیشتر شده. دیشب عوض کمک عوض پرشک و دارو. و درمان یک گله دزد آمده بود. اینها همگی همون سربازان واقعی امام زمان بود ند. دزدان بینوایی که پروریده ی این نظامند.من از حومه کرمانشاه هستم

  • برادر یک پاسدار از تهران

    ارتش اسراییل به سپاه پاسداران پیشنهاد داده تا وارد عمل شود و در عرص بیست و چهار ساعت برای همه سرپناه و چادر و آب آشامیدنی و یم بیمارستان صحرایی با سیصد تختخواب و مجهز بر پا کند. اما رهبری گفته برای ما ننگ است که اسراییل بیاید در خاک ما چادر بزند. اما بدبختی ملت ایران فقط ملایان نیستند. بدبختی ملت مل خود ملت ماست که در خواب است و هیچ زلزله ای او را بیدارز نخواهد کرد. موضوع این است. یکی از فرماندهان سپاه گفته ایراییل می تواند کمک کنید به شرطی که گفته نشود این کمک ها از اسراییل بوده و خوشبختانه اسراییل آنرا پذیرفته. فرمانده ارتش اسراییل اعلام کرده که منظور این کشور فقط کمک به ایرانی هاست و نه تبلیغات. این فرمانده یادآوری کرده در زلزله بم کمک های اسراییل در پوشش کمکهای بیت رهبری به این منطقه زلزله زده رسیده است. برادر من که در سپاه است می گفت کسی روی دیوار نوشته: همچو زنبوری مه در چاه اوفتد*** رهبری در تنگنا افتاده است. او می گفت واقعیت این است که حکوکمت اسلامی وصعش حتا بدتر از داعش است. این جسد باد هم کرده اما فعلا پاسداران تجت فرمان رهبری مانع خاکسپاری آن هستند.