ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فستیوال تئاتر ایرانی کلن در غیاب ملاح کشتی طوفان‌زده تئاتر ایران

کبری قاسمی - مهم‌ترین رویداد تئاتر تبعیدی ایران برای نخستین بار در غیاب بنیانگذار فقیدش، مجید فلاح‌زاده برگزار می‌شود. با بهرخ حسین بابایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

پنجشنبه ۱۶ نوامبر بیست و چهارمین دوره فستیوال تئاتر ایرانی کلن کار خود را با هنرنمایی مریم آخوندی و با نمایش کلاژی از نمایش‌های مجید فلاح‌زاده، استاد و هنرمند فقید تئاتر ایران آغاز می‌کند. در این دوره نیز برخی از گروه‌های هنرمندان تبعیدی تئاتر ایران از آلمان، بریتانیا و هلند در این فستیوال شرکت دارند.

پوستر بیست و چهارمین فستیوال تئاتر ایرانی کلن به یاد مجید فلاح‌زاده، استاد و هنرمند فقید تئاتر ایران

بیست و چهارمین دوره فستیوال تئاتر ایرانی کلن برای نخستین بار در غیاب بنیانگذار فقید آن، مجید فلاح‌زاده برگزار می‌شود. این هنرمند و استاد تئاتر در تیر سال جاری به طور غیر منتظره‌ای درگذشت.

بهرخ حسین بابایی، از بنیانگذاران فستیوال تئاتر ایرانی کلن و هنرمند تئاتر

فستیوال تئاتر ایرانی کلن ۲۴ سال پیش با تلاش و کوشش مجید فلاح زاده و بهرخ حسین بابایی، همسر او که هر دو از دست‌اندرکاران تئاتر ایران بودند و  سال‌های بعد از انقلاب ناچار به ترک وطن و آوارگی در کشورهای مختلف شدند بنیان گذاشته شد. این دو هنرمند تبعیدی ابتدا به افغانستان رفتند و چند سالی در کابل زندگی کردند. گرچه آنها در آن دوران توانستند از تجارب و مهارت‌هایشان در تئاتر به خوبی استفاده کنند اما بعد از مدتی ناگزیر به ترک افغانستان شدند و به  آلمان مهاجرت کردند.

درآن سال‌ها کمتر کسی می‌توانست تصور کند که نخستین فستیوال تئاتر ایرانی در محیط تبعیدی با امکانات ناچیز و با توجه به پراکندگی هنرمندان ایرانی تئاتر در سراسر جهان بتواند به فعالیتش ادامه دهد.

بهمن فرسی، هنرمند و نویسنده سرشناس ایرانی درباره اهمیت فستیوال تئاتر ایرانی کلن به زمانه می‌گوید:

«فستیوال تئاتر کلن به عنوان فصلی از یک کوشش پایدار، بی‌تردید در تاریخ مهاجرت تئاتر ایرانی برقرار و درخشان خواهد بود. مجید فلاح‌زاده هم ناخدا و هم ملاح کشتی طوفانی کلن بود. امیدوار باشیم حرکت او همچنان ادامه یابد و بتواند در فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر هم در چشم‌انداز ایرانیان و غیرایرانیان جلوه کند. تذکراین حقیقت بسیار لازم است که بی‌پشتیبانی فداکارانه بهرخ همسر سختکوش مجید و فرزند پر شورش در این سال‌های اخیر، این جریان هنری آنی نمی‌بود که شده بود و می‌بود و هست.»

با بهرخ حسین بابایی گفت‌وگو کرده‌ایم. می‌شنوید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پروین

    بهرخ خیلی خوب صبحت کرد آواز قشنگی رو هم انتخاب کرد من دلم گرفت، یادمه وقتی زندگی تو کلن رو شروع کردم همون هفته اول تو دفترم نوشتم اینجا در این شهر هیچ نشان آشنا ندارم آیا روزی می رسد که این شهر پر از خاطره باشد برای من. تاتر کلن بخشی از خاطرات جمعی ماست